کارگردان«بهمن کوچیک» : خود سانسوری نکردیم!

مهران نائل کارگردان نمایش بهمن کوچیک که این روزها با استقبال فراوانی در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا می شود می گوید:آن کاری را که می‌توانستیم انجام دهیم، انجام دادیم و حرف هایی‌ را زدیم که باید زده می شد.

مهران نائل کارگردان نمایش «بهمن کوچیک» در گفت وگو با خبرنگار تئاتر ایسکانیوز درباره استقبال تماشاگران گفت: من فکر می‌کردم که از نظر تماشاگر مشکلی‌ نداشته باشیم اما فکر نمی کردم استقبال به این شکل باشد. بلیت شش روزی که تمدید کردیم در ۱۵ دقیقه فروخته شد. دلیلش هم این است که کار شادی است، شاید حرف بعضی‌ از افراد را می زند ضمن اینکه ما سعی‌ کردیم خود سانسوری نکنیم. خیلی‌ از افراد در زدن حرف هایشان در نمایش یا اثر هنری، خود سانسوری می کنند و می‌گویند نباید این حرف را بزنیم و یا نباید این کار را انجام دهیم اما ما در زندگی‌ این آدم (بهمن کوچیک) یک سری چیزها را نشان دادیم که در زندگی‌ اکثرما آدم ها هست و تجربه ‌اش کردیم. ما راجع به این موضوعات با طنز حرف زدیم.

این کارگردان در مورد نحوه تبلیغات این اثر افزود: من تبلیغات زیادی نکردم یعنی‌ می‌توان گفت که اصلا تبلیغاتی نکردم. فکر می‌کنم تماشاگران شب های اول و دوم این اثر را دید‌ند و به بقیه دوستان پیشنهاد دادند. من فقط ازصفحه اینستاگراممون نمایشمان استفاده کردم و یک سری از دوستان لطف کردند تبلیغات را روی صفحه شان گذاشتند.

بازیگر نمایش «رویای پائیز» در مورد طنز این اثر گفت: آن کاری را که می‌توانستیم انجام دهیم، انجام دادیم و حرف هایی‌ را زدیم که باید زده می شد. ما یک گروه هستیم که از دوران دانشگاه با هم درس خواندیم و کار کردیم و از کنار هم بودن لذت بردیم. سال ها گذشته بود اما موقعیتش پیش نیامده بود که باهم کار کنیم. این اثر پایان نامه فوق لیسانس من بود و فرصتی شد برای اینکه باز دور هم جمع شویم و فکر نمی‌کردیم این بازخورد را داشته باشد. دلیل اصلی اینکه امروزبه اجرا می رویم این است که در کنار هم باشیم و خوش بگذرانیم.

نائل در مورد تغییراتی‌ که پس از چند سال در نمایش به وجود آورده گفت: ۲ اپیزود را به نمایش اضافه کردیم و بعضی‌ از شوخی‌ها را به روز کردیم ضمن اینکه یک سری مسائل را با توجه به اینکه خود سانسوری نداشتیم، تغییر دادیم چون نمی توانستیم به اجرا برویم. بازیگران همین افراد بودند. وقتی‌ که این پیشنهاد به من شد به بچه ها گفتم که اگر حتی یکی از شما همکاری نکند این کار را اجرا نمی‌کنیم. این نمایش بر اساس توانایی‌های ما بسته شده و کسی‌ نمی‌تواند جای محمد، امیر، مهدی یا من را بگیرد. اولین چیزی که برای ما مطرح بود این بود که با هم کار کنیم. در این ۶ سال که باهم کار نکردیم هر کدام از ما بصورت جداگانه مشغول بودیم و همیشه می‌گفتیم کاش ما دوباره دور هم جمع شویم و انرژی‌هایمان را جای دیگری صرف نکنیم.

وی در مورد تمرینات این اثر گفت: ما ۶ سال پیش برای پایان نامه، 20 جلسه تمرین کردیم و اسفند سال گذشته هم که برای فروردین ماه به من پیشنهاد اجرا شد شاید ۱۰-۱۵ جلسه تمرین داشتیم.

بازیگر سریال «شهرزاد» نقش موسیقی را در این نمایش هدفمند دانست و گفت: این نمایش بخشی از زندگی‌ ما است. ما ورودی سال ۷۹ دانشکده هنرهای زیبا بودیم و همیشه در خوابگاه با هم ساز می زدیم. محمد همیشه جنوبی می خواند، امیرعلایق خاص خودش را داشت وهر کدام از ما یک ساز را بلدیم و در کارمان هم از این استفاده کردیم. بخشی از دیالوگ‌های ما هم موزیکال است و موسیقی در این اثر به جذابیت کار اضافه می‌کند. سعی‌ کردیم از توانایی‌هایی‌ که داشتیم استفاده کنیم و هدفمند عمل کنیم.

وی در مورد نقش کارگردانی و بازیگری ای که در این نمایش ایفا می‌کند نیز اظهار داشت: خیلی‌ کار بدی است. من نمیتوانم کار را ببینم و هرشب حین اجرا یک موضوع را می‌خواهم یادآوری کنم اما چون درگیر بازی‌ هستم فراموش می‌کنم. بنابراین هم کارگردان و هم بازیگر بودن‌ اتفاق جالبی نیست و مسلما روی بازی‌ هم تاثیر می‌گذارد، اما چارهٔ دیگری نداشتم.

این هنرمند با گلایه از مناسب نبودن سالن اجرا گفت: مسئولان سالن به ما پیشنهاد اجرا دادند و این جای تشکر دارد. سالن سالنی است که بسیار در آن احساس خودمانی و راحتی می‌کنیم اما ای کاش امکاناتش بهتر بود. ما در این سالن هیچ امکان نوری خاصی‌ نمیخواستیم و فقط یک نور عمومی می خواستیم، اگر امکان نوری خاصی‌ بود حتما استفاده می کردیم. تهویه این سالن مناسب نیست، صندلی ها راحت نیست و ظرفیت سالن بسیار کم است. هر روز بیشترین نگرانی من این است که آیا مهمانان من جایی‌ گیرشان میاید یا نه. اما در کل اجرا در این سالن برای ما اتفاق خوبی بود.

مهران نائل در مورد برنامه کاری آینده ‌اش با این گروه گفت: این کار ظرفیت اجرای مجدد دارد و داریم برنامه ریزی می‌کنیم که اجرای دیگری از این کار را به روی صحنه ببریم.این بار در یک سالن بزرگتر و با امکانات بهتر که تماشاگر آزار نبیند. چون هر روز تعداد تماشاگران ما بسیار زیاد است و ما هم مجبوریم اضافه بر ظرفیت تماشاگران را به سالن راه دهیم. اگر بشود در یک سالن بهتر از این کار اجرای دیگری می رویم و بعد به کارهای دیگر فکر می‌کنیم.

505502

کد خبر: 628526

وب گردی

وب گردی