افزایش 14درصدی مراجعه برای سقط جنین در تهران/تایید 41 درصد از پرونده‌های قصور پزشکی

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش ۱۴ و نیم درصدی مراجعات سقط جنین قانونی در تهران خبر داد و گفت: سال گذشته یک هزار و ۹۵۰ مورد پذیرش سقط جنین قانونی داشتیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، مسعود قادی‌پاشا در نشست خبری امروز خود با اشاره به آمار سقط جنین درمانی یا قانونی افزود: از مجموع یک هزار و 950 مراجعه صورت گرفته برای سقط جنین در سال گذشته، یک هزار و 45 مورد گواهی یا مجوز سقط دادیم. به عبارت دیگر برای 53.5 درصد موارد مجوز سقط را صادر کردیم.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اضافه کرد: از مجموع مجوزهای داده شده برای سقط جنین، 10 درصد مادر و 90 درصد نیز جنین مشکل داشته است.

به گفته او، برای مراجعه به منظور سقط جنین درمانی دیگر نیازی به دستور مرجع قضایی نیست بلکه با درخواست شخصی و اگر سن جنین کمتر از چهار ماه باشد و سه پزشک متخصص نیز وجود مشکل را تایید کنند، مجوز سقط جنین صادر می‌شود.

قادی‌پاشا ادامه داد: اگر سن جنین از چهار ماه گذشته باشد یعنی روح دمیده شده باشد، حتی اگر جنین ناقص الخلقه باشد، دیگر نمی‌توان کاری کرد و پزشکی قانونی اجازه صدور مجوز برای سقط را ندارد. البته اگر چهار ماه از سن جنین نگذشته باشد و مدارک مراجعه‌کنندگان نیز کامل باشد، در عرض نیم تا یک ساعت گواهی صادر می‌کنیم.

انبار مواد مصرفی پزشکی قانونی تهران خالی است

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه به کسری اعتبارات این اداره کل اشاره کرد و افزود: سال گذشته شش میلیارد و 600 میلیون تومان کسری اعتبار داشتیم که در این خصوص با استانداری صحبت شد و در نهایت دو میلیارد و 700 میلیون تومان از این کسری اعتبار جبران شد اما کافی نیست و همچنان کسری داریم.

او با بیان اینکه آزمایشگاه‌های سم‌شناسی، آسیب‌شناسی، سلولوژی و D.N.A، مواد مصرفی بسیاری دارند و بیشتر مواد آنها نیز از خارج از کشور تهیه می‌شود گفت: سال گذشته حدود دو میلیارد تومان هزینه مواد مصرفی آزمایشگاه‌های ما شده و اکنون انبار مواد مصرفی پزشکی قانونی استان تهران صفر است و به صورت روزمره خود را اداره می‌کنیم.

680 میلیون هزینه تعیین هویت جان‌باختگان حادثه منا

قادی‌پاشا در ادامه با اشاره به تعیین هویت جان باختگان حادثه منا افزود: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران 680 میلیون تومان برای این کار هزینه صرف کرد و قرار بود وزارت کشور اعتبار این کار را به ما پرداخت کند اما تا کنون یک ریال هم پرداخت نکرده است.

او ادامه داد: البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قول داده ابتدای امسال این مبلغ را پرداخت کند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه به کمبود نیروی انسانی در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک اشاره کرد و گفت: این مرکز، بزرگ‌ترین مرکز از نظر تجهیزات، فضا و نیروی انسانی در خاورمیانه به شمار می‌رود و لازم است اعتبارات لازم بابت تجهیز و تامین نیروی انسانی آن به صورت ویژه دیده شود.

تایید 41 درصد از پرونده‌های قصور پزشکی

قادی‌پاشا در ادامه به پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون پزشکی قانونی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته پنج هزار و 656 پرونده به کمیسیون پزشکی قانونی استان ارجاع شد که از این تعداد، دو هزار و 749 مورد مربوط به قصور پزشکی بود. به عبارت دیگر 50 درصد پرونده‌های کمیسیون را شکایت‌های مربوط به قصور پزشکی تشکیل می‌دهد و دادسرای جرائم پزشکی نیز تقریبا تمام پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه 41.5 درصد شکایت‌های مربوط به قصور پزشکی تایید و 58.5 درصد نیز رد می‌شوند افزود: جراحی زنان و زایمان، جراحی پلاستیک، ارتوپدی و جراحی عمومی بیشترین شکایت مربوط به قصور پزشکی را تشکیل می‌دهد اما جالب اینکه جراحی پلاستیک، جراحی عمومی، داندانپزشکی و جراحی زنان و زایمان، بیشترین محکومیت مربوط به قصور پزشکی را دارند.

به گفته او بیشترین قصور را دندانپزشکان دارند به طوری قصور دندانپزشکان بالای 60 درصد تأیید می‌شود.

اگر اجساد فاجعه منا با هم به تهران منتقل می‌شدند به مشکل می‌خوردیم

او در ادامه با اشاره به اعتبارات مربوط به ایجاد سوله بحران گفت: قرار شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از محل بودجه ستاد حوادث غیرمترقبه، دو میلیارد تومان بابت تجهیز سوله بحران به اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بدهد زیرا این سوله احداث شده اما تجهیزات ندارد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به ضرورت راه‌اندازی و تجهیز سوله بحران افزود: اگر اجساد فاجعه منا با هم به تهران منتقل می‌شدند در ارزیابی تخصصی و نگهداری اجساد با مشکل مواجه می‌شدیم زیرا سوله بحران نداریم.

20106

کد خبر: 628565

وب گردی

وب گردی