قالیباف: تسهیلات لازم برای حق انشعاب پلاک های واقع در بافت فرسوده ارائه می شود/نباید برای بافت فرسوده یک نسخه بپیچیم

شهردار تهران گفت: باید تسهیلات لازم برای حق انشعاب پلاک های واقع در بافت فرسوده در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان،محمدباقر قالیباف در جریان نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران گفت: در این کار باید تلاش و تدبیر کرده و حتما کار ستادی و برنامه ریزی داشته باشیم، اما به خاطر نبود بودجه نباید از کار باز بمانیم چرا که یکی از ریشه های روحیه جهادی این است که اگر کار خود را به درستی انجام دهیم، خداوند از لایحتسب به ما کمک می کند.

قالیباف افزود: ما از سال 86 بارها این حرف را مورد تاکید قرار داده ایم که شهرداری تهران حق نگاه اقتصادی به بافت فرسوده را ندارد. به همین جهت در ابتدا تشویق عوارض نوسازی بافت فرسوده 50 درصد بود که این رقم به 100 درصد پروانه ها افزایش پیدا خواهد کرد.

او با تاکید بر حذف عوارض متفرقه و بخشودگی پلاک های واقع در بافت فرسوده، تاکیدکرد: مهم ترین دستاورد شهرداری تهران آن است که کیفیت زندگی در بافت فرسوده ارتقا یابد. از این رو ما نباید نقدینگی مردم برای نوسازی بافت فرسوده را خرج عوارض کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید تسهیلات لازم برای حق انشعاب پلاک های واقع در بافت فرسوده در نظر گرفته شود، افزود: ایجاد تسهیلات مناسب برای حق انشعاب خانه های واقع در محدوده بافت فرسوده از جمله نمونه های همکاری در مدیریت واحد شهری است؛ به نحوی که بعد از این اقدام شاهد خواهیم بود که با همین پتانسیل و ظرفیت های موجود می توانیم کارهای بسیار دیگری را هم انجام دهیم.

او بر ضرورت اولویت بندی نقاط بحرانی بافت فرسوده پایتخت تاکید کرد و گفت: از میان 170 هزار پلاک زیر 100 متر در تهران، بخشی از افراد از توانایی مالی ضعیفی برخودار هستند که امکان بازپرداخت وام ها برای آن ها وجود ندارد. از این رو ضروری است در یک کار ستادی اولویت بندی های لازم در مناطق مختلف صورت گیرد تا کار را به صورت شفاف و روشن انجام دهیم.

قالیباف در ادامه نوسازی بافت فرسوده را یک موضوع انسانی خواندو ادامه داد: باید کاری کنیم که در جریان کار حرمت و کرامت افراد حفظ شود. به همین جهت ضروری است که زیر ساخت های نقاط واقع در بافت فرسوده را در اولویت کاری خود قرار دهیم.

شهردار تهران با تاکید بر توجه به بسته های تشویقی تاکید کرد: در بعضی از مناطق می توانیم در یک زمان بندی مشخص و با یک اقدام بین سازمانی به یکدیگر کمک می کنیم تا ضمن پیدا کردن راهکارهای اجرایی، مسیر قانونی را برای اجرای کار حل کنیم.

او افزود: بعضی از این بسته های تشویقی نیازمند جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است تا زیرساخت های تجاری و فرهنگی نقاط واقع در بافت فرسوده آماده شود. در این مسیر امکان کاهش تعرفه های تجاری به منظور توسعه زیر ساخت ها در بافت فرسوده وجود دارد تا ضمن تامین نیازهای خدماتی شهروندان، سرمایه گذاری برای بخش خصوصی نیز اقتصادی باشد.

شهردار تهران بر ضرورت پرهیز از ورود مستقیم مدیریت شهری به حوزه ساخت و ساز بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: باید با دفاتر تسهیل گری بتوانیم کارهای حقوقی شهروندان را دنبال کرده و در زمینه اعطای وام، کارهای قانونی و... به آن ها کمک کنیم.

قالیباف ادامه داد: نباید برای بافت فرسوده یک نسخه بپیچیم چرا که به عنوان نمونه شرایط محله هرندی با عودلاجان متفاوت است. به همین جهت ضروری است کمیته ها در این زمینه کار کارشناسی کرده و نقاط را مشخص کنند.

او با اشاره به اصلاح و نوسازی 71 هزار پلاک در شهر تهران گفت: نوسازی بافت فرسوده شهر تهران در مقایسه با کل کشور بالاترین میزان رشد را داشته است. به نحوی که سالانه حدود هفت درصد بافت فرسوده نوسازی شده و در صورت تصمیم گیری درست می توانیم این آمار را به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر نوسازی سالانه 10 درصد از بافت فرسوده برسانیم.

شهردار تهران از تشکیل ستاد هماهنگی شهرداری تهران به منظور افزایش ظرفیت ها و پیگیری مصوبات ستاد بازآفرینی پایدار خبر داد و گفت: کمیته های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در سیاست های کلی به هر جمع بندی که برسند، مصوبه آن ها را بی کم و کاست ابلاغ خواهم کرد تا در سیستم شهرداری تهران پیگیری شود.

قالیباف همچنین بر ضرورت وجود نسخه جداگانه برای اماکن تاریخی پایتخت تاکید کرد و گفت: بخشی از اماکن تاریخی در اختیار سازمان های دولتی است و بر اساس قانون این دستگاه ها باید مکلف به بازسازی و بهسازی اماکن تاریخی شوند، در این میان شهرداری تهران عوارضی برای بهسازی ساختمان های تاریخی دریافت نخواهد کرد.

او افزود: ممکن است بخشی از ساختمان های تاریخی، خانه های خصوصی باشند که در این زمینه نیز حاضر هستیم تمامی تسهیلاتی که به سایر شهروندان در زمینه نوسازی اعطا می کنیم را در اختیار آن ها نیز قرار دهیم تا اماکن میراثی را بازسازی کرده و نگهداری کنند. همچنین شهرداری تهران به نوسازی ساختمان های تاریخی که در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد نیز کمک می کند.

شهردار تهران تاکید کرد: اولین شرط حفظ و زنده بودن یک ساختمان، بهره برداری از آن است. به همین جهت بعد از احیا و نوسازی ساختمان های تاریخی، باید آن ها را به بهره برداری رسانده و در شکل بهره برداری نیز دقت کنیم .

همچنین عبادالله فتح اللهی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در جریان اولین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ارائه گزارشی جامع درخصوص اقدامات صورت گرفته در این ستاد از بدو تشکیل تاکنون پرداخت.

دبیر ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران در ابتدای سخنان خود وضعیت بافت های فرسوده در کلانشهر تهران و اقدامات نوسازی را تشریح و سپس گزارشی از فعالیت های انجام شده در دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهر تهران را ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گزارش خود با اشاره به اهم مصوبات کمیته های 4 گانه ستاد بازآفرینی، بر اهمیت و ضرورت هدفمند کردن اعطای تسهیلات و مشوق های نوسازی در بافت های فرسوده تأکید کرد.

فتح اللهی با بیان این که سیاست ها و بسته های تشویقی پیشنهادی مختلفی از جمله بسته تشویقی شهرسازی؛ اجتماعی و فرهنگی؛ مالی و همچنین بسته تشویقی دستگاه های اجرایی از سوی دبیرخانه ستاد باز آفرینی پایدار کلانشهر تهران تدوین شده است، توضیحات جامعی را در خصوص مکانیزم اعطای این تسهیلات در بافت های فرسوده ارائه کرد.

نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مدیر کل بهزیستی استان تهران، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران، مدیرکل ثبت اسناد و املاک تهران، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، معاونان و مدیران شهرداری و همچنین مسئولان و نمایندگان دستگاه ها و دوایر دولتی و عمومی برگزار شد.

20106

کد خبر: 628598

وب گردی

وب گردی