محققان انگلیسی  آخرین مولکول موثر در دیابت را کشف کردند

محققین انگلیسی موفق به کشف پنجمین مولکولی شدند که در دیابت نوع یک توسط سیستم ایمنی مورد هدف قرار می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محققین دانشگاه Lincoln انگلیس توانستند پنجمین و آخرین مولکولی که در دیابت نوع یک توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرد را شناسایی کنند.

زمانی که لوزالمعده توانایی خود را برای تولید انسولین از دست می دهد دیابت نوع یک پدیدار می شود که با بروز این بیماری تنظیم کنترل سطح قند خون مختل می شود و در فرایند رسیدن گلوکز از خون به داخل سلول ها مشکلات زیادی بوجود می آید.

در حقیقت زمانیکه در سیستم ایمنی بدن بیمار اختلالی صورت می گیرد، سیستم ایمنی بدن سلول های ارزشمندی که در لوزالمعده انسولین تولید می کنند را از بین می برد.

سیستم ایمنی بدن بیمار مولکول هایی را با نام autoantigen در لوزالمعده مورد حمله خود قرار می هد. بیماران دیابتی نوع یک دارای پادتن های خاصی در خون خود هستند که با مولکول هایی ویژه در لوزالمعده در ارتباط هستند و این عاملی برای از بین رفتن مولکول های حیاتی در لوزالمعده برای تولید انسولین است.

در چند سال اخیر محققان موفق به شناسایی ۴ مولکولی شده بودند که مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد اما این بار دانشمندان انگلیسی با بررسی های دقیق موفق به شناسایی ساختار پنجمین مولکول دیابت نوع یک شدند که پیش از این با نام Glima شناخته می شد اما دانشمندان قادر به شناسایی دقیق ویژگی های فیزیکی آن نبودند.

محققین انگلیسی می گویند Glima در حقیقت ماده ای تحت عنوان Tetraspanin-۷ است و با کشف این موضوع می توان به درمان دیابت نوع یک پرداخت.

نتیجه این تحقیق در نشریه American Diabets Association منتشر شده است.

20103