چگونه مقالات علمی را در نشریات بین المللی منتشر کنیم؟/دانشگاه آزاد اسلامی رکورددارISI

در چند سال گذشته ارائه مقاله در مجلات قرار گرفته در نمایه های جهانی نظیر ISI و  Scopus مورد توجه شدید اساتید ایرانی قرار گرفته است. تا آنجا که کشور حایز رتبه 1 علمی در جهان در رشد ارائه مقالات ISI در طی بیست سال اخیر شده.  اما چه دیدگاه یا سیاستی در نظام علمی کشور سبب شد تا چنین پدیده ای اتفاق افتد؟

به گزارش ایسکانیوز، انتشار نتایج تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه ها در مجلات معتبر علمی با نمایه های جهانی نقش مهمی را در ثبت دانش بشری و معرفی محققان در سطح بین المللی ایفا می کند. نمایه بین المللی ISI و Scopus در میان چندین و چند نمایه جهانی در ایران طرفداران بسیاری دارد و عموما چه استاید و چه دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی علاقه مندند تا مقالات علمی خود را در این نمایه به ثبت برسانند.

چرا ثبت مقالات در مجلات علمی اهمیت دارد؟

در چند سال گذشته ارائه مقاله در مجلات قرار گرفته در نمایه های جهانی نظیر ISI و Scopus مورد توجه شدید اساتید ایرانی قرار گرفته است. تا آنجا که کشور حایز رتبه 1 علمی در جهان در رشد ارائه مقالات ISI در طی بیست سال اخیر شده. اما چه دیدگاه یا سیاستی در نظام علمی کشور سبب شد تا چنین پدیده ای اتفاق افتد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که در چند سال گذشته سیاست های مراکز سیاستگذاری علم و فناوری کشور برای افزایش تعداد مقالات محققان و پژوهشگران ایرانی بسیار موثر بوده است. اجبار اساتید به ارائه حداقلی از تعداد مقالات علمی-پژوهشی در یک دوره ارتقا و تشویق آنان به سوی حرکت به این حوزه با پیش بینی امتیاز نسبی بالا در آیین نامه ارتقای اساتید سبب شده است که قطار علم و فناوری کشور عمدتا در ریل مقالات ISI حرکت کند.

اما شاید دلیل اصلی افزایش شمار مقالات منتشر شده از محققان ایرانی در مجلات معتبر به خصوص ژورنالهای خارجی نمایه ISI این باشد که یکی ثبت مقاله به افراد کمک می کند تا خود را از نظر علمی در ایران و حتی جهان مطرح کنند. ثبت مقالات علمی در مجلات و پایگاه های بین المللی نه تنها ملاکی خوب برای نمره دهی به افراد از نظر علمی در جهان باشد بلکه حتی شما را بورس کامل در دانشگاههای مطرح دنیا دارای نمره مثبت خواهد کرد. همچنین چنانچه مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کشور هستید، چاپ مقالات در ژورنالهای بین المللی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

مراحل و نکات کلیدی در نمایه شدن یک مقاله در پایگاه های بین المللی

چطور مقالات عملی خود را در نشریات و پیگاه های بین المللی منتشر کنیم؟

هر چند آماری دقیق از تعداد مقالات ارایه شده به پایگاه های جهانی در دست نیست ولی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دانشگاه های کشور است که از نظر تعداد مقالات ثبت شده در پایگاه های علمی در جهان رکورد دار در کشور است. دانشگاه آزاد با داشتن ۳۵ هزار و ۷۱۵ مقاله و با تفاوت چشمگیری از دیگر دانشگاه های ایران از لحاظ تولید علم، در صدر جدول دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است. پس از آن، دانشگاه تهران با ۲۴ هزار و ۲۱۵ مقاله در رتبه دوم قرار دارد. اما چرا تعداد مقالات منتشر شده از محققان ایرانی در مجلات بین المللی کم است. شاید آن طور که میترا هاشمی طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی می گوید عدم اطلاع دانشجویان و محققان از نحوه صحبح نگارش و تالیف مقالات باشد.

اما چگونه باید مقالات را تالیف کرد که از سوی پایگاه ها و مجلات علمی معتبر و قابل پذیرش باشد؟ این سوالی است که میترا هاشمی طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایسکانیوز به آن پاسخ می دهد.

میترا طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقالات از طریق راه های ارتباطی مثل ایمیلی که مجلات و پایگاه های علمی در اختیار نویسندگان قرار می دهند ارسال می شود.

او یکی از مهم ترین بخش های اصلی برای پذیرش مقاله را تنظیم مقالات براساس الگوی نشریه یا پایگاه علمی عنوان کرد و گفت: . هر مجله ای دستور العملی دارد که مولف باید مقاله خود را براساس آن دستور العمل تنظیم کند و مطمئن باشد که این مقاله نوآوری دارد. ضمن اینکه فرد ابتدا باید بداند که چه مقاله ای را برای چه مجله ای ارسال می کند چرا که مجلات تنها مقالات مخصوص به خود را چاپ می کنند بنابراین باید فرد باید از اینکه مقاله خود را با موضوع تخصصی به نشریه تخصصی مربوط بفرستد اطمینان داشته باشد.

سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پس از انتخاب قطعی مجله مورد نظر، قسمت راهنمای نویسندگان آن را باید با دقت خواند. در واقع مقاله شما باید در چارچوب مورد نظر آن مجله تنظیم شده باشد، در غیر این صورت مقاله‌تان از جانب سردبیر برگشت داده خواهد شد یا در صورت پذیرش اولیه، مراحل بررسی طولانی‌تری را پشت سر خواهد گذاشت. هر چه بیشتر به این قسمت اهمیت داده شود، سردبیر نسبت به مقاله شما دید مثبت تری پیدا می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که مقالات چگونه مراحل داوری می کنند گفت:مجلاتی مانند ISI و Web of Science که ضریب تاثیرات خوبی دارند، مقلات را پس از طی مراحل داوری عمیق تری پذیرش می کنند. طی بررسی های صورت گرفته بر روی مقاله توسط گروه داوری به مولف اعلام می شود تا اصلاحاتی بر روی این مقالات صورت گیرد تا مقاله به مرحله پذیرش برسد.

طباطبایی افزود: پس از پذیرش مقاله ویراستاری نهایی بر روی آن صورت می گیرد. مولف ویراستاری را نهایی و تایید می کند تا بعد از آن به مرحله چاپ برسد.

او با بیان اینکه مقاله هم به صورت آنلاین و هم به صورت چاپی در برخی از نشریات به نمایش در می‌آید، گفت: پیشنهاد این است که مقالات علمی، نوآورانه و در زمینه تخصصی هر مجله ای باشد و مهم تر از آن اینکه براساس الگویی که مجله اعلام می کند مقاله تنظیم شده باشد.

سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با علت عدم پذیرش اکثر مقالات محققان ایرانی در مجلات بین المللی گفت: بسیاری از پژوهشگران و محققانی که برای نشریات بین المللی مقالات خود را ارسال می کنند الگو و دستور العمل مجله را نمی خوانند و مقالات خود را برای آنها ارسال می کنند و این مقالات مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

20104

کد خبر: 628812

وب گردی

وب گردی