اظهارات حداد عادل و چند نکته

به نظر می‌رسد که آقای حداد عادل که مسوول اصلی انتخابات اصولگرایان بودند و تمامی یا حداقل بخش مهمی از مسوولیت رفتاری سیاسی اصولگرایان در انتخابات را باید عهده‌دار شوند، به‌جای بحث درباره پاسخگویی نسبت به عملکرد یا درس‌آموزی از انتخابات اخیر، راهبرد متفاوتی را در پیش گرفتند و تاکید کردند اصلاح‌طلبان با یک تفاوت جزیی پیروز شدند و حتی از مردم به دلیل همراهی با خواست آنان و انتخاب لیست اصولگرایان تشکر کردند.

به گزارش ایسکانیوز ، روزنامه اعتماد نوشت: «ایشان به عنوان سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در یک نشست خبری شرکت کرد و به نقل از این شورا اعلام کرده که اکثریت مجلس در دور اول را اصولگرایان کسب کرده‌‌اند و به‌همین‌دلیل هم اعضای شورا از مردم به دلیل این انتخاب تشکر می‌کنند و از آنها می‌خواهند همین روند انتخاب را در دور دوم هم ادامه دهند. حدادعادل در این نشست همچنین درباره نتایج انتخابات تهران، آن را «پیروزی اصلاح‌طلبان با یک تفاوت جزئی» خوانده است. او حتی تلویحا پیام رییس دولت اصلاحات برای مرحله دوم انتخابات را هم تمسخر کرده و گفته است: «عده‌ای پیام داده‌اند و طوری وانمود می‌کنند که انگار در انتخابات هفتم اسفند اصلاح‌طلبان پیروزی قاطع داشته‌اند و مجددا می‌خواهند در روز دهم اردیبهشت نیز همان پیروزی را تکرار کنند!» حداد درعین‌حال، نهاد استانداری‌ها را به دخالت آشکار در انتخابات متهم کرده و گفته است: «نمونه‌های متعددی ذکر شد از اینکه برخی از مسوولان که باید بی‌طرفی خود را در اجرای انتخابات نشان دهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام می‌کنند و در مجامع، مردم را به رای‌دادن به نامزدهای یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسوولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند».
البته بعید می‌دانیم که یک درصد یا حتی یک در هزارم اصولگرایان نیز با این برداشت آقای حداد موافق باشند؛ از این رو بعیدتر است که خود ایشان نیز این گزاره‌ها را از باب بیان واقعیت گفته باشند و شاید منظورشان نوعی روحیه دادن به کسانی است که از فعالیت زیر پرچم اصولگرایی ناامید شده‌اند و در دور دوم انتخابات، عنوان «گام دوم» را برای خود برگزیده‌اند تا بلکه تشابه شعاری با اصلاح‌طلبان به کمک آنان در رای آوری بیاید. هرچند چنین اظهاراتی برای روحیه‌بخشی به هواداران منفعل معمول است، ولی ممکن است موجب سوءتعبیر شود. به ویژه که در تاریخ ماندگار خواهد شد و این در شأن اصولگرایان نیست که چنین گزاره‌های نادرستی از یک واقعیت روشن به نام آنان ثبت شود؛ از این‌رو بی‌مناسبت نیست که چند نکته را درباره اظهارات ایشان متذکر شد تا خدای نکرده، چنین سخنانی موجب برداشت‌های نادرست برخی اذهان ساده نشود.
١-‌ البته هر کس می‌تواند برحسب نگرش خود، نامزدها و منتخبین انتخابات را طبقه‌بندی کند و برحسب آن ارقامی را برای تعداد افراد طبقات گوناگون خود مشخص کند و آقای حداد هم از این حق محروم نیستند، ولی چرا باید انتخابات را به گونه‌ای برگزار کرد که تقسیم‌بندی خطی یا گروهی افراد و انتخاب‌شدگان تا این حد سخت و ناشدنی باشد که هرکس برحسب سلیقه و معیارهای خود افرادی را در یک گروه قرار دهد و نتایج متضادی را استنتاج کند؟ اگر تنها به حل همین مساله پرداخته شود، بسیاری از مشکلات سیاسی کشور رفع خواهد شد. این عدم شفافیت را در مجلس فعلی هم می‌توان دید که به محض تغییر رییس‌جمهور، بخش قابل توجهی از نمایندگان تغییر فاز دادند و از جناح قبلی برائت جستند.
فرض می‌کنیم که برداشت آقای حداد عادل از گرایش‌های افراد انتخاب شده درست باشد، حتی در چنین حالتی این به معنای پیروزی اصولگرایان نیست، زیرا اصولا رقابت جدی و کاملی شکل نگرفته بود.
نه تنها نامزدهای اصلاح‌طلبان تمام‌قد حاضر نبودند، بلکه سایر گرایش‌های موجود در جامعه نیز غایب بودند و حتی زحمت ثبت‌نام هم به خود ندادند. پس چگونه است که آقای حداد تا این حد با اطمینان جناح متبوع خود را پیروز معرفی می‌کنند؟ این خطر بزرگی است که دوستان هنوز هم متوجه نشوند که در یک رقابت بسیار ناقص چنین نتایجی را به دست آورده‌اند و اگر رقابت کامل باشد، بعید است حتی ٣٠ نفر هم از اصولگرایان به مجلس راه یابند، چه رسد به اینکه اکثریت داشته باشند یا مثل مجلس فعلی، بالای ٩٠ درصدشان منسوب به آن جناح باشد.
٢-‌ وقتی که تفاوت در نتایج تهران را جزیی بدانیم، معلوم نیست که تفاوت غیرجزیی را چه می‌دانیم؟ آیا ٧٠ درصد رای بیشتر تفاوت جزیی است؟ در دنیا با ٢ تا ٣ درصد تفاوت رای برنده یا بازنده می‌شوند و مسوولیت می‌پذیرند، در اینجا هنوز ٧٠ درصد تفاوت را جزیی می‌دانیم؟ ظاهرا در کشورداری هم به همین نحو قضاوت کرده‌ایم که امروز اختلاس‌های چند هزار میلیاردی هم برایمان عادی می‌نماید. بگذریم. به‌علاوه فراموش نکنیم بسیاری از کسانی که رای نداده‌اند را در این تفاوت حساب منظور نکرده‌ایم چون بعید است حتی یک درصد از کسانی که رای نداده‌اند را بتوان در سبد اصولگرایان منظور داشت و قاطبه آنان در جناح مخالف اصولگرایان هستند.
٣-‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات ٧ اسفند در یک رقابت برابر نبوده‌اند که اصولا شکست یا پیروزی واقعی آنان معلوم شود. وقتی تا چند رده از نیروهایشان رد صلاحیت شوند، اصولا شکست برای‌شان بی‌معنا می‌شود، هر موفقیتی یک پیروزی بزرگ خواهد بود. بنابراین برداشت عموم این است که اصولگرایان و لیست آقای حداد عادل شکست فاحشی خورده و نه فقط اینکه بر پیروزی اصلاح‌طلبان تاکید کنند.
٤-‌ درباره دخالت در انتخابات، بهتر بود که آقای حداد عادل به صورت شفاف و با بیان مصداق سخن می‌گفتند، چراکه در این موارد معترض اصلی همیشه اصلاح‌طلبان بوده و هستند. اگر چنین مشکلی بوده به راحتی می‌توان از طریق نهاد نظارتی یا حتی قوه قضاییه پیگیری کرد، حداقل ادعاهای اصولگرایان در اینگونه موارد به خوبی رسیدگی می‌شود. پس طرح مسائل کلی و بدون مصداق در شان آقایان اصولگرا نیست. ولی مهم‌تر از همه اینکه چه خوب بود همین اظهار نظرات را در نقد رفتار برخی از مقامات نهاد نظارتی هنگامی که در ستاد یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حضور می‌یافتند و برای او سخنرانی می‌کردند، بیان می‌کردند.
اگر الان کسی نمی‌داند که کدام مقام دولتی در انتخابات اخیر گرایش ادعایی آقای حداد را داشته و آن را ابراز کرده، در گذشته همه می‌دانستیم که چه کسانی از نهادهای نظارتی در ستاد انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد فعال بودند. هنوز هم دیر نشده، می‌توان نسبت به آن رفتار اعتراض و انتقاد کرد البته اگر منصف باشیم.
منبع: روزنامه اعتماد

202/201

کد خبر: 628948

وب گردی

وب گردی