بومی‌سازی دستگاه نمونه‌برداری از مغز استخوان تا طراحی مجلل ترین اتاق خودروی جهان/داغ‌ترین اخبار علم و فناوری در هفته  اول اردیبهشت95

داغ ترین اخبار علم و فناوری در هفته ای که گذشت را در این مقاله بخوانید .

به گزارش ایسکانیوز، داغ ترین اخبار علم وفناوری در هفته ای که گذشت را در این مقاله میتوانید بخوانید.

بومی‌سازی دستگاه نمونه‌برداری از مغز استخوان

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای اولین بار در کشور موفق به بومی‌سازی دستگاه «بیوپسی بن مرو» به منظور نمونه‌برداری از مغز استخوان بیماران مشکوک به سرطان شد.

نبی‌الله ابوالفتحی درباره دستگاه ابداعی اخیر خود موسوم به «سوزن بیوپسی» گفت: نمونه سازی دستگاه بیوپسی بن مرو در نمونه برداری از مغز استخوان برای سیستم‌های تشخیصی استفاده می‌شود و سوزن می تواند از مغز استخوان نمونه‌برداری کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: گاهی به تشخیص پزشک، لازم است از ناحیه‌ای که مغز استخوان فرد بیمار در آنجا ساخته می‌شود، نمونه‌برداری و آزمایش صورت گیرد و این امر بویژه درمورد کسانی که مشکوک به سرطان خون هستند و نیاز به انجام مطالعه دقیق‌تری روی آنها وجود دارد، ضرورت پیدا می‌کند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

آغاز مجدد سفر دور دنیای هواپیمای خورشیدی

پس از این تاخیر چند ماهه در اثر وزش شدید باد، برتراند پیکارد، خلبان سوئیسی از جزیره اوآهو به آسمان برخاست.

این نهمین و یکی از طولانی‌ترین مسیرهای سفر است که پیکارد را طی 62 ساعت پرواز پیاپی به شهر ماونتین ویو در کالیفرنیا خواهد رساند. از دیگر مسیرهای طولانی طی شده توسط این هواپیمای خورشیدی می‌توان به پرواز مداوم 117 ساعت از ژاپن به هاوایی توسط آندره بورشبرگ، همکار پیکارد در سال گذشته اشاره کرد.

تیم سولار ایمپالس پس از فرود هواپیما در هاوایی در ژوئیه 2015 دریافتند که باتری‌های سولار ایمپالس دو به دلیل داغ شدن بسیار زیاد در سفر طولانی آن از ژاپن آسیب دیده بود.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

لباسی که ضربان قلب را اندازه می گیرد

یک شرکت اروپایی با بکارگیری پارچه های رسانا در تی شرت های ورزشی آنها را به فناوری پوشیدنی هوشمند تبدیل کرده است.

محصول جدید پوشیدنی Myzone نام دارد که قادر به اندازه گیری ضربان قلب شخص است. این لباس هوشمند را می توان شست و یا آن را تا کرد.

در سمت چپ این لباس هوشمند از الیاف رسانا و چند حسگر استفاده شده و با نصب یک برنامه بر روی گوشی هوشمند این قابلیت برای کاربر مهیا می شود تا میزان ضربان قلب خود را مشاهده کند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

قفل یک آیفون دیگر باز شد

ظاهرا ماجراهای اپل و FBI تمامی ندارد. این سازمان که در مورد متهم حادثه سن‌برناردینو از اپل ‌خواست یک آیفون 5c را باز کند در یک مورد جدید خواستار باز کردن گوشی آیفون 5s یک فروشنده مواد مخدر در بروکلین شده بود.

بر اساس جدیدترین اخبار دادستان‌های فدرال دیگر نیازی به کمک اپل ندارند و برای بار دوم و بدون نیاز به کمک اپل موفق شده‌اند قفل این گوشی را هم باز کنند. گرچه وزارت دادگستری درباره نحوه باز کردن این آیفون جدید چیزی نگفته است اما برخی منابع اطلاعاتی در گفتگو با وال استریت ژورنال گفته‌اند که متهم این پرونده یعنی «جان فنگ» خود کلمه عبور آیفون را در اختیار ماموران قرار داده. او پیش از این ادعا کرده بود کلمه عبور را فراموش کرده است.براسی خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

چالش‌های رگولاتوری اینترنت اشیاء

اتحادیه جهانی مخابرات (IUT) در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان روندهای تحول در ارتباطات ۲۰۱۶، تنظیم مقررات اینترنت اشیا را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های توسعه ICT در دنیا مطرح کرد. اتحادیه جهانی مخابرات در این گزارش سرمایه‌گذاری برای تکمیل پوشش شبکه‌های باند پهن را ضروری دانست اما در عین حال خواستار توجه نهادهای تنظیم مقررات (رگولاتورهای مخابراتی) به موضوع اینترنت اشیا و تنظیم مقررات برای مواجهه با چالش‌های آن در سال‌های آتی شد چرا که توسعه سریع اتصال تجهیزات به شبکه در صورت عدم توجه رگولاتورها می‌تواند چالش‌هایی را برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه فراهم سازد. باید دید از گوشی این متهم اطلاعات ارزشمندی استخراج خواهد شد یا مثل ماجرای سن‌برناردینو باز کردن آیفون بی‌ثمر خواهد ماند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

فناوری پرتوی کیهانی به کمک حل اسرار اهرام مصر می آید!

این دستگاهها که توسط کمیسیون انرژی اتمی و انرژی‌های جایگزین فرانسه (CEA) ساخته شده‌اند، به زرادخانه فناوری‌های نوین و غیرمخرب به کار گرفته شده برای بررسی چهار هرم مصر که بیش از 4500 سال قدمت دارند، افزوده شده‌اند.

این چهار هرم شامل هرم بزرگ، هرم خفرع در جیزه، هرم Bend و هرم سرخ در دهشور هستند.

این پروژه که اسکن اهرام نام دارد، قرار است یک سال به طول بینجامد و توسط تیمی از محققان دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره، شرکت Heritage در پاریس، موسسه نوآوری و نگهداری (HIP) تحت نظارت وزارت آثار باستانی مصر انجام خواهد شد. محققان بین‌المللی از دانشگاه ناگویا، موسسه تحقیقات شتاب‌دهنده پر انرژی در ژاپن و دانشگاه لاوال در کانادا نیز به این پروژه که جدای از تحقیقات برای اتاق اسرار آرامگاه شاه توت عنخ‌آمون انجام می‌شود، پیوسته‌اند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

یک حقیقت علمی درباره دایناسورها

تحقیقات جدید پرده از یک راز علمی دیگر درباره انقرض دایناسورها بر روی زمین برداشت.

مطالعات نشان می دهد که روند تکامل دایناسورها پیش از حادثه بر خورد شهاب سنگ با کره زمین و انتقراض کامل آنها پیوسته در حال کمتر شدن بوده است.

این دستاورد علمی می تواند بعنوان انقلابی در راستای درک سیر تکاملی دایناسورها تلقی شود.

پیش از این محققین بر این باور بودند که قبل از انقراض کامل دایناسورها در حدود ۶۵ میلیون سال پیش، روند تکاملی آنها در جهت بیشتر شدن بوده است.

محققین دانشگاه «ریدینگ» انگلیس با بررسی پیچیده آماری از بقایای فسیل دایناسورها توانستند از این حقیقت علمی رمزگشایی کنند. برای خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

ستون های آفرینش /تصویر نجومی روز ناسا

عکسی که می‌بینید را سال ۱۹۹۵ تلسکوپ هابل گرفته و قلب سحابی عقاب را نشان می‌دهد. این عکس به ستون‌های آفرینش مشهور است.در بالا ستون‌ها می‌توان گویچه‌هایی از گاز را دید که در نوک آن‌ها ستاره‌هایی درحال متولد شدن هستند. این ستون‌ها هرکدام چند سال نوری طول دارند به شدت متراکم هستند. سحابی عقاب در خوشه‌ ستاره‌ای باز M16 قرار دارد و فاصله‌ی آن از ما ۷۰۰۰ سال نوری است. یک بار دیگر در سال ۲۰۰۷، تلسکوپ فضایی اسپیتزر از ستون‌های آفرینش در پرتو فروسرخ عکاسی کرد.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

حذف ویروس ازگوشی های اندرویدی چگونه است؟

بیشتر ویروس‌ ها از طریق برنامه‌ های کاربردی که بر روی دستگاه خود نصب می‌ کنید وارد دستگاه می‌شوند.
کاهش توان باتری، پر شدن حافظه داخلی، هنگ کردن برنامه ‌های در حال اجرا، ارسال پیامک و ایجاد تماس ‌های ناخواسته، روشن نشدن گوشی از جمله مواردی است که می‌تواند هشداری مبنی بر ویروسی شدن دستگاه شما باشد.
اگر دستگاه اندرویدی شما به ویروس آلوده شده است جای هیچگونه نگرانی نیست، حذف آن به‌ آسانی امکان‌ پذیر خواهد بود.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

نخستین پارک فناوری ICT ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات گفت: به زودی پارک فناوری ICT با تجمیع شرکت های دانش بنیان فعال در بخش اینترنت اشیا در محلی در اتوبان کرج ایجاد می شود.

امیرحسین دوایی مرکزی گفت: پارک فناوری، محلی برای استقرار شرکت های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) خواهد بود که همگی در یک مکان مشخص جمع شده و به فعالیت درباره توسعه دانش ICT در کشور کمک کنند.

او گفت: همه زیر ساخت های لازم برای فعالیت شرکت های بخش آی سی تی در این پارک ایجاد خواهد شد تا فعالان این بخش بتوانند در حوزه اینترنت اشیا که آینده آی سی تی جهان است فعالیت کرده و به توسعه آن در کشور بپردازند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

اپل از کارخانه فوق سری خود در چین رونمایی کرد

اپل به عکاسان خبری اجازه داد تا از کارخانه سری خود در شانگهای چین بازدید کنند تا مطمئن شوند که موج انتقادات علیه اپل صحت ندارد.اپل برای سری ماندن جدیدترین محصولات خود اجازه بازدید از کارخانه تولید محصولات خود، پگاترون، را نداده است و البته پس از موج شایعات نسبت به وضعیت بد کارگران مجبور به بازگشایی دربهای کارخانه به روی رسانه‌ها شده تا اطمینان دهد همچنان با کارگران مهربان است.

سیستم اداری جدید با اسکن 50 هزارکارگر یک دست صورتی پوش در بدو ورود در ساعت 9:20 دقیقه صبح شروع می‌شود و پس از بازرسی توسط سوپروایزر در کمتر از 6 دقیقه در جای خودشان مستقر می‌شوند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

آیا شهرها هم اثرانگشت دارند؟

معمولا شهرهای مختلف را از روی مناطق تاریخی، تیمهای فوتبال و حتی غذاهایشان می‌شناسند، اما اکنون تیمی از میکروب‌شناسان آمریکایی دریافته‌اند که با اثر انگشت باکتریایی منحصربفرد شهرها نیز می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. این یافته‌های جالب در پی بررسی‌های سخت محققان دپارتمان علوم زیستی و مرکز ژنتیک و ژنومیک میکروبی دانشگاه آریزونای شمالی بدست آمده‌اند که یک سال به نمونه‌برداری از 9 اداره در سان‌دیگو، فلگ‌استاف و تورنتو پرداخته بودند.برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

سیاه‌چاله‌ها دریچه‌ای به جهان دیگر

استفن هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی اخیرا یک نظریه جدید در مورد پیچیده‌ترین اجسام جهان یعنی سیاه‌چاله‌ها ارائه کرده است که بر اساس آن، این اجسام رمزآلود ممکن است دروازه‌هایی به یک جهان دیگر باشند.

این دانشمند مشهور 77 ساله در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه هاروارد به بحث در مورد این نظریه پیشگامانه پرداخته و گفت:که سیاه‌چاله‌ها هیچ اطلاعات فیزیکی را از اجسامی که جذب می‌کند، نگه نمی‌دارد. هاوکینگ در این سخنرانی که باعث هیجان حضار شد، گفت که این اطلاعات از سیاه‌چاله بیرون آمده و احتمالا به جهان دیگری وارد می‌شوند.بریا خواندن متن خبر اینجا را کلیک کنید.

ابن سینا به کمک علم می‌آید/دست خط ابن سینا درباره یک ابرنواختر

محققان طی یک پژوهش جدید حقایق تازه‌ای را از کتاب دانشمند ایرانی "ابن سینا" درباره ابرنواختر "SN 1006 " کشف کردند.

"SN 1006 " یک ابر نواختر است که در اوایل سال 1006 میلادی دیده شده و فاصله آن از زمین 7200 سال نوری و درخشان‌ترین پدیده ستاره‌ای است که تاکنون مشاهده شده این ابرنواختر در صورت فلکی گرگ بین 30 آوریل و 1 می سال 1006 در چین، مصر، عراق، ژاپن، سوییس و احتمالا آمریکای شمالی دیده شد و به آن لقب ستاره مهمان را دادند.

این ابرنواختر در متون ستاره شناسی در دوران اسلامی و چین توصیف شده‌ است که منجم مصری علی ابن رضوان از جمله کسانی بود که آن را توصیف کرده است. برای خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید.

طراحی مجلل ترین اتاق خودروی جهان

شرکت «ولوو» اتاق خودرویی را با نام Lounge Console طراحی کرده که به عنوان مجلل ترین طراحی داخل خودروی جهان محسوب می شود.

داخل این اتاق به گونه ای طراحی شده که فضای زیادی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه برای افراد مکانی تعبیه شده است که بتوانند پاهای خود را به راحتی در هر شرایطی قرار دهند.

با جمع کردن صندلی قسمت جلو می توان فضایی قابل توجه را ایجاد کرد که در آن امکانات ویژه ای قرار دارد.بریا خواندن متن خبر اینجا را کلیلک کنید .

20103

کد خبر: 629185

وب گردی

وب گردی