نامه دانشجویان رشته بهداشت به وزیر بهداشت/به فکر اشتغال دهها هزار جویای کار رشته بهداشت باشید

جمعی از دانشجویان رشته بهداشت مشهد خطاب به وزیر بهداشت بیان کردند: به فکر اشتغال دهها هزار جویای کار بهداشتی باشید که دست شما را برای خدمت به سیستم سلامت می فشارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، در متن بیانیه جمعی از دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد خطاب به وزیر بهداشت آمده است:

قو علی خدمتک جوارحی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر سید حسن هاشمی

سلام علیکم

هفته سلامت بهانه ای شد که باری دیگر تلاش ها و مجاهدت های خدومان عرصه تندرستی در معرض دید مردم ایران عزیز قرار گیرد و در سایه ی آن حرکتی باشد برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی منطبق با سلامت که امیدواریم بنا به دغدغه فراوان مقام معظم رهبری نسبت به برداشتن گام عملی در راستای نگاه واقع بینانه به پیشگیری و سلامت مردم گام برداشته شود.

طرح تحول نوین سلامت گام مثبت تیم مدیریتی وزارتخانه با محوریت ارایه جدی تر خدمات بهداشتی به مردم عزیزمان پا به عرصه ی حضور گذاشت.طرحی که بر اساس آنچه اعلام میشود خواسته و آرمان جامعه متخصصین بهداشت میهنمان می باشد.

در ابتدای این بیانیه ضمن تشکر از تلاش های مستمر حضرتعالی و تیم زحمت کشتان و تمام خدومان عرصه بهداشت شهرها و استان های کشور لازم دانستیم اشاره ای چند به مسایل ماوقع حوزه بهداشت در دوبخش صنفی و دانشجویی بکنیم. امید است مورد استفاده حضرتعالی در امر مدیریت و اقدامات مثبت قرار گیرد:

۱-جناب اقای هاشمی؛ حضرتعالی با رصد تیم روابط عمومی تان کوچکترین اتفاقات و مناسبت های تقویمی مرتبط با سلامت را بی اشاره نمیگذارید. از تسلیت به درگذشت هنرمندان و ورزشکاران

تا تبریک روزهای منصوب به صنوف حوزه علوم پزشکی .اما در ایامی که به مدت یک هفته متعلق به بهداشت و سلامت بود جامعه بهداشتی کشور تصور می‌کردند وزیر محترم در متنی کوتاه

زحمات و اقدامات سربازان خط اول اقدامات پیشگیری و سلامت محوری را فراموش نمی‌کند؛ اما متاسفانه برای چند دهمین سال متوالی هیچ پیام تبریک و قدردانی از حضرتعالی و دیگر مسیولین برای جامعه بهداشتی کشور ارسال نشد.

2- جناب اقای وزیر در ایامی که لیست های هزاران نفری فارغ التحصیلان جویای کار بر روی میز مسیولین بهداشتی قرار دارد و کاردانان و کارشناسان بهداشت از تمام مناطق آماده خدمت بهداشتی به مناطق محروم با هرشرایطی بودند متاسفانه تصمیم جذب دانشجوی کاردانی بهداشت آن هم بدون کنکور و رتبه علمی، موجی از نارضایتی را در جامعه دانشگاهی و صنفی فرهیخته ی بهداشت ایجاد کرد.متاسفانه با تمام پیگیری های چندین باره کشوری، نه تنها هیچ پاسخ مثبتی به مطالبات داده نشد بلکه برای همیشه این روال جذب دانشجو با ارایه تعهد خدمت چند ساله در سیستم اموزشی سازمان سنجش ثبت شد. انتظار می رود برای تقویت جایگاه تخصصی و علنی متخصصین بهداشت سراسر کشور برای همیشه جلوی بکارگیری اینگونه ای نیروی بهداشتی را بگیرید و به فکر اشتغال دهها هزار جویای کار بهداشتی باشید که دست شما را برای خدمت به سیستم سلامت می فشارند.

۳-طرح تحول سلامت بهانه ای شد تا کارشناسان بهداشت کشور در قالب مراقبین سلامت و کارشناس سلامت محیط و کار بصورت مشارکت خصوصی بکارگیری شوند اما متاسفانه در برخی استانها و شهرستان های کشور شاهد نبود نظارت کافی به اجرای طرح تحول سلامت هستیم.فشار کاری و برنامه های فراوان اورده شده در وظایف نیروهای بهداشتی در طرح تحول سلامت از طرفی کیفیت ارایه خدمات را تحت تاثیر قرار میدهد و از طرفی دیگر نبود امنیت شغلی برای این نیروها، انگیزه و خلاقیت خدمت را می‌خشکاند انتظار می‌رود حداکثر تلاش را در جهت تقویت بنیه و زیربنای طرح تحول حوزه بهداشت بردارید و درجهت کمک به تقویت جایگاه کارشناسان و دیگر نیروهای بهداشتی گام بردارید که بی شک تحقق این مهم راه خدمت را هموار می سازد.

۴-محتوای اموزشی امروز دانشجویان حوزه بهداشت نیاز به یک بازنگری جدی و واقع بینانه دارد .بسیاری از سرفصل های درسی و اموزشی هنوز مطابق با نیاز روز بهداشت نمی باشد.حتی میتوان گفت در امر تربیت نیروی بهداشتی در دانشگاههای کشور به هیچ عنوان توجه به توازن دانشجوی تربیت شده و تعداد مورد نیاز در شرایط کاری نمی باشد.حال اینکه خبر وزارت بهداشت مبنی بر استخدام 17500 نفر در سال 95 که حداکثر ان از گروههای پرستاری و فنی هستند، این پازل را تکمیل تر کرد. جامعه بهداشتی این انتظار را دارند با نگاه واقع بینانه با ما وقع سیستم اموزشی برخورد کنید.هرچند تلاش های بسیاری شده است ولی هنوز هیچ تاثیری در امر بهبود وضعیت اموزشی مورد نیاز شاهد نبوده ایم.

5- کمبود شدید نیروی انسانی،جذب سرسام اور دانشجوی بهداشت در دانشگاه های ازاد و علوم پزشکی بدون توجه به نیاز کاری، نبود ردیف شغلی برای فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته های بهداشت، نبود چتر حمایتی لازم از بازرسین بهداشتی، برابر نبودن خدمات و فشار کاری با حقوق ناچیز کارکنان بهداشتی، عدم نطارت به بخش خصوصی در برخورد با نیروهای بهداشتی طرح تحول سلامت،کم رنگ شدن توجه به جایگاه نیروهای بهداشتی کشور و... از مهمترین مشکلات دیگری است که اشاره ای گذرا بدان خالی از لطف نیست.

6- جناب آقای دکتر هاشمی تاسیس سازمان نظام بهداشت فقط برای بهبود و نظم بخشیدن به جامعه بهداشتی کشور از دغدغه ها و ارزوهای دیرینه متخصصین بهداشت کشور می باشد که تا امروز هیچ مسیولی حاضر نشده است برای تحقق آن به این خواسته لبیک بگوید.بی شک جامعه بهداشتی کشور نیاز مبرمی به این تشکیلات دارند و جز سامان بخشیدن به این صنف هیچ هدف دیگری وجود ندارد.این درحالی است که صنوف بهداشتی کشور جمع کثیری از خادمین نظام سلامت می باشند که دود نظم نیافتن ساختار صنفی آنها تماما به چشم سلامت مردم می رود.

وزیر محترم بهداشت درمان و اموزش پزشکی؛

این ها تنها گوشه ای از مشکلات مطروحه این روزهای جامعه بهداشتی می باشد و مطمین باشید توجه به جایگاه، ارزش نهادن به حل مشکلات خادمین حوزه بهداشت و همچنین اتکا به تخصص و تعهد و جدیت متخصصین بهداشت کشور تنها راه موجود برای تقویت سلامت محوری و جدیت در امر پیشگیری می‌باشد.مواردی که سال های سال است هنوز از پیش روی نیروهای بهداشتی کشور چه در حوزه صنفی و چه دانشجویی برداشته نشده است.

در آخر از زحمات و تلاش های جهادی حضرتعالی و تمام مدیران بخش بهداشت و درمان کشور در جهت تسریع امر خدمت رسانی به سلامت مردم کمال سپاسگزاری را داریم و امید است با اتکا به خداوند متعال با نگاهی مثبت به کارشناسان بهداشت سراسر کشور قدمی بنیادین در جهت ایجاد انقلابی عظیم برای داشتن نیروی انسانی با پشتوانه بردارید.

20104

کد خبر: 629254

وب گردی

وب گردی