اجرای آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی متوقف شد

دبیر هماهنگی نهادهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور از اعتراض اعضای هیات علمی به آیین‌نامه ابلاغی وزارت علوم در خصوص ارتقاء هیات علمی خبر داد و افزود: ارتقای اعضای هیات علمی فعلا بر اساس آیین‌نامه قبلی صورت می‌گیرد و آیین‌نامه جدید متوقف شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر صفاپور در سومین همایش نمایندگان نهادهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه برخی از روسای دانشگاه‌ها از تشکیل نهادهای مذکور نگران هستند، افزود: این نهادها برای انتقال مشکلات اعضای هیات علمی به مدیریت و برطرف کردن آنها تشکیل شده‌اند.

او با اشاره به ضرورت نظرسنجی از اعضای هیات علمی در تصمیمات مختلفی که در وزارت علوم اتخاذ می‌شود، گفت: اگر وزارت علوم قبل از تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی از خود اعضای هیات علمی نظرسنجی می‌کرد این آیین‌نامه در طول سه ماه سه بار مورد اصلاح و بازنگری قرار نمی‌گرفت.

دبیر هماهنگی نهادهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در ادامه با اشاره به قدمت 100 ساله آموزش عالی در کشور، گفت: باید بررسی شود چرا با وجود اینکه 100 سال از قدمت آموزش عالی می‌گذرد هیچ تشکلی در زمینه رسیدگی به مطالبات اعضای هیات علمی تشکیل نشده است. البته در سال 80 حرکتی آغاز شد و تشکل صنفی اعضای هیات علمی شکل گرفت اما این تشکل به خاطر دلایل مختلف دچار رخوت شد.

صفاپور ادامه داد: مجددا با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92 حرکت خودجوشی در برخی از دانشگاه‌های کشور شکل گرفت و ضرورت وجود چنین تشکلی احساس شد. تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی به مرور زمان از فعالیت یکدیگر باخبر شدند و اولین نشست آنها سال گذشته به میزبانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. نشست اول به منظور آشنایی تشکل‌های دانشگاههای مختلف با یکدیگر برگزار شد. در نشست دومی که در آبان ماه سال 94 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد دستور کارها تعیین شدند.

او در مورد درخواست‌های اعضای هیات علمی از وزارت علوم در نشست دوم گفت: درخواست اول اعضای هیات علمی افزایش منطقی حقوق و درخواست دوم رسیدگی به مشکلات آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی بود.

دبیر هماهنگی نهادهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در ادامه از تدوین دو نامه توسط نهادهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: موضوع یکی از این نامه‌ها افزایش حقوق بود که خطاب به مجلس شورای اسلامی نوشته شد و موضوع دیگر در مورد آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی و خطاب به وزیر نوشته شد.

لزوم توجه به ارزیابی و نظارت در مدیریت

بر اساس این گزارش، دکتر سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی در این همایش بر اهمیت ارزیابی و نظارت در مدیریت تاکید کرد و گفت: در سیستم‌های اداری و مدیریتی برنامه‌ریزی انجام شده و این برنامه‌ریزی‌ها به مرحله اجرا می‌رسد اما معمولا قسمت مهم آن که ارزیابی است به دست فراموشی سپرده می‌شود. برای مثال ما برنامه پنج ساله تدوین می‌کنیم و همه مراحل آن طی می‌شود اما نظارت و ارزیابی بر چگونگی اجرای آن انجام نمی‌شود.

دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی با اشاره به تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت: این تشکل‌ها در همه سازمان‌ها نقش بسیار مهمی در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها ایفا می‌کنند. از ویژگی این تشکل‌ها می‌توان به داوطلبانه بودن آن، عدم وابستگی سازمانی و نزدیک بودن به واقعیت‌های سازمان اشاره کرد.

او در مورد نقش تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، توضیح داد: این تشکل‌ها می‌توانند مسائل و مشکلات سازمان‌ها را به مدیریت انتقال دهند و یک نقش مشورتی برای مدیریت داشته باشند.

رییس دانشگاه خوارزمی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش عالی در توسعه جامعه نقش بسیاری دارد گفت: صنعت آموزش عالی یکی از بخش‌های مهم در جامعه است که قدرت سیاسی و اقتصادی جوامع را رقم می‌زند. یکی از بخش‌های مهم کشورهای توسعه یافته، صنعت آموزش عالی است که با آن در دنیا حرف اول را می‌زنند.

سبحان‌اللهی با بیان اینکه در مورد تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی باید یک نگرش سیستمی در فعالیت‌ها وجود داشته باشد، گفت: این تشکل‌ها باید اتحادیه تشکیل داده و قانونی شوند زیرا اکثر مشکلات در دانشگاهها مشابه یکدیگر است. برای مثال حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش یافته است ولی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاههای غیرپزشکی تغییر خاصی نداشته و چنانچه این موضوع از طرف یک اتحادیه رسمی دنبال شود مسئولین متوجه این مشکلات خواهند شد.

20104

کد خبر: 629284

وب گردی

وب گردی