آنکارا- ایسکانیوز: از امروز رجب طیب اردوغان، به طور رسمی پست ریاست جمهوری ترکیه را از عبداله گل، تحویل می گیرد. اردوغان در نخستین گام، «داود اوغلو» را به عنوان نخست وزیر خود معرفی کرد. ساعاتی پیش مراسم سوگند اردوغان در پارلمان ترکیه انجام شد. پوشش لحظه لحظه آغاز مراسم ریاست جمهوری اردوغان را می توانید در مطالب زیر بخوانید.

19:50 خودروهای حامل اردوغان و گل محوطه کاخ ریاست جمهوری را ترک کردند.

19:41 امشب کاخ ریاست جمهوری ترکیه، میزبان ضیافت شام رجب طیب اردوغان است که با حضور هیات های اعزامی سیاسی به این کشور انجام می شود. گزارش لحظه به لحظه مراسم آغاز ریاست جمهوری اردوغان را می توانید در مطالب زیر بخوانید.

19:40 امینه اردوغان و خیرالنساء گل، همراه با همسرانشان، رئوسای جمهوری سابق و کنونی ترکیه،  در حال ترک کاخ ریاست جمهوری هستند. پس از سال ها این دو بانوی سیاسی با یکدیگر روبه رو می شوند. پیش از این، اردوغان دخترش را همراه با خود به مراسم رسمی سیاسی در ترکیه می برد.

19:37 عبداله گل و اردوغان دوشادوش یکدیگر در حال ترک کاخ ریاست جمهوری هستند.

19:30 اردوغان و گل لوح های مختلفی که منقش به پرچم ترکیه است به یکدیگر اعطا کردند. اردوغان همچنین «مدال خدمت به ترکیه» را به عبداله گل اعطا کرد.

19:28 همسران اردوغان و گل با لبخند با یکدیگر صحبت می کنند. گفته می شود این دو بانوی اول ترکیه روابط مناسبی با یکدیگر ندارند.

19:24 امیدوارم در داخل ترکیه، عدالت هر چه بیشتر اجرا شود و مردم این موضوع را احساس کنند. بار دیگر از عبداله گل تشکر می کنم. من از انتخاب به عنوان رئیس جمهور خوشحالم و امیدوارم بتوانم پاسخ اعتماد مردم را بدهم.

19:21 اردوغان: ما نمی توانستیم در برابر کشتار در سوریه و فلسطین سکوت کنیم. سیاست خارجی ما انسان محور است و همیشه در تدوین سیاست خارجی از مذهب گرایی و قوم گرایی پرهیز کرده ایم. هرکسی دست دوستی به ما دراز کند، دستش را رد نمی کنیم.

19:20 اردوغان: همگرایی با اتحادیه اروپا هدف راهبردی ترکیه است و ما در این راه با گام هایی استوار پیش خواهیم رفت. محور سیاست خارجی ترکیه، صلح و آرامش است و ترکیه چشم به استعمار هیچ کشوری ندارد. ما همواره در برابر ظلم ایستاده ایم.

19:18 اردوغان: من در طول 12 سال خدمتم برای توسعه آزادی و توسعه دموکراسی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ترکیه با همکارانم، تلاش بسیاری کردم. در گذشته، حاکمیت غیر دموکراتیک بر مردم مسلط بود اما اینک اراده ملی در ترکیه متجلی شده است. از امروز باید رئیس جمهور و نخست وزیر در همکاری کامل با یکدیگر پیشرفت ترکیه را ادامه بدهند.

19:17 اردوغان: ما وظیفه سنگینی برای ادامه پیشرفت کشور بر دوش داریم. من بار دیگر از آقای گل به دلیل همه تلاش هایش برای رساندن ترکیه به پیشرفت امروز متشکرم.

19:16 اردوغان: تغییر نظام سیاسی در ترکیه از نخست وزیری به ریاست جمهوری، یک پیشرفت مثبت است که مردم ترکیه هم آن را تایید کردند.

19:15 اردوغان: جمهوری ترکیه مدیون زحمت های آقای گل است. ترکیه میهن عزیز همه ماست و ما با همه وجود برای پیشرفت آن تلاش خواهیم کرد.

19:13 سخنرانی رجب طیب اردوغان آغاز شد.

19:12 عبداله گل: من و اردوغان دوستانی 40 ساله هستیم. خوشحالم که با نخست وزیری او دوران خوبی را پشت سر گذاشتیم. همسویی ما برای پیشرفت ترکیه بسیار مهم بود.

19:11 عبداله گل گفت که مطمئن است، اردوغان، ترکیه را به کشوری پیشرفته در جهان تبدیل می کند.

19:08 عبداله گل: امروز، روزی تاریخی برای ترکیه است. امروز برای نخستین بار رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب شده است.

19:05 عبداله گل سخنرانی خود را آغاز کرد.

19:01 رجب طیب اردوغان و عبداله گل رئوسای جمهور جدید و سابق ترکیه در کنار یکدیگر ایستاده اند.

19:00 رجب طیب اردوغان وارد سرسرای کاخ ریاست جمهوری شد.

18:59 بسیاری از خبرنگارانی که برای پوشش زنده مراسم آغاز ریاست جمهوری اردوغان به کاخ رباست جمهوری ترکیه رفته اند، نتوانسته اند وارد سرسرای این کاخ بشوند. خبرنگاران می گویند آن ها را به «دلایلی نامعلوم» پشت در سرسرا نگه داشته اند.

18:54 داود اوغلو وزیر امور خارجه سابق ترکیه که به تازگی برای تصدی پست نخست وزیری این کشور معرفی شده است، در صف اول سرسرا و در کنار امیر قطر دیده می شود.

18:50 محمد جواد ظریف در میان مهمانان حاضر در سرسرای کاخ ریاست جمهوری در آنکارا است.

18:46 تعدادی از نظامیان ارتش ترکیه سوار بر اسب، خودروی حامل رجب طیب اردوغان را به سمت کاخ ریاست جمهوری همراهی می کنند.

18:44 «عبداله گل» رئیس جمهور سابق ترکیه، ورودی کاخ ریاست جمهوری منتظر است تا به رجب طیب اردوغان خوش آمد گوید.

18:30 به دلیل هم زمانی حضور «محمدجواد ظریف» و «عبدالله گل» در فرودگاه آنکارا دو مقام با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

18:29  ادوارد نعل بندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان لحظاتی پیش وارد کاخ ریاست جمهوری ترکیه شد.

18:11 هیات‌های سیاسی اعزامی از سراسر جهان برای شرکت در مراسم آغاز ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان در ترکیه آماده می‌شوند تا لحظاتی دیگر وارد کاخ ریاست‌جمهوری در آنکارا شوند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که به نمایندگی از دولت ایران به ترکیه رفته است تا دقایقی دیگر وارد کاخ ریاست جمهوری می‌شود.

18:01 نیروهای ارتش ترکیه آماده می‌شوند تا به مناسبت آغاز ریاست‌جمهوری اردوغان، در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری رژه بروند.
کد خبر: 63437

وب گردی

وب گردی