تهران-ایسکانیوز: بورس تهران هفته راکد و کم هیجانی را پشت سر گذشت. در هفته ای که گذشت، شاخص کل بازار سرمایه در کانال 73 هزار واحدی گیر افتاد و مانند هفته های قبل نتوانست سرش را بالا بگیرد. این در حالی است که برخی از کارشناسان و فعالان بازار سهام بر این باورند که این روزها وقت خرید است و نباید قیمت های به کف رسیده را از دست داد.
به گفته این کارشناسان در شرایطی کنونی بهترین کار این است که به رفتار سنجی سهام مختلف و پیدا کردن سطوح مقاومتی شاخص ها پرداخت. این تحلیلگران براین عقیده اند که این روزها می توان بسیاری از سهام بنیادی و با ارزش جایگزینی بالا را در بورس یافت که بعد از نزول قیمت در هفته ها و ماه های اخیر در قیمت های کف قرار گرفته اند. این در حالی است که در بسته خروج غیر تورمی از رکود دولت ، توجه ویژه ای به بازار سرمایه شده و به نظر می رسد به زودی می توان تاثیر اجرای این بسته را در بورس تهران مشاهده کرد. عامل دیگری که می توان آن را جدی گرفت ، تاثیر شوک های روانی تحولات سیاسی بر روند بورس است.


بورس تحولات سیاسی داخلی و خارجی را رصد می کند
از آنجا که بازار سهام همواره از تحولات سیاسی تاثیر می پذیرد، می توان چگونگی و بازخوردحضور سیاستمداران ایرانی در مجامع بین المللی را عامل دیگر تاثیر گذار بر بازار سهام عنوان کرد. هر چند این عامل جزو عوامل گذرا و ناپایدار به حساب می آید ولی تجربه نشان داده که این توانایی را دارد که روندی هیجانی و روانی بر بازار حاکم کند. بنابراین می توان در هفته های آتی ازشاخص های بازار انتظار داشت که با دریافت پالس های هیجانی از حضور سیاستمداران ایرانی در مذاکرات هسته ای ، مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوسان کنند.


دولت بدهی هایش را تسویه کند تا بورس رونق بگیرد
از منظر اقتصادی هم به طور طبیعی بازار حساسیت های خاص خودش را دارد و به تحولات ناشی از تغییر سیاست های خرد و کلان اقتصادی دولت، روند بازارهای موازی ،بالا و پایین رفتن نرخ تورم و رشد اقتصادی، حال و روز تولید و فروش محصولات در واحدهای صنعتی و ... واکنش نشان می دهد. در این بخش در حال حاضر با توجه به کنترل نرخ تورم ، رشد اقتصادی ، نوسان قیمت ارز و طلا و ... تاثیر منفی بر بازار سرمایه مشاهده نمی شود ولی بدهی دولت به شرکت های بورسی همچنان بحث داغ محافل فعالان بازار سرمایه است؛ چرا که در صورتی که دولت بدهی خود را با این شرکت ها تسویه کند، رفتار این شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این تغییر رفتار در برخی صنایع و گروه ها می توان به رونق معاملات در این گروه ها و اعلام تعدیل های مثبت در آنها شود.


تاثیر سیاست های پولی بر رونق بورس
اما سیاست های پولی و بانکی هم همواره از عوامل تاثیر گذار بر بازار سهام بوده است. از آنجا که یکی از مشکلات فعلی بورس فرار سرمایه از بازار و عدم توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری است، در صورتی که بانک مرکزی سیاست کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را در پیش بگیرد ، بازار سرمایه می تواند امیدوار شود که بخشی از نقدینگی سرگردان را به سمت خود جذب کند و بدین ترتیب بورس قدری رونق بگیرد.


بورس باید اعتماد از دست رفته را نزد سرمایه گذارانش بازگرداند
در پایان می توان روند پیش روی بورس را از نگاه بسیاری از فعالان و تحلیلگران مثبت ارزیابی کرد و انتظار رشد شاخص ها، رونق معاملات و صعود قیمت ها در نمادهای بنیادی را آینده نزدیک دست یافتنی و معقول ارزیابی کرد. اما این اتفاق در صورتی محقق می شود که بازار سهام بتواند اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران خود را باز یابد. دولت مهمترین عاملی است که می تواند در این راستا با حمایت از بازار سرمایه و تسویه بدهی خود با شرکت های بورسی به عنوان یک محرک فعال عمل کند و رونق را به بازار بازگرداند.

کد خبر: 63711

وب گردی

وب گردی