عبدالباری عطوان در رأی الیوم نوشت: زمانی که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل در کنفرانس مطبوعاتی پس از گذشت 24 ساعت از امضای توافقنامه توقف آتش بس ادعا می کند که حماس هیچ کدام از خواسته های خود را در این جنگ محقق نکرده است؛ یا به خود و شهروندانش دروغ می گوید تا حدی از خشم آنان را با نیرنگ و گمراهی بکاهد یا اینکه قصد ندارد بندهای توافقنامه را اجرا کند و این بعید نیست.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالباری عطوان  می نویسد: اجازه دهید در اینجا سؤالاتی را مطرح کنیم؛ حماس و سایر گروه های مقاومت هیچ کدام از خواسته هایشان را محقق نکردند الان از نتانیاهو می پرسیم که خود او در این حمله خونین بر نوار غزه به کدام یک از خواسته هایش رسید؟ یا به عبارت دیگر، آیا نتانیاهو توانست موشک های مقاومت و پایگاه های آن را از بین ببرد؟ آیا موفق به تخریب تونل ها شد؟ چگونه؟ تانک های اسراییل توانستند فقط چند متر وارد مرزهای نوار غزه شوند و مهم تر از همه اینکه آیا نتانیاهو موفق به خلع سلاح گروه های مقاومت شد؟

موشک ها همچنان زیر زمین موجود است و تولید می شود، تونل ها همچنان به حال خود باقی است و آنچه در این جنگ تخریب شده بار دیگر طی روزها و هفته های آینده ساخته خواهد شد. دیدیم که "محمد الزهار" و سایر فرماندهان مقاومت در خیابان ها راه می رفتند و بدون محافظ یا تدابیر شدید امنیتی همراه با مردم جشن گرفتند.

بار دیگر از نتانیاهو می پرسیم که چرا مردم غزه تا صبح برای پیروزیشان جشن گرفتند در حالی که هیچ جشن و شادی در تل اویو دیده نشد و برعکس، تنها چیزی که دیده شد چهره های خشمنگین و در هم رفته اسراییل بود. اکثر مقالات و مصاحبه های مطبوعاتی و شبکه های تلویزیونی اسراییل با ژنرال ها و رؤسای ستاد جنگ رژیم اسراییل با صدای بلند از شکست اسراییل و پیروزی مقاومت صحبت می کردند؟

نتانیاهو از شدت ضربه گروه های مقاومت و شکست ارتش اسراییل، مهاجرت شهرک نشینان از فلسطین اشغالی و ایجاد رعب و وحشت در تل آویو، حیفا، عکا، اسدود و قدس اشغالی هذیان می گوید. بیش از شش میلیون شهرک نشین فلسطین اشغالی به دلیل ترس از موشک های مقاومت پنجاه روز جنگ را در پناهگاه ها سپری کردند.

"موشیه یعلون" وزیر دفاع اسراییل با لحن تهدید آمیزی گفت: "در صورت حمله حماس به ما پاسخ ما کوبنده تر خواهد بود". این تهدید تو خالی است. اسراییل چه جنایتی بالاتر از جنایاتی که در جنگ اخیر مرتکب شد، می تواند انجام دهد؟ آیا کودکان بیشتری را شهید خواهد کرد؟ آیا برج های بلندتری را تخریب خواهد کرد؟ آیا باقی مدارس غزه را هدف قرار خواهد داد؟

مقاومت با پیروزی و اتحاد از این جنگ خارج شد؛ در حالی که اسراییل با شکست سیاسی و نظامی و با اختلاف نظر و شکست روحی و معنوی از جنگ خارج شد و این تفاوت گسترده ای است که نتانیاهو می خواهد و یعلون از سخن گفتن درباره آن در کنفرانس های مطبوعاتی گمراه کننده شان کناره گیری می کند.

نتانیاهو را رها می کنیم تا دروغ بگوید و توجیه کند و همانند گذشته اطرافیان خود را فریب دهد؛ مردم دیگر فریب دروغ هایش را نمی خورند چرا که حقیقت کاملا روشن است؛ همه دنیا شاهد این حقیقت هستند و امیدواریم که در ماه های آینده او، تمام ژنرال ها و وزیر دفاعش به عنوان مجرمان جنگی از سوی داداگاه جنایی بین الملل و پلیس بین الملل مورد تعقیب قرار گیرند.

منتظر واکنش مصر به این سخنان نتانیاهو هستیم زیرا این سخنان توهینی به آنان است و صداقت آنان را زیر سوال می برد. امیدواریم که انتظارمان طولانی نشود.

 
کد خبر: 63730

وب گردی

وب گردی