به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکا، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان) اظهار کرد: نخستين پهپاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) توسط گروهي هفت نفره از دانشجويان واحد اصفهان به سرپرستي محمد يزداني ظرف مدت ۱۸ ماه طراحي و ساخته شد.


 پيام نجفي با بیان اينکه این پهپاد ۱۰۰ درصد بومي است، خاطر نشان کرد: دانش ساخت پهپاد تلفيقي از علوم هوا فضا، الكترونيك و معماري است.


معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان) هزينه ساخت اين پهپاد را حدود پنجاه ميليون ريال عنوان كرد و گفت: بومي سازي قطعات، افزايش مدت پرواز نسبت به نمونه هاي مشابه و استفاده از سامانه هاي پرواز خودكار ساخت داخل از ديگر مزاياي اين پهپاد است.


 در ادامه يزداني عضو هيأت علمي گروه برق دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) و مجري اين طرح با اشاره به اينكه اين پهپاد با هدايت اساتيد و مشاوره پايگاه هشتم شكاري ساخته شده است، گفت: به كارگيري چوب بالسا در بدنه اين پهپاد و استفاده از سوخت الكلي در راه‌اندازي موتور آن، از مزاياي ساخت آن محسوب مي شود.


 وي افزود: اين پهپاد توانايي پرواز مستمر به مدت نيم ساعت را داراست و به گونه اي طراحي شده كه در هر شرايط جوي عمليات خود را به خوبي انجام دهد و از اين پهپاد مي‌توان در بخش‌هاي ويژه مانند تصويربرداري جغرافيايي، امداد و نجات و مرزباني استفاده كرد.


 يزداني افزود: هدف سرپرستان و اعضا گروه دانشجويي از ساخت اين هواپيماي بدون سرنشين تنها شركت در مسابقات كشوري، جهاني و كسب مدال نبوده است چرا كه سياست  اصلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)، انجام پژوهش هاي كاربردي به منظور كارآفريني و توسعه صنعت و اقتصاد دانش بنيان است.


 عضو هيأت علمي گروه برق دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) خاطر نشان كرد: دانش ساخت پهباد در جهان، دانشي رو به پيشرفت است اما دانشجويان پر تلاش ايراني در حال حركت به سمت بومي‌سازي اين دانش هستند بطوريكه با استفاده از تجربيات موجود و با ابتكار و خلاقيت هاي جديد در اين عرصه گام هاي موثري را در پيشبرد اين فناوري داشته‌اند.


بر اساس این گزارش، اعضاي تيم دانشجويي پهباد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) نيز هدف از ساخت اين هواپيمای تك سرنشين را شركت در رقابت‌هاي گزينش كشوري دانسته و عنوان داشتند: پس از تكميل طرح آزمايشي ساخت اين هواپيما و مشاهده پيشرفت قابل ملاحظه اعضاي گروه در فراگيري علوم مرتبط با ساخت پهباد، اين طرح تبديل به يك طرح پژوهشي شد و هدف ما تنها ديده شدن نبوده، بلكه تمام سعي ما نمود علني اين شعار بود كه جوان ایرانی می تواند.

کد خبر: 6377

وب گردی

وب گردی