رابرت فیسک در ایندیپندنت نوشت: و بار دیگر،مادر مهربان خاورمیانه پا به صحنه گذاشت.قطر کشوری است که بر طبق گزارش ها برای آزادی 13 پرستار در سوریه،چهل میلیون یورو پرداخته است.با این اوصاف این 13 نفر گرانقیمت ترین پرستاران تاریخ هستند.یک بار دیگر نیز این کشور، غیر ممکن را،ممکن کرد.این بار با کمک به آزادی نویسنده آمریکایی.

به گزارش ایسکا نیوز،"پیتر تئو کرتیس" تقریبا دو سال پیش در شهر مرزی آنتاکیا واقع در ترکیه ربوده شد. حال سوال اینجاست که چه کسی برای آزادی او پول پرداخت کرده است.

طبق معمول یک منبع قطری که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که "کرتیس" به مامورین سازمان ملل تحویل داده شده است. او در ادامه گفت:قطر همیشه علاقه دارد برای دلایل بشر دوستانه به آزادی گروگان ها کمک کند.به همین دلیل مقامات قطری با برقراری تماس هایی با افرادی در سوریه، به آزادی کرتیس کمک کردند.خب سوال اینجاست که آن افراد چه کسانی بوده اند؟ پرستارانی که در شهر جنگ زده  "یبرود" زندانی بودند،بدون کمک هایی از طرف ارتش لبنان و دولت سوریه نمی توانستند آزاد شده باشند.

در حال حاضر قطر بازی جالبی را شروع کرده است.از یک طرف به اسد می گویند که این کشور نقشی مهم در بحران داشته و نمی توان آن را از بازی کنار گذاشت،چیزی که اسد نیز به آن باور پیدا کرده است.قطر از آغاز بحران تا به حال میلیون ها دلار به شورشیان که قصد سرنگونی اسد را داشته اند کمک کرده است.نیروهایی مثل ارتش آزاد سوریه.مخالفان که تقریبا چیزی از آنها باقی نمانده است، بدون دستور یا درخواست قطر،کمک هایی را به ارتش آزاد سوریه کرده اند.حال پس از قتل فجیع جیمز فولی ،قطر و امارات کوچک می گویند برای آزادی یک گروگان آمریکایی پا در میانی کرده اند که در نهایت به آزادی او منجر شده است.

دو نکته در اینجا قابل بحث است.سعودی ها برای آزادی آمریکایی در بند خلیفه اقدامی نکردند.قطری ها این کار را کردند.قابل ذکر است چند ماهی می گذرد که قطر در سوریه توطئه چینی نکرده است و به قول معروف زهر نریخته است. آیا امکان دارد برای برقراری صلح در خاورمیانه و جلوگیری از ورود دوباره آمریکایی ها به منطقه، مادر منطقه دست به کار شده باشد؟این اقدامات تازه قطر خشم عربستان را به دنبال خواهد داشت.کاری که قطری ها هر چند وقت یکبار دست به آن می زنند.حال شاید قطر دوباره به نقطه ای بازگشته که هم متحد آمریکا باشد هم دوست بشار اسد.

در هر حال ناراحت کننده است وقتی می بینیم که امیر قطر نمی تواند خبرنگاران شبکه خودش یعنی الجزیره را که در مصر زندانی هستند،نجات دهد.احتمالا در آینده نزدیک این کار امکان پذیر نخواهد بود.زمانی که دولت قطر و الجزیره در نبرد میان محمد مرسی و ارتش ،از رییس جمهور حمایت کردند،باید فکر این روزها را نیز می کردند.اما سعودی ها  از عبدالفتاح سیسی حمایت کردند و در حال حاضر نیز به نجات خبرنگاران الجزیره علاقه ای ندارند.

در هر حال مسئله مهم این است که شما در چه جبهه ای قرار دارید و در جیبتان چند دلار وجود دارد.تا به حال قطر از گروه جبهه النصره حمایت مالی کرده است که نمی توان در دسته میانه رو ها قرارش داد.با این حال مقامات دوحه به سرعت می توانند هر گونه حمایت از این گروه را انکار کنند.زمانی که شما یک کشور نفت خیز حاشیه خلیج فارس هستید که از گروه های شبه نظامی حمایت می کند، نیازی ندارید که برای آزادی یک گروگان پولی بپردازید،آن هم زمانی که از گروگانگیر حمایت می کنید.اکنون که جنگجویان جبهه النصره تصمیم گرفته اند به ارتش سوریه استراحتی دهند تا با خیال راحت با خلیفه بجنگد و در همان حال چند گروگان را نیز آزاد کرده اند، باید بگویم در چشمان غرب، پول ها به خوبی خرج شده اند.

 
کد خبر: 63783

وب گردی

وب گردی