تهران - ایسکانیوز : در جلسه هم اندیشی مدیران ارشد بورس کالای ایران و شرکت های تامین سرمایه، نحوه تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل بورس کالای ایران در این جلسه با بیان اینکه بنگاه های تولیدی و صنعتی کشور نیاز به تامین مالی فوری، مطمئن و مناسب دارند، گفت: تولیدکنندگانی که این نیاز را حس می کنند، می توانند در بورس کالا و از طریق اوراق سلف موازی استاندارد تامین مالی کنند.
«حسین پناهیان» توضیح داد: شرکت های تامین سرمایه با سه وظیفه مشاور پذیرش، متعهدنویسی و بازارگردانی در بازار ثانویه، نقش پررنگی را در تامین مالی برای تولیدکنندگان از طریق اوراق سلف موازی استاندارد بازی می کنند.
وی اظهار کرد: بعد از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سنگ آهن دانه بندی که منجر به تامین مالی حدود 85 میلیارد تومانی برای شرکت گل گهر شد، از سوی برخی تولیدکنندگان، تقاضا برای تامین مالی از طریق این اوراق به بورس کالا اعلام شده است.
«پناهیان» افزود : شرکت های تامین سرمایه می توانند با ورود به این حوزه، زمینه های و بسترهای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور را فراهم کنند.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه توضیح داد: در بسته سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود آمده است که تعمیق بازار کالاهای پذیرش شده در بورس کالای ایران از طریق تقویت معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی صورت گیرد؛ این نشان از جایگاه اوراق سلف در سیاست های کلان دولت و اقتصاد ملی دارد.
«پناهیان» تسهیل تامین مالی سرمایه در گردش و تسهیل تامین مالی بلندمدت طرح های توسعه ای را از مهمترین مزایای انتشار اوراق سلف عنوان کرد و گفت : معافیت مالیاتی این اوراق به عنوان ابزار ملی و پوشش ریسک خریدار و فروشنده، بدون کوپن بودن اوراق، مدیریت ریسک عرضه کننده با تعیین حداکثر بازدهی و امکان تعیین حداقل بازدهی جهت جذابیت از دیگر مزایای این اوراق است.
وی همچنین، «نیاز تولیدکننده به تامین مالی»، «نبود محدودیت قانونی موثر جهت نقل و انتقال دارایی پایه»، «مرجع قیمتی روزانه قابل اتکا بر بازار نقدی دارایی پایه»، «امکان تحویل فیزیکی دارایی پایه» و «استاندارپذیری» را به عنوان معیارهای انتخاب دارایی پایه برای اوراق سلف موازی استاندارد معرفی کرد.
« پناهیان» با بیان اینکه بورس کالای ایران آمادگی کامل بای تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور دارد، گروه کالاهای صنعتی ، معدنی، پتروشیمی و فراورده های نفتی را دارایی پایه مناسب برای انتشار اوراق سلف موازی مبتنی برآنها دانست.
در ادامه، « محسن فاضلیان» مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید با بیان اینکه اگر اراده بورس کالای ایران نبود، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد روی سنگ آهن دانه بندی با محدودیت هایی مواجه می شد، گفت : آثار تامین مالی از طریق اوراق سلف موازی را بزودی در بازار سرمایه و نظام اقتصادی کشور مشاهده می کنیم. وی همچنین خواستار برداشتن سقف و کف در خرید و تسهیل فرایند اجرایی امور شد.
قائم مقام شرکت تأمین سرمایه آرمان نیز تاثیر اوراق سلف موازی را در تامین مالی بنگاههای مالی و رشد اقتصاد ملی مناسب ارزیابی کرد و اعلام کرد : تاکنون تعدادی از صنعتگران برای تامین مالی از طریق این اوراق به ما مراجعه کرده اند.
«محمد وطن پور» همچنین خواستار تهیه گزارشی در ارتباط با نحوه بازارگردانی اوراق سلف استاندارد شد.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه سپهر از دیگر حاضرین در جلسه هم اندیشی بورس کالای ایران با شرکت های تامین سرمایه بود. « بهروز زارع» بیان کرد : در طی معرفی ابزار جدید مالی سوالات زیادی مطرح می باشد و ارکان بورس و شرکت های تامین سرمایه باید بتوانند پاسخگوی سوالات متقاضیان باشند. از این رو، در جریان طراحی فرایند ابزارهای مالی ای چون اوراق سلف موازی استاندارد باید مستندات را به متقاضیان ارائه دهیم، تا با اطمینان و دیدی روشن وارد این بازار شوند.
« علی سنگینیان» مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین نیز اعلام کرد : شرکت های تامین سرمایه آمادگی کامل را برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق اوراق جدید مالی دارند و تمام تلاش خود را برای رشد اقتصاد ملی به کار می گیرند.
« ولی نادی قمی» مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه نوین با اشاره به اینکه اوراق سلف موازی یکی از مناسب ترین راه های تامین مالی سریع، مطمئن و آسان در نظام اقتصادی کشور خواهد بود، گفت : وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالای ایران باید تلاش کنند اگر موانعی در مقابل عملیاتی شدن این روش تامین مالی وجود دارد، رفع کنند تا تامین مالی بنگاه ها به بهترین نحو صورت گیرد.براساس این گزارش، در این جلسه هم اندیشی که با حضور مدیران ارشد بورس کالا و شرکت های تامین سرمایه امید، امین، آرمان، سپهر، نوین و ملت برگزار شد، زوایای مختلف نحوه تامین مالی بنگاه های اقتصادی کشور مورد بحث قرار گرفت و راهکارها نیز ارائه شد.
کد خبر: 63790

وب گردی

وب گردی