مسکو-ایسکانیوز: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شب گذشته برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرد. او امروز با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت و گو کرد. ظریف و لاوروف پس از دیدار در نشست خبری حاضر شدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. این نشست ساعتی پیش آغاز شده و هم اکنون ادامه دارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست خطاب به لاورف وزیر امور خارجه روسیه گفت:این هفتمین دیدار ما با یکدیگر است که نشان دهنده گسترش بی سابقه روابط ایران و روسیه است.

او تاکید کرد : ایران و روسیه دارای سوابق تاریخی طولانی مدت با یکدیگر هستند.این دو کشور در موضعات جهانی همچون تروریسم می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما با یک تهدید مشترک به نام افراط مواجه هستیم  گفت: تحولات چندماه گذشته نشان می دهد که دیدگاه مشترک ایران و روسیه در این موضوع دیدگاه درستی بوده است.

ظریف در ادامه همچنین تاکید کرد: بسیاری از اعضای جامعه بین المللی در رابطه با افراط در منطقه نگاه دیگری داشتند که این اشتباه راهبردی بوده است.

وی ادامه داد: ایران و روسیه می توانند در سطح بین المللی نقش محوری و مهمی ایفا کنند که به ضرر هیچ کس نیست بلکه به نفع صلح و امنیت جهانی است.

ظریف در ادامه نشست با تقدیر از مواضع روسیه در مسائل هسته ای و روابط دوجانبه اضافه کرد:سطح روابط دو هیات نشان دهنده عمق روابط دوستانه است.

لاوروف نیز در در این نشست مشترک گفت: روابط ایران و روسیه تاریخی و مبتنی بر حسن همجواری است و از عوامل خارجی تاثیر نمی پذیرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: گفت و گوها در عالی ترین سطح دنبال می شود و ما با ایران روابط فرهنگی خوبی داریم.

او روابط ایران و روسیه را در مسائل خاورمیانه و جهان تاثیرگذار دانست و افزود: بدون حضور ایران حل و فصل مسائل ممکن نیست.

لاوروف در ادامه درباره دیدار خود و ظریف عنوان کرد: امروز در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مذاکره می کنیم.

**ایران و روسیه با درگیری های سوریه مقابله می کنند

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در آغاز نشست خبری با اشاره به اینکه ما بر اساس روابط تاریخی سعی داریم همکاری های دو طرف را گسترش دهیم، گفت: ایران و روسیه در این دیدار بر علاقه مندی های هر دوطرف اشاره کردند و همچنین برای گسترش اقدامات، مسائل کلیدی بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

او در ادامه افزود: ما تصمیم گرفتیم تعاملات دو کشور را ادامه دهیم. همچنین در مورد سوریه تصمیم گرفتیم که با درگیری مقابله کنیم. تفاهم نامه ژنو می تواند پایان بخش جنگ سوریه باشد. تهدید اصلی در منطقه تروریسم است.

او در ادامه اضافه کرد: منافع ما ایجاب می کند که افغانستان به آرامش برسد و نتیجه انتخابات افغانستان برای ما حائز اهمیت است.

لاوروف با اعلام حمایت از اقداماتی که به واسطه مصر درباره مسائل خاور نزدیک انجام می شود، گفت: روسیه از اینکه حق غنی سازی ایران تحت نظر آژانس تامین شود استقبال می کند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که مسائل بین ایران وآژانس حل شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه نشست خبری مشترک با ظریف به اجلاس دریای خزر که در پاییز و در شهر آستاراخان برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: ما در مورد این اجلاس مذارکات خوبی داشتیم و از نتایج مذاکرات راضی هستیم.

**در مورد گسترش روابط اقتصادی صحبت کردیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست لاوروف را دوست خوب من خطاب کرد و با تقدیر از او گفت: خوشحالم که این سومین سفر من به مسکو است. میزان روابط دو کشور کم نظیر است و این نشان دهنده اهمیت مسکو برای دولت جدید می باشد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تاکید بر اینکه ایران و روسیه دارای منافع مشترکی در سطح بین المللی و منطقه ای هستند، در ادامه متذکر شد: ما در مبارزه با افراط و خشونت ناشی از آن پیش بینی هایی داشتیم که درست از آب درآمد. تروریسمی که در سوریه مردم را به قتل می رساند امروز در عراق مردم عراق را قتل عام می کند.

او در ادامه افزود: این تروریسم در آینده می تواند در هرجای دنیا از جمله آمریکا و اروپا مرتکب جنایت و کشتار مردم شود.

ظریف همچنین یادآور شد: روابط دوجانبه بسیار گسترده است و دیدگاه های دو رئیس جمهوری شکل عملیاتی تری گرفته است. همچنین در دیدار اخیر برای گسترش روابط اقتصادی با یکدیگر صحبت کردیم.

وزیر خارجه ایران در ادامه از مواضع روسیه در طول مذاکرات 1+5 تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با کمک دوستان روسی نتایج خوبی در مذاکرات هسته ای به دست آوریم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه ما موضع روسیه را موضع دیگران متفاوت دیده ایم، گفت: امیدواریم در فرصت کوتاهی به نتیج خوبی دست پیدا کنیم.

**اثبات کردیم که به دنبال صلح جهانی هستیم

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری های اقتصادی دو کشور افزود: دو رئیس جمهور خواهان رابطه گسترده و عمیق هستند. در سطح وزرای خارجه و وزرای اقتصاد همکاری های اقتصادی از سوی دو کشور دنبال شده است. در جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک به نتیجه مشخصی خواهیم رسید و در این زمینه به کشوری ضرری نخواهد رسید و نتیجه آن صلح و امنیت جهانی است.

همچنین لاوروف با تاکید بر صحبت های ظریف گفت: روابط ما فقط به دو کشور ایران و رویه بستگی دارد و تهدیدی برای هیچ کشوری نیست. ما امروز به تفاهم های دو کشور در شانگهای اشاره کردیم که اجازه می دهد روابط اقتصادی ما گسترش پیدا کند.

ظریف در پاسخ به سوال خبرگزاری ایتارتاس مبنی بر اینکه با توجه به تحریم ها و فشارهایی که به ایران وارد می شود چه اقداماتی برای بهبود وضعیت کشورتان انجام داده اید، گفت: تحریم هیچگاه اثرگذار نیست و تنها، راهکاری برای اعمال فشار به شکل غیرقانونی است. مذاکرات ما تنها برای رفع ابهام از برنامه هسته ای ایران انجام می شود.

وی گفت: برنامه های اتمی ایران به دلیل تحریم کاهش پیدا نکرده است بلکه تحریم هایی که به صورت غیر قانونی و ظالمانه اعمال شده اثر عکس داشته است. توان ایران از هشت سال پیش تا به امرزو هزار برابر شده است.ایرانی ها و روس ها حاضرند فشار را بپذیرند اما از مواضع و منافع خود کوتاه نیایند اما این موضوع نشانگر جنگ طلبی نیست.

ظریف تاکید کرد: ما در یک سال گذشته اثبات کردیم که به دنبال صلح جهانی هستیم.

**غربی ها حقایق را تحریف می کنند

سرگی لاوروف در پاسخ به سوال رادیو ایران مبنی بر اینکه با توجه به جایگاه روسیه در 1+5 ، این کشور چه نقش ویژه ای برای حل پرونده هسته ای ایران می تواند ایفا کند، گفت: فرآیند مذاکرات در چارچوب عدالت ادامه پیدا می کند و این موضع لحاظ خواهد شد که هیچ کشوری حق ندارد از منافع طرف مقابل خروج پیدا کند.

او در ادامه افزود: منافع همه طرف ها باید تامین شود و در حال حاضر فرآیند مذاکرات به مرحله ای رسیده است که باید همه مسائل حل و فصل و تحریم ها متوقف شود.

لاوروف با تاکید بر اینکه مذاکرات ژنو باید ادامه پیدا کند، متذکر شد: در مراحل پایانی باید از طرح مسائل جانبی به شدت خودداری کنیم اما متاسفانه برخی به دنبال طرح آن هستند. او همچنین تاکید کرد که مسائل بین المللی و ان پی تی باید دنبال شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اینترفاکس در خصوص اتهامی که ناتو به بهانه دخالت در امور داخلی اوکراین متوجه روسیه کرده است، گفت: ما خواهان گفت و گوهای جدید هستم  و در جلسات مختلف آن را مطرح کردیم. این اتهامات اولین بار نیست که مطرح می شود. اولین بار هم نیست که چنین تصاویری را علیه روسیه نشان می دهند. دفعه قبل هم مشخص شد که تصاویر مربوط به بازی کامپیوتری است.غربی ها دچار تحریف حقایق هستند و در مسائل مختلف موضع گیری های مساله داری را اتخاذ کردند.

**کی اف عقب نشینی نکند، جنگ ادامه می یابد

لاوروف در ادامه با بیان اینکه همه این اتهامات در فضا ارائه شده و هیچ مدرک مستدلی برای اثبات آن وجود ندارد، گفت:غربی ها بدون سند و مدرک حرف می زنند. همانند موضوع بوئینگ مالزیایی که حرف های بدون سند ارائه شده است. ما از غربی ها می خواهیم موضعی اتخاذ کنند که مسائل بدون دردسر حل شود.

او در ادامه افزود: ما می خواهیم از خونریزی پرهیز شود اما آنها در دو موضوع سوریه و اوکراین به هیچ وجه حاضر به گفت و گوی مسالمت آمیز نیستند. وقتی که موضع گیری های غربی را در موضوع اوکراین می بینیم، آن را یک واکنش عصبی در پی پیروزی های چریک های جدایی طلب ارزیابی می کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: کی اف و همدستان آن نمی خواهند موضوع با آرامش پایان پیدا کند. آنهایی که با شلیک به بیمارستان ها و مردم مرتکب جنایت شده اند، باید عقب نشینی کنند اگر آنها ادامه دهند نتیجه خوبی نخواهد داشت و جنگ ادامه پیدا خواهد کرد.

لاوروف با تاکید بر اینکه مذاکرات باید برنده ای داشته باشد، تاکید کرد: مشخص است برنده چه کسی است. بحث ادعای ورود چریک های ما به خاک اوکراین نشان می دهد آنها(غرب) منطق را متوجه نمی شوند. واقعیتی که در جنگ وجود دارد این است که مردمی که در جنگ حضور دارند نمی خواهند زن و بچه هایشان کشته شوند.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال پرس تی وی مبنی بر اینکه با توجه به شکل گیری عملیات تروریستی در خاورمیانه ممکن است شاهد یک اجماع جهانی در این باره باشیم، آیا احتمال دارد بین و روسیه در این خصوص همکاری شکل بگیرد، گفت: تفاهم بین دو رئیس جمهور در حال انجام است و در نشست اخر سپتامبر قطعا گفت و گو خواهد شد. درباره دورنمای اجماع جهانی ایران و روسیه بدون در نظر گرفتن چارچوب ها مذاکراتی انجام شده و امیدواریم همکاری صمیمانه ای با هر کشوری که بخواهد با تروریسم مبارزه کند، داشته باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: در اجلاس جی هشت که در ایرلند تشکیل شد، از همه کشورها خواسته شد با تروریسم مبارزه کنند. رئیس جمهور فرانسه حاضر نشد این موضوع را بپذیرد و تفاهم نامه را نقض کرد. تاکیدما بر این است کهباید در مسائل بین المللی حضور داشته باشیم تا شاید بتوانیم آن را حل و فصل کنیم.

لاوروف گفت: روز گذشته نیز نشستی با مقامات کشور همسایه افغانستان برگزار شد بنا براین هرنوع همکاری را می توانیم آغاز کنیم.

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال راشاتودی، مبنی بر اینکه در خصوص کاروان دوم کمک های روسیه به لوهانسک برنامه جدیدی وجود دارد، گفت: ما رسما درخواستی برای این موضوع به اوکراینی ها با حضور صلیب سرخ مطرح کردیم. این کمک ها هیچ تهدیدی نیست. ما حاضریم در مرز، کاروان را به دولت اوکراین تحویل بدهیم اما در اینجا بهانه ای مطرح شد که مساله مورد تفاهم قرار نگرفت. گرچه قرار است در نشست سه جانبه ای بین روسیه، چریک ها و گروه های تماس اوکراین این مسئله پیگیری شود. از لحاظ لجستیکی بایدبرنامه ای را دنبال کنیم، در اصل ما بر این باوریم که چگونه این کمک ها را به دست مردم اوکراین برسانیم.
کد خبر: 63891

وب گردی

وب گردی