در برنامه نقد شعر مطرح شد: در مقطع هشتم تنها چهار شعر در کتاب ادبیات وجود دارد/کاهش ساعات درسی ادبیات به جای افزایش

برنامه نقد شعر با اجرای سعید بیابانکی و با حضور محمدرضا سنگری و محمد ربانی شب گذشته به بررسی وضعیت شعر در کتاب های درسی دانش آموزان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسکانیوز محمد ربانی در بخشی از صحبت های خود در این برنامه با اشاره به تعداد کم اشعار در کتاب های درسی گفت: در دوره ابتدایی و دبیرستان معمولا تدوین درس ها مشکل نیست و این کار در مقطع راهنمایی که دانش آموزان از لحاظ سنی در زمان خاصی هستند متفاوت است. افت تحصیلی هم در این دوره بیشتر است. انتخاب شعر و نثر در این دوره چالش های خاص خود را دارد. جالب است پیش از این برنامه کتاب مقطع ششم و هشتم را نگاه کردم و مشاهده کردم در مقطع ششم تنها هفت شعر و در کتاب هشتم چهار شعر داریم. در کتاب ششم شاعران این افراد هستند: ابوالقاسم حالت، سلمان هراتی، شهریار، ملک الشعرای بهار، قیصر امین پور نادر ابراهیمی و ایرج میرزا که شعر این دو شاعر اخیر با مظمون تکراری وطن هستند

وی ادامه داد: در مقطع هشتم «خدا» از قیصر امین پور، «سحرخیزی» از ایرج میرزا و دو شعر دیگر باز با مضمون وطن یکی از ادیب الممالک فراهانی و یکی سلمان هراتی وجود دارد و این نشان می دهد این میان اتفاق خاصی افتاده که دوستان ما نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند.

سپس محمدرضا سنگری در پاسخ به این مساله گفت: گاهی شتابزدگی در تالیف کتاب ها عامل این موضوع است. گاهی با یک شتاب تصمیم گرفته می شود که تحول آموزشی رخ دهد. به نظر من هم این توجیه خوبی نیست و ما باید از معلمان بازخورد بگیریم و این تغییرات را در کتاب ها ایجاد کنیم.

در ادامه برنامه یکی از معلمان ادبیات که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت با گلایه از کم شدن ساعات درسی درس ادبیات فارسی گفت: کم شدن ساعت درس ادبیات که از پنج ساعت به چهار ساعت تقلیل پیدا کرده است، موضوع بسیار نگران کننده ای است و به این شکل دانش آموزان مجبور هستند صرفا برای شرکت در آزمون ها به مطالعه ادبیات بپردازند. این در حالی است که قرار بوده این ساعات به شش ساعت افزایش پیدا کند.

در ادامه محمدرضا سنگری در پاسخ مجری برنامه که درمورد حضور شعرهای مدرن تر در کتب درسی سوال کرد گفت: ببینید ما 200صفحه کتاب داریم، انتظاراتی هم از کتاب درسی هست، یعنی ارگان های مختلف می آیند و می خواهند یک درسی در کتاب به آنها اختصاص داده شود، مثلا نیروی انتظامی، ستاد اقامه نماز، بنیاد نهج البلاغه، سازمان حفاظت محیط زیست، بنیاد شهید و... و همه هم حق دارند. چون کتاب درسی گاهی تا شمارگان دو میلیون تا دومیلیون و نیم منتشر می شود. در مورد شعر جدید هم باید بگویم برخی از این موج ها نمی توانند به کتاب درسی راه پیدا کنند و گاهی این موج ها قابل طرح نیستند. یعنی اگر من الان از شما بپرسم یک نمونه شعر «حجم» یک نمونه شعر «موج نو» و «پست مدرن» به من بدهید که در کتاب درسی بذاریم نمی توانید. کتاب درسی متولی پرداختن به موج های شعری نیست و قصدش آموزش است، اما در کتاب تاریخ ادبیات به این نمونه ها می پردازیم.

سنگری چند شعر از اشعار نوی شعر فارسی را که در کتب درسی هستند به عنوان نمونه مطرح کرد و گفت: در سایه سار نخل ولایت سروده موسوی گرمارودی، خط خون و راز رشید زنده یاد سیدحسن حسینی از این نمونه ها هستند. بنابراین کاملا با این موضوع بیگانه نبوده ایم.

در پاین برنامه نیز محمد ربانی گفت: آموزش و پرورش در همه جای جهان اصولا محافظه کار است. در مجموع وضعیت شعر ما در کتاب های درسی بد نیست اما در انتخاب شاعران، بر اساس همان مثل معروف همه برابرند اما بعضی برابرترند عمل کرده ایم. حتی شما در صدا و سیما نویسنده عزاداران بیل را مطرح نمی کنید اما بیست سال است که درس آن در کتاب های درسی هست، پس آموزش و پرورش در عین حال که محافظه کار است کارهای مثبتی نیز انجام داده است.

502502

کد خبر: 639556

وب گردی

وب گردی