گوشه‌ای از آنچه احمدی‌نژاد برای روحانی باقی گذاشت/از قطع‌نامه و تحریم تا اوراق قرضه /جدول

ایران در این 8 سال با مشکلات عدیده ای روبه رو بود که دولت روحانی وارث این مشکلات و خرابی‌هاست، خرابی‌های که بعید است تا سال‌های سال حل شود.

به گزارش ایسکانیوز، دولت پاکدستان " جمله‌ای بود که احمدی‌نژاد همیشه آن را تکرار می‌کرد. همین یک جمله کافی است تا تمام اتفاقات 8 سال گذشته را به یاد آوریم؛ از افزایش سرسام آور قیمت سکه و ارز تا صدور قطع‌نامه‌های بی رحمانه علیه ایران و خرید اوراق قرضه از بانک‌های آمریکایی ! همه و همه از دستارودهای دولتی است که احمدی‌نژاد آن را پاکدست‌ترین و عدالت محورترین دولت بعد از انقلاب می‌دانست.

کارشناسان و تحلیلگران اما معتقدند دولت پاکدست و عدالت‌محور چیزی جز بدهکاری و ویرانی برای کشور باقی نگذاشته است. معاونان رئیس دولت عدالت‌محور اکنون به دلیل فساد مالی در زندان به سر می‌برند و اقدامات و تصمیمات حساب نشده آن دولت‌ها امروز یکی پس از دیگری کام مردم ایران را تلخ می کنند.

نامه نیوز گزارش داد، به زعم کارشناسان در 8 سال دولت‌ها‌ی نهم و دهم اختلاف طبقاتی به بالاترین میزان خود رسید.

ایران در این 8 سال با مشکلات عدیده‌ای روبه رو بود که دولت روحانی وارث این مشکلات و خرابی‌هاست، خرابی‌های که بعید است تا سال‌های سال حل شود و باید گفت از همان روزی که احمدی‌نژاد قطع‌نامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره خواند، ایران فشارهای بسیاری را متحمل شد.

دولت روحانی با گذشت سه سال از آغاز به کار همچنان با مشکلات به جا مانده از دولت‌های نهم و دهم دست و پنجه نرم می‌کند ، مشکلات ریشه داری که همچون آتش زیر خاکستر، هرچند وقت یک بار خودش را نشان می دهد.

در ادامه این گزارش به برخی از این مشکلات که حاصل دولت های نهم و دهم است و منتقدان آن را به دولت یازدهم نسبت داده اند اشاره می‌کنیم، مشکلاتی که عواقب سخت و تلخی برای مردم ایران به همراه داشت و دولت یازدهم تلاش می کند انها را حل و فصل کند و البته تا به امروز در به انجام رساندن این مهم نیز موفق عمل کرده است.

اقداماتی که در دوران احمدی نژاد بر ایران تحمیل شد

عواقب

تلاش دولت روحانی برای حل و فصل مشکلات

در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد سه قطعنامه سنگین شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه پرونده فعالیت های هسته ای ایران، بر تهران تحمیل شد.

قطعنامه 1696: در این قطعنامه از ایران خواسته می‌شود که تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه را تعلیق کند و مورد راستی‌آزمایی از سوی آژانس قرار گیرد.در بند 5 آن از تمام کشورها می‌خواهد که از انتقال هرگونه اقلام، مواد، کالا و فناوری به ایران که می‌تواند به فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری و برنامه‌های موشکی بالستیک این کشور مربوط شود، جلوگیری کنند. در بند 6 خواستار شفافیت و همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای پروتکل الحاقی می‌شود. در این قطعنامه مجازات‌های عملی طراحی نشده است.

قطعنامه 1747: در این قطعنامه از تمامی کشورهای جهان خواسته شده است که فعالیت خود با شرکت‌های ایرانی را در زمینه انرژی هسته‌ای، محدود کنند. همچنین ممنوعیت صادرات و واردات سلاح‌های سنگین به ایران نیز از دیگر موارد صادره در این قطعنامه است. همچنین شورای امنیت به جمهوری اسلامی ایران 60 روز مهلت داد تا با تبعیت از این قطعنامه به فعالیت‌های حساس اتمی خود، از جمله غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

قطعنامه ۱۹۲۹: قطعنامه 1929 در 9 ژوئن 2010 به تصویب شورا رسید و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران وضع کرد. صدور این قطعنامه در پی عدم اجرای مفاد قطعنامه‌های قبلی از سوی ایران صورت گرفت.

دولت روحانی پس از روی کار آمدن و با سپردن پرونده مذاکرات هسته ای به و وزارت خارجه، تلاش برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران را آغاز کرد. پس از بیش از 2 سال مذاکرات فشرده و مهم تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان ایران و 1+5 توافق هسته ای یا برجام را امضا کردند که بموجب آن تمامی تحریم ها و قطعنامه های مرتبط با پرونده فعالیت های هسته ای ایران لغو شد.

اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

رئیس دولت های نهم و دهم در شرایطی دست به اجرای قانون هفدمندی یارانه ها زد که شرایط و بسترهای جامعه برای اجرای این قانون مهم مهیا نبودند و مردم از عواقب آن باخبر نبودند. احمدی نژاد برای پرداخت یارانه هرماهه دست به اقراض پول از بانک مرکزی زد و همین امر دولت را بدهکارتر از پیش کرد. احمدی نژاد دورنمایی مغایر با واقعیت از اجرای این قانون را پیش روی مردم گذاشت و حتی به آنان گفت می توانند با ماهی 45 هزار تومان یارانه برای فرزندانشان 100 میلیون پول پس انداز کنند. احمدی نژاد از تورم پس از هدفمندی به مردم چیزی نگفت و در شرایطی که باید فاز دوم این قانون را اجرا می کرد، دوران ریاست جمهوری خود را به پایان برد.

روحانی در سال نخست ریاست جمهوری اش کار بر زمین مانده احمدی نژاد را تکیل کرد و دست به اجرای فاز دوم قانون هفدفمندی یارانه ها زد و از مردم خواست تا از دریافت این مبلغ انصراف دهند. افزایش قیمت ها، افزایش قیمت بنزین از جمله اقداماتی بود که روحانی با مردم درمیان گذاشت تا نشان دهد دولت یازدهم، دولت صداقت و راستگویان است. روحانی برای پرداخت یارانه ها تا به امروز پس از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم دست به اقراض پول از بانک مرکزی نزد.

تنش با کشورهای منطقه و غرب در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد

احمدی نژاد طی دوران هشت ساله حضور در راس دولت هیچ سفر رسمی به کشورهای اروپایی نداشت، وی تنها دو مرتبه یک بار به ایتالیا و یک بار به سوئیس رفت که هردوسفر برای شرکت در کنفرانس بود و نه به دعوت رسمی مقامات این کشور. روابط تهران و کشورهای منطقه خلیج فارس و غرب نیز در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در پایین ترین حد خود بود.

دولت روحانی با امضای برجام، راه را برای سرریز کردن سرمایه های خارجی به ایران گشود. روسای جمهور، مقامات دولتی بلندپایه و هیئت های تجاری و اقتصادی یکی پس از دیگری وارد ایران می شوند و تمایل خود را برای حضور وسرمایه گذاری در ایران عنوان می کنند. روحانی به دعوت رسمی مقامات ارشد ایتالیا، فرانسه عازم رم و پاریس شد تا با قراردادهای چند میلیاردی دست پر به تهران بازگردد.

خرید اوراق قرضه از دولت آمریکا در دوران دولت های نهم و دهم

تایید حکم برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران در آمریکا برای پرداخت غرامت در دولت روحانی

اگر دولت قبل یک بانک آمریکایی را به عنوان کارگزار اوراق بهادار خریداری شده خود قرار نمی داد اکنون پولی در بانک های امریکا نمی بود که ابتدا بلوکه شده و اکنون توقیف شود. چطور دولت قبل که ادعای مدیریت جهان و دشمنی با امریکا دارد، در بحبوحه مذاکرات، به سرمایه گذاری دلاری در شکل خرید اوراق بهادار با کارگزاری سیتی بانک آمریکا اقدام کرده است؟ اکنون این اقدام در دولت روحانی صورت گرفته است و ظریف و مقامات دولتی اعلام کرده اند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای این حکم صورت خواهند داد.

کاهش صادرات نفت ایران در دوران احمدی نژاد

در اثر تحریم های غرب میزان صادرات نفت ایران به پایین ترین اندازه خود رسید و همین امر به اقتصاد ایران ضربه بسیاری وارد کرد.

صادرات نفت ایران در اثر برداشته شدن تحریم ها به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است.

202/201
منبع: نامه نیوز
کد خبر: 639630

وب گردی

وب گردی