طرح پیشنهادی وزیر علوم برای نظم‌دهی به مقالات نشریات تحت وب

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: راه‌اندازی و توسعه طرح شناساگر اشیای دیجیتالی (DOR) با هدف نظم‌دهی و برنامه‌ریزی جهت افزایش هدفمند میزان پیدایی مقالات نشریات رتبه‏‌دار در سطح وب با محوریت مرکز منطقه‌ای قابل انجام است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی در بازدید از مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این که وزارت علوم مرکز منطقه‌ای را بعنوان مرکز نشر ایران معرفی کرده است گفت: با توجه به فعالیت ارزشمند چاپ و انتشار بیش از 120 عنوان نشریه علمی پژوهشی توسط مرکز منطقه‌ای، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از پیش باید از مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) حمایت کند.

او گفت: باید زیرساختهای مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) که نشریات کشور را بصورت الکترونیکی نیز در اختیار دانشگاه‌ها و پژوهشگران قرار می‌دهد، تقویت شود.

فرهادی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که مساله رتبه بندی را بر مبنای تفکیک دانشگاه‌های جامع، صنعتی، علوم پزشکی، پژوهشگاه‌ها، آزاد و پیام نور رصد علمی می‌کند باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد تا وضعیت این پایگاه در سطح ملی و منطقه‌ای ارتقاء یابد و از این رتبه بندی و داده‌های آن در سطح ملی اطلاع رسانی شود.

او گفت: با توجه به اهمیت شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید این مهم به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سپرده شود و ادامه فعالیت را ISC انجام دهد؛ چراکه این پایگاه از شاخص‌های معتبری استفاده کرده است.

وزیر علوم درخصوص مرکز منطقه‌ای گفت: راه‌اندازی و توسعه طرح شناساگر اشیای دیجیتالی (DOR) با هدف نظم‌دهی و برنامه‌ریزی جهت افزایش هدفمند میزان پیدایی مقالات نشریات رتبه‏‌دار در سطح وب با محوریت مرکز منطقه‌ای قابل انجام است.

همچنین دکتر محمدجواد دهقانی، رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در معرفی فرآورده‌های مرکز منطقه ای و ISC گفت: توجه به کیفیت تولیدات علمی بمنظور ارتقای جایگاه این پایگاه بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای نمایه سازی مجلات برتر سامانه سطح بندی نشریات را ایجاد کرده است و تا کنون حدود 25 درصد از نشریات فاقد شرایط لازم از لیست مجلات حذف شده است.

او گفت: بر اساس سیاستهای کلان علم و فناوری، تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها بویژه جهان اسلام از فعالیت‌های ارزشمندی است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در حال انجام است.

رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: تبدیل مرکز منطقه‌ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور با هدف نظام‏‌مند کردن هزینه‌های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه‌های اطلاعاتی یکی از پتانسیل‌هایی است که این مرکز می‌تواند آن را انجام دهد.

دهقانی گفت: ایجاد و توسعه پایگاه فناوری و طرح‌های پژوهشی کاربردی با هدف نظام‌مند کردن و کسب آمار دقیق از وضعیت ارتباط دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی و سایر نهادها در جهت کمک به سیاست گذاری‌های کلان وزارتخانه‌ای از جمله ماموریت‌هایی است که این مرکز می‌تواند آن را عملیاتی کند.

بر اساس این گزارش، حمایت از ارتقای کیفیت و اعتبار بین‌المللی مجلات علمی کشور، ارتقای جایگاه مرکز منطقه‌ای و ISC و تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش‌های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها به ویژه جهان اسلام از دیگر پیشنهاداتی بود که مورد استقبال دکتر فرهادی قرار گرفت.

در این بازدید، مجموعه آموزشی – رفاهی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

20104

کد خبر: 639743

وب گردی

وب گردی