پاسخ تلویحی لاریجانی به درخواست اصولگریان برای ائتلاف با او در مجلس دهم/وقتی رئیس مجلس به در می گوید تا دیوار بشنود!

بی اعتنایی علی لاریجانی به درخواست اصولگرایان مجلس دهم برای جلسه با وی نشان می دهد که برخلاف گفته سخنگوی کمیته هفت نفره اصولگرایان او نه تنها تمایل به برگزاری این جلسه و ائتلاف با آن ها ندارد که به شدت از این اتفاق پرهیز می کند.

ایسکانیوز- عبدالله احمدی: پس از تعطیلات نوروزی و اولین روزهای بازگشایی مجلس بود که سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین خبر از دیدارمنتخبان اصولگرا با علی لاریجانی داد و گفت: رئیس مجلس برای پیوستن به فراکسیون اصول‌گرایان مجلس دهم تمایل دارد. هرچند که او امیدوارانه این خبر را اعلام کرد اما کسانی که رفتار لاریجانی پیش از انتخابات اسفند 94 دیده بودند، این موضوع را باور نکردند و می دانستند که این دیدار انجام نخواهد شد.

نقوی حسینی که به عنوان سخنگوی کمیته هفت نفره اصول‌گرایان(متشکل ازحمیدرضا حاج بابایی، احمد سالک، سیدحسین نقوی‌حسینی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدمهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی زاده) با رسانه ها گفتگو می کرد، از برگزاری نشست این کمیته به منظور هماهنگی‌های بیشتر برای تشکیل فراکسیون اکثریت اصولگرایان در مجلس دهم خبر داد و گفت: ما معتقدیم لاریجانی یک شخصیت اصولگرا بوده و در مدار اصولگرایی تعریف می‌شود و با فراکسیون اصولگرایان مجلس دهم همکاری خواهد کرد.

این در حالی است که پس از این سخنان بود که رئیس مجلس نهم در دو هفته متوالی دو پست از خود در صفحه اینستاگرام و کانال تلکرامی خود منتشر کرد که به نوعی می توان از آن به عنوان "پاسخ تلویحی لاریجانی به تندروهای اصولگرا" یاد کرد.

لاریجانی در اولین پست خود که سوم اردیبهشت با عنوان " بداخلاقی سیاسی و سکولاریسم" منتشر شد، نوشت: سوال این است که نسبت جریان‌ها و سیاستمداران بی‌اخلاق یا بداخلاق، با سکولاریست‌ها چیست؟ سکولاریسم مکتبی است که حوزه سیاست را مقید بر دین و ارزش‌های ثابت و لایتغیر نمی داند و عمدتاً قلمرو سیاست را بر مبنای منافع جمعی و امری عرفی تلقی می‌نماید. به همین جهت گاه در عالم امروز مشاهده می‌کنید که در کشورهای دموکراتیک، چه ناهنجاری‌های اخلاقی در بالاترین سطوح - حتی در رقابت‌های انتخاباتی- رخ می‌دهد؛ نظیر سخنان سخیف و غیر اخلاقی این روزهای کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا که اکثر سیاست مداران جهان را متعجب نموده است. اما وضعیت شگفت آورتر درمورد کسانی است که در مقام نظر معرفت شناسانه، همیشه بر سکولاریسم نقد دارند و خود را انقلابی معرفی می‌کنند، اما در میدان اخلاق سیاسی جزو هتاکان و بد‌اخلاقان و تخریب‌گران حیثیت دیگران هستند و به هیچ وجه ابائی در متهم کردن دیگران ندارند؛ یعنی کاملا در عالم اخلاق سیاسی بی‌پروایند.ظاهرا اینان در مقام نظر، مخالف سکولاریسم هستند، ولی در عمل سیاسی سکولاریست محسوب می‌شوند؛ حتی ناآگاهانه! وی در ادامه وبرای اثبات حرف خود یکی از سخنان رهبر انقلاب در تاریخ 14 خرداد 1390 را نیز ضمیمه می کند که ایشان در سالروز رحلت حضرت امام(ره) در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی فرموده بودند:« اگر به نام عدالت خواهی و به نام انقلابی گری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم، از خط امام منحرف شده‌ایم، اگر به نام انقلابی گری، به نام عدالت خواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانیکه از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم».

اما لاریجانی به فاصله یک هفته(دهم اردیبهشت) از اولین مطلب خود، در دومین مطلبی که در صفحات شبکه های اجتماعی منتسب به خود نیز با عنوان "شلوغ بازی و انقلابی گری" منتشر کرد، نوشت: برخی افراد، اقدامات تند و احساسی، که غالباً با نوعی بی‌انضباطی و بی‌عقلی همراه است را، چون از سرِ درد و اخلاص و احساس مسئولیت برای انقلاب صورت می‌گیرد، به عنوان انقلابی گری، یا ستایش می‌کنند و یا رفتار آنان را قابل اغماض می‌پندارند و این بزرگترین ظلم به انقلابیون است.مبنای اصلی انقلابیون دیانت و خردمندی بود که توانستند با پیش‌بینی درست حوادث و با توکل به خداوند و رعایت اخلاق و انصاف به پیروزی برسند. احساسات، اگر پشتوانه یک فعل سیاسی عقلانی باشد و تا جایی که در چارچوب اخلاق باشد، شور انگیز و بخشی از حرکت آفرینی در تفکر انقلابی است، اما احساسات غیر متکی بر عقلانیتِ سیاسی، کور اندیشی است که غالباً نه ره به جایی می‌برد و نه در جاده اخلاق طی طریق می کند. رئیس مجلس بازهم برای اثبات سخن خود به گوشه ای از بیانات رهبری در 25 تیر 1386 اشاره می کند که فرموده بودند:«بعضی ها تصور می‌کنند انقلابی‌گری، یک حرکت انقلابی، یعنی حرکت بی‌انضباطِ همراه با شلوغی، سردرگمی و بی‌نظمی! می‌گویند آقا، آنها انقلابی بود و تمام شد! این، غلط است. مطلقاً در ذات تحرک انقلابی، اغتشاش و بی‌نظمی نیست. بعکس، انضباط انقلابی از محکم ‌ترین و قوی‌ترین انضباط هاست. انضباطی که ریشه از ذهن انسان، از دل انسان، از ایمان انسان می‌گیرد، بهترین انضباط‌ها را دارد.»

در همین حال می توان گفت که با کار بردن واژه هایی نظیر "شلوغ بازی" و "مدعیان انقلابی گری" دقیقا به رفتار نیروهای تندروی جریان اصولگرا اشاره دارد که نماد بارز آن نمایندگان منتسب به جبهه پایداری در مجلس نهم بودند.

هر چند نمایندگانی نظیر حمیدرسایی، مهدی کوچک زاده وعلیرضا زاکانی که لاریجانی بیشترین چالش را با آن ها داشت در مجلس دهم حضور نخواهند داشت اما افرادی همچون جواد کریمی قدوسی، حسین نقوی حسینی، مجتبی ذوالنور و .. در این مجلس حضور خواهند داشت و می توان گفت که لاریجانی به دلیل حضور چنین افرادی در جمع اصولگرایان حاضر نیست با آن ها یکی شود.

رئیس مجلس پیش از انتخابات و در هنگام ثبت نام برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم نیز آب پاکی را روی دست خبرنگاران و فعالان سیاسی ریخت و درباره عدم دعوت از او برای وحدت و ائتلاف با اصولگرایان گفت: " بنده به آیت‌الله موحدی کرمانی عرض کردم که من از روحانیت حمایت می‌کنم اما طبیعتاً به‌دلیل مسئولیتم در قوه مقننه نمی‌توانم حضور داشته باشم، همانطور که در سازوکارهای قبلی نیز هیچ رئیس قوه‌ای حضور نداشته است. الان اگر رئیس قوه مجریه نیز در چنین مجموعه‌هایی حضور داشته باشد، حتما شما انتقاد می‌کنید. البته بنده اگر حزب داشتم، بواسطه حزب می‌توانستم شرکت کنم اما حزبی هم ندارم. با آقای روحانی جلسه نداشتم و بنده اساساً این کار را نادرست می‌دانم و با مجلس مولود دولت مخالفم."

در همین حال؛ بهروز نعمتی؛ منتخب مردم تهران در مجلس دهم و یکی از نزدیکان لاریجانی در فراکسیون رهروان ولایت درباره رفتار لاریجانی در مجلس آینده می گوید: نباید از این نکته مهم غافل شد که آن «نه»‌ای که لاریجانی پیش تر به تندروی ها گفت همچنان پابرجاست. نعمتی در ادامه بیان داشت: ممکن است یک عده بخواهند از آقای لاریجانی در مجلس دهم حمایت کنند اما این حمایت همیشه به معنای این نیست که آقای لاریجانی از آنها تبعیت خواهد کرد.

همچنین احمد شوهانی، عضو دیگر این فراکسیون نیز گفته است که لاریجانی حاضر نیست با اصولگرایان تندرو سر یک میز بنشیند. ضمن اینکه آن ها نیز حاضر به حضور رئیس مجلس در جمع ائتلاف خود هستند؛ چراکه در حقیقت آنها لاریجانی را نقطه مقابل خود می‌دانند.

نماینده مردم ایلام به ایسکانیوز گفته است: مواضع لاریجانی به‌خصوص با روی کار آمدن دولت یازدهم، در حمایت از دولت بوده است که اوج آن را می‌توان در جریان تصویب برجام به‌خوبی مشاهده کرد که لاریجانی مواضعی گرفت که باعث ناراحتی و عصبانیت افراد وابسته به جریان تندروی پایداری در مجلس شد و به همین دلیل آنها نیز در جلسات، نطق‌ها و نوشته‌های خود بارها به لاریجانی حمله کرده و از حربه تخریب علیه وی استفاده کرده و می‌کنند.مواضع لاریجانی در سال‌های اخیر مواضع بسیار معتدل و خوبی بوده است و تنها گروهی که لاریجانی حاضر به ائتلاف با آنها خواهد بود اصولگرایان معتدل هستند و همین رویه باعث شده است که لاریجانی در میان جامعه و افکار عمومی از پایگاه اجتماعی خوبی برخوردار شود. فراکسیون اصولگرایان از ابتدا در انتخابات هیأت رئیسه با ریاست لاریجانی بر مجلس مخالف بودند و در انتخابات نامزد دیگری داشتند از این رو، بعید می‌دانم که لاریجانیدر مجلس دهم بخواهد وارد ائتلاف با اصولگرایان شودچرا که در جمع اصولگرایان ضلعی از جبهه پایداری حضور دارد که مشی کاملا متفاوتی با لاریجانی دارد و در مجلس بارها جلوی رئیس مجلس ایستاده است و برخی از حامیان آنها در حادثه 22 بهمن قم در حرم حضرت معصومه به لاریجانی حمله کردند، بنابراین امکان ندارد لاریجانی بخواهد با آنها ائتلاف کند.

204/201

کد خبر: 639956

وب گردی

وب گردی