بنگاه داری بانک ها، اقتصاد را به چالش می کشاند

عضو هیات مدیره کنفدارسیون صادرات ایران با بیان اینکه بحران های بانکی ریشه در اقتصاد بیماری را دارد که اجازه رشد قارچ گونه موسسات غیرمجاز را می دهد، تاکید کرد که بنگاه داری بانک ها، اقتصاد را به چالش می کشاند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، رضی حاجی آقامیری درباره مشکلات نظام بانکی اظهار داشت: دولت در مورد این مساله باید دست به یک اقدام انقلابی بزنند، نه اینکه در رسانه ها گله کند؛ بیماری اقتصاد بطور کلی باعث بروز مشکل در سیستم بانکی کشور است.

وی با بیان اینکه در گذشته در سال هایی که تورم افزایش یافته بود، شاهد رشد بانک های خصوصی بودیم، تصریح کرد: بانک مرکزی در هشت سال گذشته به طور مداوم مجوز بانک می داد و هر کسی صاحب بانک می شد؛ یک زمانی در زمین و مسکن سرمایه گذاری می کردند و ساخت و ساز می شد ولی مدت هاست که در این بخش ها رکود حاکم شده و به صورت گذشته نمی توان در این حوزه ها کار کرد اما بانک ها، چه رسمی، چه غیررسمی، چه به اسم صندوق قرض الحسنه و چه به اسم موسسات مالی و اعتباری، رشد می کنند و کسی هم جلوی آن ها را نمی گیرد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ایران گفت: در حال حاضر بانک ها به این دلیل که در کار با پول مردم و کار بانکداری شان مشکل پیدا می کنند، کم می آورند و وارد بازار می شوند.

وی ادامه داد: سوء تفاهمی در مورد بانک های خصوصی وجود دارد و آن این است که بانک خصوصی مثل یک بنگاه خصوصی می تواند در اقتصاد رفتار کند؛ هر چند این بانک ها با سرمایه بخش خصوصی شکل می گیرند اما باید کار بانکداری شان را بکنند نه کاری که هیچ ربطی به جمع آوری و توزیع پول ندارد.

حاجی آقا میری که از صادرکنندگان فرش ایرانی است، ادامه داد: در گذشته بنگاه داری بانک ها در اقتصاد آمریکا باعث بروز بحران شد و بنگاه داری بانک ها در ایران می تواند اقتصاد را در آستانه بروز بحران مشابهی قرار دهد.

وی اظهار داشت: بنگاه داری بانک ها مشکلی است که باعث می شود آنها بازار را دچار مشکل کنند.

402/601

کد خبر: 640139

وب گردی

وب گردی