آماده سازی فضانوردان برای اعزام با فضاپیمای اختصاصی ناسا

پنج سال پس از آخرین ماموریت سرنشین‌دار ناسا به فضا بر روی شاتل آتلانتیس، اکنون این سازمان مجددا در حال آماده‌سازی فضانوردان برای ماموریت سرنشین‌دار بعدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بر روی فضاپیمای تجاری "CST-100 Starliner" شرکت بوئینگ است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سال 2011 آخرین پرواز یک فضاپیمای سرنشین‌دار ناسا بود که طی آن شاتل آتلانتیس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به ایستگاه فضایی رفت. از آن زمان تا به امروز، این سازمان یا ماموریت‌های محوله خود را برون‌سپاری کرده یا برای انتقال فضانورد هایش به ایستگاه فضایی به روسیه تکیه داشته است.

این سازمان قصد دارد کار برون‌سپاری برخی از وظایف فضایی خود را ادامه دهد. این کار به آن‌ها اجازه خواهد داد تا بر اعزام فضانوردان به ورای مدار زمین و در نهایت به مریخ و سایر سیارات تمرکز کنند.

ناسا برای این سفرهای فضایی طولانی‌مدت در حال حاضر به ساخت موشک "سیستم پرتاب فضایی" و فضاپیمای "اوریون" مشغول است، اما در همین حین نیز قصد دارد فضانوردان را بر روی یک فضاپیمای خصوصی به ایستگاه فضایی بفرستد.

سونیتا ویلیامز و اریک بوئه، فضانوردان قدیمی ناسا به تمرین الحاق فضاپیمای CST-100 با استفاده از شبیه‌سازهای نمایشگر لمسی پرداخته‌اند.

این شبیه‌ساز پرواز که "مربی وظایف جزئی خدمه" نام دارد، به تیم در جنبه‌های زیادی از یک ماموریت سرنشین‌دار از جمله شرایط پرواز و ترتیب الحاق کمک خواهد کرد. تمرینات ویلیامز و بوئه در روز 26 آوریل (هفتم اردیبهشت) در نزدیکی فرودگاه ملی سنت‌لوئیز انجام شد.

به گفته پیت مایسینگر، مدیر برنامه‌های تمرین خودروی فضایی بوئینگ، با این سیستم شما یاد خواهید گرفت که هر سوئیچ برای چیست، نمایشگرها به چه شکل بوده و چه کاربردی دارند. هر چیزی که فضانورد در فضا می‌تواند بشنود، ببیند یا فشار دهد، در دستگاههای مورد استفاده برای تمرین ارائه شده‌اند.

از لحاظ هزینه، به نظر می‌رسد که استفاده از روش خصوصی ارزانتر است. انتقال فضانوردان به فضا برای هر سفر از روسیه 76 میلیون دلار هزینه دارد اما با فضاپیماهای خصوصی آمریکا این هزینه تنها 58 میلیون دلار خواهد بود.

20104

کد خبر: 640259

وب گردی

وب گردی