شاید معلمی یکی از مهمترین شغل های دنیا باشد، اما این شغل به همین میزان سخت هم هست؛ حدود یک سال پیش تحقیقات کری کوپر استاد روانشناسی سازمانی و سلامت دانشگاه منچستر نشان داد که تدریس یکی از سه حرفه پراسترس دنیاست. اما چرا این شغل به میزان سخت است؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین، «امروز، بیش از هر زمانی ما نیاز به معلم داریم. ما باید همیشه به یاد داشته باشیم، معلم ها مهم هستند.» این جمله استفان هاوکینگ یکی از بزرگترین دانشمندان جهان است که خود بارها از معلم خود آقای تاتا یاد کرده است.

شاید معلمی یکی از مهمترین شغل های دنیا باشد، اما این شغل به همین میزان سخت هم هست؛ حدود یک سال پیش تحقیقات کری کوپر استاد روانشناسی سازمانی و سلامت دانشگاه منچستر نشان داد که تدریس یکی از سه حرفه پراسترس است. اما چرا این شغل به میزان سخت است؟ میزان درآمد معلمی نسبت به شغل های دیگر چقدر است؟ و در کشورهای مختلف معلم ها چه درآمدی می گیرند؟

"معلم" یعنی کسی که چیزی را آموزش می دهد، اما چیزی که سختی این شغل را ایجاد می کند در این کلمه نیست، یک معلم دراین باره می گوید: «ما فقط معلم نیستیم، کلمه "معلم" کار ما را کاملا پوشش نمی دهد. ما همینطور برای دانش آموز هایمان پرستار، روان شناس، مددکار اجتماعی، مشاور والدین، دستگاه کپی و تقریبا یک پدر و مادر هستیم. اگر شما شخصیت حقوقی داشته باشید می توانید بگویید: "این تعریف شغل من نیست." ولی وقتی شما یک معلم هستید باید آماده باشید که هر روز اتفاقی برای شما بیافتد. »

سال پیش مجله مدیریت استرس در یکی از گزارش های خود عواملی که معلمی را شغلی پر استرس می کند مشخص کرد. با توجه به این گزارش اصلی ترین دلیل ایجاد استرس برای معلم ها، دانش آموزان کلاس هستند؛ شاید معلمی تنها شغلی باشد که در آن با گروهی مقابل هستید که می خواهند هر کاری کنند تا شما شکسته شوید و این معلمی را بسیار استرس زا می کند.

از عوامل دیگری که به عنوان عوامل استرس زا نامبره شدند می توان به ساعت کاری، استرس اجتماعی، دقیق بودن این شغل و ... اشاره کرد.

اما آیا با توجه به این میزان استرس معلم ها درآمد مناسبی دارند؟

درایالت متحده آمریکا درآمد یک معلم که هفته ای 36 ساعت کار می کند به طور میانگین هر ماه حدود 5 هزار دلار است. این درآمد تقریبا برابر با در آمد یک برنامه نویس کامپیوتری در آمریکا است. در آمریکا در آمد یک دندان پزشک و یک مهندس تقریبا 8 و 6 هزار دلار است.

البته میزان درآمد معلم ها در کشور های مختلف متفاوت است، معلم ها در کشور لوکزامبورگ بیشترین در آمد را نسبت به کشور های دیگر دارند. جدول زیر درآمد سالانه معلمان چند کشور را مقایسه کرده است؛

گفتنی این آمار ها از همه کشور ها گرفته نشده است.ضمن اینکه حقوق معلم ها در ایران سالانه کمتر از 10 هزار دلار است و این یعنی معلم های ایرانی در جهان حقوق بسیار کمی می گیرند.

20106

کد خبر: 640382

وب گردی

وب گردی