کاهش قیمت نفت چه بلایی بر سر اقتصاد عربستان می‌آورد؟

دیوید لوینگستون در مقاله‌ای در کارنگی به موضوع تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز این کارشناس مسائل خاورمیانه در این یادداشت وضعیت اقتصاد عربستان با قیمت نفت پایین را مورد بررسی قرار داده است. ترجمه این مقاله را در ادامه می خوانید.

پیش از بررسی تاثیرات قیمت نفت، باید بدانیم در حال حاضر کاهش قیمت سبب شده عربستان برای به دست آوردن سهام بیشتری از بازار جهانی بیش از ثبات قیمت نفت تلاش کند. این تصمیم برای اولین بار در جلسه نوامبر 2014 نمایان شد و عربستان به مدد همین استراتژی بسیاری از پروژه های نفتی خود را در سراسر جهان را به حال تعلیق درآورد.

با این حال این اتفاق کاملا مثبتی برای ریاض نخواهد بود. عربستان با کاهش 15 درصدی بودجه و از دست دادن میلیاردها دلار از ذخایر خالص خارجی به منظور دفاع از ریال در برابر دلار، مواجه است و به نظر می رسد ریاض باید به قلع و قمع این منابع تا چند ماه آینده هم ادامه بدهد. صندوق بین المللی پول در گزارش ماه آوریل خود ارزش دارایی های عربستان را 592 میلیارد دلار ذکر کرده است این در حالی است که نظارت بین المللی بر برتری ریاض در بازار جهانی نفت افزایش نیافته است.

عربستان سعودی در حال از دست دادن سهم خود در بازار جهانی است آن هم در شرایطی که نیاز مراکز اصلی تقاضای نقت مانند چین، هند و ایالات متحده رو به رشد است. هم اکنون تهران تهدیدی جدی برای عربستان در بازار جهانی است چراکه تهران می خواهد به هر قیمتی مجددا به بازار جهانی برگردد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 640403

وب گردی

وب گردی