تسهیلات 545میلیارد تومانی  صندوق نوآوری به طرح‌های دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این که 20 شرکت ارائه خدمات تجاری‌سازی به شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات صندوق برخوردار شدند، گفت: تاکنون 20 طرح به خاتمه پرداخت اقساط رسیده است، ولی رقم بازگشتی این طرح‌ها به دلیل کوچک بودن زیاد نیست و میزان تسهیلات بازگشتی از این طرح‌ها 8 میلیارد و 800 میلیون تومان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهزاد سلطانی، با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده در کشور، افزود: از دو هزار و 219 شرکتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانش بنیان اعلام کرده است، تعداد یک‌هزار و 348 شرکت (61 درصد) نوپا، 725 شرکت (33 درصد) تولیدی و 146 شرکت (7 درصد) شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان هستند.

او با تاکید بر این که تعداد شرکت‎های بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان نسبت به دو نوع دیگر کم است، ادامه داد: شرکت‌های بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان، شرکت‌هایی هستند که 10 درصد از درآمد آنها از محل تولید محصولات دانش بنیان باشد و یا محصول جدید داشته باشند و یا بخش تحقیق و توسعه آنها فرایند جدیدی را برای افزایش تولید ارائه دهد.

سلطانی، با تاکید بر این که از 2 هزار و 219 شرکت، یک‌هزار و 801 شرکت (85 درصد شرکت‌ها) به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه کرده‌اند گفت: از هر شرکت تقریبا یک طرح به صندوق ارائه شده است و 400 شرکت باقی مانده که طرحی به صندوق ارائه نکرده‌اند یا به تازگی دانش بنیان شده‌اند و یا فرصت ارائه طرح‌های خود به صندوق را نداشته‌اند ولی با ارائه طرح‌های این شرکت‌ها، آمار طرح‌های مصوب افزایش خواهد یافت.

او از ارزیابی 403 طرح از یک‌هزار و 801 طرح ارائه شده به این صندوق خبر داد و گفت: یک‌هزار و 398 طرح ارائه شده تعیین تلکیف شده‌اند که بر این اساس 887 طرح (63 درصد طرح‌ها) مصوب و 511 طرح رد شده که علت رد این طرح‌ها یا برای اصلاح طرح بوده یا اقتصادی نبوده و یا از لحاظ فنی مورد تائید ارزیابان طرح نبوده است.

سلطانی با اعلاام این که برای 887 طرح مصوب به مبلغ 545 میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که برای دو سال گذشته (93 و 94) بوده است، گفت: این رقم به صورت مرحله‌ای به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، به این شکل که در هر مرحله که پروژه پیشرفت کرده باشد، اعتبارات فاز بعدی اعطا می‌شود؛ بر این اساس تاکنون بیش از 200 میلیارد تومان از این تسهیلات برای حمایت از طرح‌های مصوب اعطا شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اعطای 200 میلیارد تومان برای تامین دفاتر کاری شرکت‌ها در دو سال گذشته، گفت: بر اساس مصوبات قانونی با ایجاد مجتمع‌های فناوری، دفاتر کاری در قالب اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

سلطانی با اعلام این که 35 میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری در قالب وام اعطا شد، گفت: در مجموع 848 میلیارد تومان مصوبات این صندوق در دو سال گذشته بوده است.

او میزان سرمایه‌های دولتی این صندوق را تا اسفند سال 1394 حدود 900 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برای سال 95 حدود 200 میلیارد تومان برای این صندوق در نظر گرفته شده است که باید در مجلس مصوب شود.

رفع مشکل ضمانت بانکی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان برای ضمانت بانکی، گفت: برای رفع این مشکل 100 میلیارد تومان در یک بانک بلوکه کردیم و این بانک پذیرفته است که هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش بنیانی که ما معرفی می‌کنیم، ضمانت نامه صادر کند.

به گفته او با این روش تاکنون برای 50 شرکت ضمانت نامه بانکی صادر شده است.

آغاز بازگشت اقساط تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان

سلطانی با بیان این که در حال حاضر یک‌هزار و 797 میلیارد تومان طرح در دست بررسی داریم، گفت: در صورتی که حتی 50 درصد طرح‌ها مصوب شود، نیاز به اعتبارات 900 میلیارد تومانی در صندوق داریم و امیدواریم اعتبارات مورد نیاز در سال جاری محقق شود.

او از تعداد 120 طرح در مرحله خاتمه فنی خبر داد و افزود: مرحله خاتمه فنی طرح به معنای تولید محصول و عرضه آن به بازار است؛ از این رو این طرح‌ها پس از پشت سر گذاشتن دوره تنفس 3 تا 6 ماه، اقساط خود را پرداخت خواهند کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام این که 20 طرح به خاتمه پرداخت اقساط رسیده است، ولی رقم این طرح ها زیاد نیست؛‌ چون این طرح‌ها، کوچک بودند، اضافه کرد: رقم تسهیلات این تعداد طرح 8 میلیارد و 800 میلیون تومان است که به ما برگشت داده شده است.

به گفته او طرح‌های بزرگی که از صندوق تسهیلات دریافت کرده‌اند، از نیمه دوم سال جاری و اواسط سال آینده خاتمه پیدا کرده و شروع به بازپرداخت وام‌های خود خواهند کرد.

سلطانی ایجاد اشتغال پایدار را از مزایای حمایت‌های این صندوق نام برد و اظهار کرد: حرکت و موج خوبی در کشور برای اشتغال دانش بنیان راه افتاده، ولی مغفول مانده است چون تاکنون طرح‌ها به نتیجه و تاثیرگذاری در اقتصاد نرسیده‌اند و این طرح‌ها در صورت توسعه می‌توانند برای نسل جوان تحصیلکرده اشتغال ایجاد کنند.

این مقام مسئول ورود کشور به حوزه‌های تاثیرگذار فناوری را از دیگر دستاوردهای حمایتی این صندوق ذکر کرد و گفت: در حوزه بیوتکنولوژی حدود 200 شرکت دارای طرح‌های مصوب در صندوق هستند و 200 میلیارد تومان از 545 میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده به شرکت‌های دانش بنیان مربوط به طرح‌های مصوب زیست فناوری می‌شود.

او این امر را نشان دهنده ایجاد انقلاب و تبدیل ایران به قطب بیوتکنولوژی در میان 27 کشور آسیایی ذکر شده در سند چشم انداز دانست و ادامه داد: فعالیت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور رقم بزرگی را ندارد و شاید بتوان گفت حتی نیم درصد از GDP‌ کشور نیز از محل فعالیت‌های دانش بنیان تامین نمی‌شود، ولی اگر با این سرعت پیش برویم می‌توانیم تحولات زیادی را در حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی میزان تسهیلات مصوب را بیش از 800 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال جاری 200 میلیارد دلار (600 میلیارد تومان) اعتبارات صندوق پیشنهاد کردیم و از سوی دیگر یک‌هزار و 797 میلیارد تومان طرح در دست بررسی داریم.

حمایت از شرکت‌های خدماتی دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق از شرکت‌های پشتیبانی تجاری‌سازی خبر داد و افزود: به این شرکت‌ها تسهیلاتی به میزان 50 میلیون تومان با سود بازپرداختی 4 درصد اعطا می‌شود.

او با بیان این که تاکنون 20 شرکت از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، گفت: برای توانمندسازی شرکت‌ها به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی هستیم، از این رو فارغ‌التحصیلان رشته‌های MBA، مدیریت مالی و مدیریت اجرایی در فضای ایجاد شده دارای فضای کاری مناسبی خواهند بود.

به گفته سلطانی این افراد می‌توانند با تاسیس شرکت‌های خدماتی دانش‌بنیان علاوه بر آن که مشمول حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی شوند، می‎توانند نسبت به توانمندسازی شرکت‌ها اقدام کنند.

20104

کد خبر: 640426

وب گردی

وب گردی