ایسکانیوز: دولت اوکراین قصد دارد به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآید.

به گزارش بی.بی.سی «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین از تلاش دولت این کشور برای پیوستن به ناتو خبر داده است. آقای یاتسنیوک گفته است که از پارلمان خواهد خواست زمینه این اقدام را فراهم کند.

آقای یاتسنیوک گفت که دولت لایحه‌ای را به نمایندگان مجلس ارائه می‌کند که بر اساس آن موضع بی‌طرف اوکراین در رقابت روسیه و غرب تغییر می‌کند.

ناتو در بحبوحه جنگ سرد میان کشورهای بلوک غرب و برای «دفاع در برابر تهدیدات شوروی» به وجود آمد. منتقدان می‌گویند اگرچه این سازمان در ابتدا ماهیتی دفاعی داشت اما رفته رفته به بازوی تهاجمی دولت‌های غربی تبدیل شده است. آن‌ها مداخله این سازمان در بحران بالکان را نمونه‌ای از ماهیت تهاجمی این سازمان می‌دانند.

در جریان بحران بالکان در حالی که هیچ یک از اعضای ناتو مستقیما درگیر این بحران نبودند، اعضای این سازمان نظامی تصمیم به مداخله در این بحران و حمله به صربستان گرفتند.

بر مبنای ماده 5 اساسنامه سازمان ناتو، به هنگام حمله به یکی از اعضای این سازمان، سایر اعضا باید به این عضو کمک نظامی کنند. ناتو بر مبنای همین ماده در جریان حمله آمریکا به افغانستان پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 مشارکت داشت.

از هفته گذشته و با ادعای ورود نظامیان روس به خاک اوکراین برای کمک به جدایی‌طلبان شرق این کشور، بحران جدایی‌طلبی اوکراین شدت بیشتری گرفته است. به نظر می‌رسد با اعلام آمادگی کی‌یف برای پیوستن به سازمان ناتو که متشکل از دولت‌های رقیب مسکو است، این بحران وارد فاز جدیدتر و شدیدتری بشود.
کد خبر: 64051

وب گردی

وب گردی