تاثیرات اوراق رهنی 300 میلیارد تومانی بر بازار مسکن / عوامل زمینه ساز رکود در مسکن

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: اوراق ارائه شده از سوی بانک مرکزی در بازار به تنهایی قادر به خارج کردن مسکن از رکود نخواهد بود.

قلی خسروی، رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت و گو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا اوراق رهنی 300 میلیارد تومانی منجر به رونق بازار مسکن خواهد شد، گفت: اوراق در نظر گرفته شده تا حدودی می تواند در رونق معاملات مسکن تاثیرگذار باشد و باعث افزایش عرضه و تقاضا در بازار شود.

او خاطرنشان کرد: برخی معتقدند تسهیل در عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت مسکن می شود اما به طور قطع افزایش معاملات در راستای اوراق ارائه شده منجر به افزایش قیمت مسکن در بازار نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته قیمت مسکن با افزایش نجومی در بازار همراه بوده، گفت: در سال 91 قیمت مسکن در بازار افزایش بسیار عمیقی داشت به گونه ای که قیمت ها سه برابر واحد پول کشور ایران شد و تاثیرات زیادی را از خود در بازار بر جای گذاشت.

خسروی در ادامه گفت: اخیرا برای متقاضیان مسکن تسهیلاتی در نظر گرفته شده که تا حدودی می تواند در تغییر شرایط کنونی بازار مسکن تاثیرگذار باشد اما توانایی خروج بازار مسکن به طور کامل از بازار را ندارد، تسهیلات در نظر گرفته شده همانند آمپول های مسکنی هستند که قادر به برطرف کردن اصل مشکل نیستند بلکه تنها میزان محدودی از موانع را برطرف خواهد کرد.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده منجر به افزایش قیمت مسکن نخواهد شد، گفت: براساس تجربیات گذشته تسهیلات موردنظر تا حدودی روند خرید و فروش مسکن را مشکل ساز خواهد کرد اما اگر مسئولان در صدد برطرف کردن مشکلات پیش روی مسکن هستند در ابتدا می بایست اقداماتی را انجام دهند تا بتوانند میزان وام را به 80 درصد برسانند.

او با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران میزان بهره وام ها نباید با افزایش همراه باشند، گفت: وام به نوعی به عنوان تسهیلات مردمی تلقی می شود بنابراین میزان بهره وام باید کاهش یابد و در صورتی که وام گیرندگان تا دو قسط از وام دریافتی را پرداخت نکنند خانه مورد نظر به حراج گذاشته خواهد شد و در آخر به بانک باز می گردد، این امر اقدامی است که در تمام دنیا در حال انجام است.

او در ادامه تصریح کرد: اوراق ارائه شده در بازار به تنهایی قادر به خارج کردن مسکن از رکود نخواهد بود.

خسروی درباره عوامل زمینه ساز در رکود بازار مسکن ، گفت: تا حدودی می توان گفت شهرداری ها بر رکود حاضر در بازار مسکن تاثیر دارند، اگر مسئولان تصمیم به خروج مسکن از رکود را دارند در ابتدا می بایست اقداماتی را در جهت ساماندهی املاک و انجام دهند و همچنین در میزان املاک ساخته شده و تقاضا تجدید نظری را داشته باشند.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه عرضه و تقاضای موجود در بازار بر قیمت ها تاثیرگذار خواهند بود، گفت: در حال حاضر ساخت و ساز در بازار متوقف شده و هیچ هماهنگی و تعادلی میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد، چنین وضعیتی در بازار باعث بدبینی افراد نسبت به بازار مسکن شده به ههمین دلیل مردم به هیچ عنوان تمایلی برای خروج پول های خود از بانک ندارند که این عوامل زمینه ای برای ایجاد رکود در بازار شده است.

او در ادامه درباره تسهیلات طرح گارانتی 10 ساله که اخیرا برای ساخت و ساز مسکن در نظر گرفته شده است، گفت: چنین طرح هایی که به منظور خروج مسکن از رکود یا افزایش کیفیت ساخت و ساز در نظر گرفته می شود بی فایده است، طرح گارانتی 10 ساله هم تاثیر و کاربردی نخواهد داشت و از نظر من سازنده می بایست بدون در نظر گرفتن طرحی که اخیرا برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است تعهد دهد تا سال آینده چنان که برای ساختمان ساخته شده مشکلی پیش آید پاسخگو خواهد بود.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ارائه شده از طرف وزارت راه و شهرسازی منجر به تغییرات در قیمت مسکن خواهد شد، گفت: اکنون قدرت خرید مردم بسیار پایین است و باید اقدامات لازم در جهت افزایش قدرت خرید مردم از طریق افزایش حقوق،تسهیلات کار، رواج کار و در آخر کمبود بیکاری انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که 70 درصد از مردمان کشورهای دنیا مستاجر هستند و تنها 30 درصد از آنها مالک هستند در کشور ایران نزدیک به 30 درصد از افراد مستاجر هستند به کونه ای که می توان گفت در حال حاضر کشور ایران برعکس کشورهای پیشرفته است.

401/601

کد خبر: 640614

وب گردی

وب گردی