معاون برنامه‌ریزی واحد علوم و تحقیقات: تصویب بودجه سال 95 بر مبنای 80 درصد منابع شهریه‌ای و 20 درصد از منابع غیر شهریه‌ای

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: بودجه سال 95 بر مبنای 80 درصد منابع شهریه‌ای و 20 درصد از منابع غیر شهریه‌ای به مبلغ 323 میلیارد تومان تدوین که در دی ماه 94 در جلسه هیات امنای استان تهران به تصویب رسید. 

به گزارش ایسکانیوز، تقی ترابی معاون برنامه‌ ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان این واحد به راه اندازی این معاونت در ماه های پایانی سال 94 اشاره کرد و در رابطه با چرایی شکل گیری معاونت برنامه ریزی دانش بنیان گفت: با توجه به افت تقاضا برای تحصیل در سال های اخیر، دانشگاه نمی تواند صرفا متکی به شهریه دانشجویان باشد پس باید به دنبال راهکاری مناسب برای کسب درآمد و دستیابی به ثروت از علم باشد.
وی به اهداف شکل گیری این معاونت اشاره کرد و گفت: معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان مسئول متوازن و متعادل ساختن و نگه داشتن ساختار ساختمانی، هرم سازمانی و تدوین ساز و کارهایی است که بتواند باعث رونق اقتصادی دانشگاه و تامین منابع درآمدزایی از محلی غیر از شهریه شود.
دکتر ترابی در رابطه با برنامه ریزی های انجام شده در این معاونت بیان کرد: برنامه منسجمی تحت عنوان برنامه راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است که این برنامه بر اساس برنامه ابلاغی از سوی سازمان مرکزی و همچنین متناسب و هماهنگ با چشم اندازهای مورد انتظار در افق های کوتاه مدت و بلند مدت(1404) و نیز سازگار با سیاست های توسعه کشور است.
وی از برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی برای توانمندسازی نیروی انسانی در واحد علوم و تحقیقات، خبر داد و اضافه کرد : دوره های آموزشی با هدف درآمد زایی و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی توسط این معاونت برگزار می شود . به عنوان نمونه در سال 1394، 22 دوره کلاس آموزشی برگزار شد .
دکتر ترابی شرایط فعلی کشور برای راه اندازی فعالیت شرکت های دانش بنیان را سخت اما شدنی ارزیابی کرد و ادامه داد: ارتباط دانشگاه با صنعت آن هم در این شرایط اقتصادی چندان آسان نیست و لازمه موفق بودن در این راه بهبود وضعیت اقتصادی کشور است . بعلاوه توفیق در راه اندازی و شروع فعالیت های دانش بنیان جدا از تقویت رابطه دانشگاه و صنعت نیست و این توفیق کاملاً با پارادوکس توسعه علمی و توسعه اقتصادی گره خورده است.
وی با بیان اینکه مادامیکه برای خروجی های دانشگاه که همان دانش آموختگان وتولید علم باشد ، مشتری وجود نداشته باشد ارتباط بین صنعت ودانشگاه به معنای صحیح آن برقرار نمی شود ، گفت: اگر بنگاه های اقتصادی جامعه احساس نیاز به خروجی های دانشگاه کنند و حاظر باشند بهای استفاده از این خروجی ها را بپردازند ،می توان ادعا کرد که دانشگاه در انجام رسالت خود خوب عمل کرده و جامعه اقتصادی کشور متقاضی استفاده از محصولات آن خواهد شد.
دکتر ترابی تصریح کرد: به عبارتی از سوی اقتصاد کشور برای محصولات دانشگاه تقاضا وجود دارد ، دراین صورت هم کار اقتصاد راه می افتد و هم دانشگاه احساس می کند که در مسیر صحیح عمل کرده و محصولات آن مشتری پیدا کرده است ولذا موجبات توسعه علمی نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: عینیت رابطه دانشگاه و صنعت است که موجب می شود توسعه علمی دربستر توسعه اقتصادی اتفاق بیافتد. متاسفانه در کشور ما این شرایط صدق نمی کند و تولید علم بر اساس سفارش اقتصاد و صنعت نیست. به بیان ساده تر دانشگاه مسیر خود را می رود و صنعت راه خود را.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به اینکه خروجی های دانشگاه باید گره گشای مشکلات صنعتی کشور باشند، گفت: دانشگاه و اقتصاد باید در یک جهت حرکت کنند که لازمه ی این امر شکل گیری بازاری تحت عنوان " علم و فناوری" است که در آن محصولات دانشگاه ارزش و قیمت یافته و صنعت در این بازار برای بهره برداری ازاین فناوری بهای آن را پرداخت کند .
وی تصریح کرد: بر این اساس تعدادی کارگاه آموزشی با هدف آشنا ساختن اعضای هیات علمی و دانشجویان با نحوه شکل گیری شرکت های دانش بنیان در واحد علوم و تحقیقات برنامه ریزی شده است . دراین کارگاه ها به منظور افزایش توان
تحلیلی و تصمیم گیری اساتید و دانشجویان در مورد ایده های جدید و تبدیل فناوریها به محصول برای راه یابی آنها به بازار اقتصادی ، آموزش های لازم داده خواهد شد.
دکتر ترابی افزود: شرکت های دانش بنیان در سه حوزه آموزش، دانش بنیان و سرمایه گذاری فعالیت می کنند. در دانش بنیان هدف ما این است محصولات بازار خود راپیدا کنند و دانشگاه در داخل اقتصاد هضم شود. زیرا اگر توسعه اقتصادی محقق شود، دانشگاه نیز در داخل این توسعه رشد خواهد کرد.
وی در رابطه با اینکه آیا تفاوتی بین دانشگاه آزاد و دولتی در پروسه دانش بنیان وجود دارد گفت: هنوز در بسیاری از ارگان ها بین دانشگاه آزاد و دولتی تبعیض قائل می شوند و در برخی از وزارتخانه ها نیز رفتاری تبعیض گونه با دانشجویان را شاهد هستیم . به همین دلیل دانشگاه دولتی از امتیاز بهتری نسبت به دانشگاه آزاد برخوردار است زیرا با حمایت بیشتری روبه رو است اما این دلیل موجهی برای عدم تلاش و آینده نگری برای دست یابی به شرایط ایده آل در دانشگاه آزاد نخواهد بود .
وی در پایان افزود: شایان ذکر است که در این سال ها دانشگاه آزاد علی رغم محدود بودن امکانات وضعیت بهتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارد ولی همچنان تبعیض ها برای شاغل شدن موجود است.
20101

کد خبر: 640622

وب گردی

وب گردی