18 درصد دختران ایرانی قلیان می‌کشند

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به مصرف قلیان در بین مردم به خصوص نسل جوان، خصوصا مصرف 18 درصدی قلیان توسط دختران ایرانی، اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محمدرضا مسجدی امروز دوشنبه درهمایش روز جهانی آسم دربیمارستان امام خمینی (ره) تهران افزود: براساس مطالعه ای، 43 درصد دختران و 64 درصد پسران گفته اند که گاه گاهی قلیان مصرف می کردند که به احتمال زیاد برخی از آنها به دام اعتیاد می افتند.
او بااشاره به اینکه توتون قلیان اصلا استاندارد ندارد،گفت: اغلب توتون قلیانی که در ایران مصرف می شود از توتون های خراب سیگار تهیه می شود که باید معدوم شود، اما آنها را پس از ترکیب با مواد افزودنی مختلف در اختیار مردم قرار می دهند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تاکید کرد که موضوع قلیان و بیماریهای ناشی از آن در 10 تا 20 سال آینده در کشور به موضوع بسیار جدی تبدیل خواهد بود و مسئولان از همین حالا باید به فکر چاره باشند.

او با شاره به اینکه در کشور ما تقریبا 12 تا 14 درصد افراد سیگار مصرف می کنند گفت: در ایران حدود 22 درصد مردان و 3 درصد خانم ها سیگار مصرف می کنند.
مسجدی با اشاره به اینکه 15 درصد پسران دبیرستانی گفته اند روزانه سیگار مصرف می کنند، افزود: 51 درصد دانش آموزان سابقه مصرف قلیان و 31 درصد سابقه مصرف سیگار را دارند.

او ادامه داد: هر 6 ثانیه یک نفر در جهان به اثر استعمال دخانیات فوت می کند و سالانه نزدیک به شش میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از مصرف دخانیات فوت می کنند که 70 درصد این رقم مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینکه این رقم تا 2030 به حدود 8 میلیون نفر خواهد رسید، گفت: 65 میلیارد نخ مصرف سیگار در کشور می باشد و 65 هزار مرگ ناشی از مصرف سیگار است.

مسجدی ادامه داد: روزانه 100 میلیارد ریال صرف مصرف سیگار در کشور می شود که با اضافه شدن قلیان این رقم خیلی بیشتر می شود.

او با اشاره به اینکه در آمریکا از سال 2013 تا 2015 میلادی 43 درصد استعمال دخانیات در دبیرستان ها کاهش یافته است، افزود: در این کشور از سال 1968 مبارزه با دخانیات را آغاز شده است.

دبیرکل جمعیت مبارزه بااستعمال دخانیات ایران گفت: این اقدام سبب شده تااستعمال سیگار در مردان نصف و از 54 درصد به 26 درصد و در زنان از 22 درصد به 18 درصد برسد.

او در بخش دیگری از سخنانش به قانون منع استفاده از دخانیات در فضای بسته اشاره کرد و افزود: این قانون در سال 1385 درمجلس تصویب شده است، ولی تاکنون به نحو صحیح اجرایی نشده است.

مسجدی به تدوین برنامه 10ساله پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های قلب و عروق، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت تهیه شده است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران یکی از اقدامات مهم این برنامه را کاهش 30 درصد استعمال دخانیات در کشور اعلام کرد.

20106

کد خبر: 640652

وب گردی

وب گردی