سیمای شهری قم دچار آشفتگی جدی  است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: امروز در شهرهای مختلف ایران و در قم از نظر منظر و سیمای شهری دچار یک آشفتگی جدی هستیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، فرهاد احمدی در نشست تخصصی گروه معماری در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی استان قم، با بیان اینکه امروز در شهرهای ایران و در قم از نظر منظر و سیمای شهری دچار یک آشفتگی جدی هستیم افزود: این امر دلایل بسیاری دارد که بخشی از آن مربوط به تحولات جهانی است که ایران نیز مدتها است این تحولات را در خود می‌بیند که البته آنچه مهم است این موضوع است که چگونه می‌توان در این موقعیت خود را بازیابی کنیم.

این معمار برجسته کشور اضافه کرد: جوامعی که بنیه و اساس محکمی دارند؛ تلاش می‌کنند تا برای مسائل خود راه حل‌های منطقه‌ای پیدا کنند و نسبت به حل موضوعات اجتهاد داشته باشند و در حقیقت مجذوب اتفاقاتی که می‌تواند تاثیرات نامطلوب بسیاری بر روی زندگی آنان داشته باشد نمی‌شوند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بنای تاریخی خانه پزدان پناه در قم بیان کرد: سبک این بنا متعلق به دوره اواخر قاچار و اوایل پهلوی است که در آن دوران ما تحت تاثیر معماری اروپا قرار داشتیم و ایده‌های غربی از راه‌های مختلفی وارد کشور می‌شد هر چند که بنای خانه پزدان پناه نشان می دهد معمار آن دوران نیز به دنبال اجتهاد بوده است.

او گفت: معماری در حقیقت تبلور بخش‌ها و موضوعات مختلفی است و موضوع هویت در معماری ایرانی خارج از مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با بیان اینکه مصالح نیز به معمار در خلق آثار متفاوت کمک شایانی می‌کند افزود: در گذشته عمده مصالح ساخت و ساز در معماری سنتی؛ از خشت و کچ و چوب و کاشی بوده است که با این مصالح دست معمار برای خلق آثار متفاوت و جذاب‌تر محدود است.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر درصد تفاوت‌های ساختمانها زیاد شود آشفتگی وحشتناکی را شاهد خواهیم بود و متاسفانه این آشفتگی در برخی از شهرها دیده می‌شود.

او اضافه کرد: بعد از جنگ تحمیلی در زمان بازسازی و رونق اقتصادی به یکباره درهای کشور باز شد که پس از آن تفکر پست مدرن غربی در معماری ایرانی وارد شد که مورد استقبال معماران و دانشجویان قرار گرفت که به همین دلایل ساختارشکنی‌هایی در معماری ایرانی رخ داد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، با بیان اینکه معمار اخلاقی در جامعه اخلاق مدار رشد می‌کند افزود: اگر جامعه‌ای به سمت سوداگری برود دیگر در این شرایط نمی توان از یک معمار، اخلاق و پایبندی به ارزش‌ها را انتظار داشت.

20103

کد خبر: 640880

وب گردی

وب گردی