3 میلیون نوزاد قبل از چهار هفتگی، جان خود را از دست می‌دهند/ماماها قهرمانان سلامت زنان و نوزادان هستند

دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی ماما، ماماها را قهرمانان سلامت زنان، دخترانِ نوجوان و نوزادان نامید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، "باباتونده استیمهین" در این بیانیه تاکید کرد: به مناسب بزرگداشت روز جهانی ماما، صندوق جمعیت ملل متحد از زحمات ماماها در نجات جان زنان، دختران نوجوان و نوزادان در جوامع دوردست، در شرایط بحران و در کشورهای آسیب پذیر و گرفتار جنگ، قدردانی می‌کند.

ماماهای آموزش دیده در ارائه خدمات دلسوزانه، محترمانه و با توجه به حساسیت‌های فرهنگی ملی دوران بارداری و زایمان جایگاه منحصر به فردی دارند. مامایی نه تنها برای نوزادان در نخستین ماه‌های حساس عمرشان بلکه در مجموع برای بهداشت باروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او گفت: وجود ماماها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ضروری است. اگرچه طی 25 سال اخیر مرگ مادران به نیم رسیده است، اما هنوز سالانه 300 هزار زن در دوران بارداری یا در حین زایمان و حدود سه میلیون نوزاد قبل از چهار هفتگی، جان خود را از دست می‌دهند. اکثر این مرگ‌های اجتناب پذیر در کشورهای در حال توسعه و یا دچار جنگ و بحران اتفاق می‌افتند که با اعزام تعداد بیشتر ماما به این مناطق می‌توان این مرگ و میرها را تا تقریبا دو سوم کاهش داد. برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه کاهش مرگ و میر مادران و نوزدان، سرمایه‌گذاری در مامایی امری ضروری است.

صندوق جمعیت ملل متحد از آموزش هزاران ماما در بیش از 100 کشور جهان حمایت می‌کند. طبق آخرین بررسی‌ها در هفت سال گذشته صندوق جمعیت به بیش از 66 هزار ماما آموزش داده که آنان نیز به نوبه خود به زایمان بیش از 11 میلیون زن خدمت کرده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، در این روز جهانی ماما، در صندوق جمعیت ملل متحد متعهد می‌شویم که در راستای تقویت مهارت و ظرفیت ماماها با شرکای جهانی خود و کشورها همکاری کنیم. ما از کشورها درخواست می‌کنیم ماماهایی را که در شرایط دشوار و مناطق دوردست خدمت می‌کنند مورد تشویق قرار دهند. همچنین از کشورها می‌خواهیم که در آموزش با کیفیت بالا، ایجاد شرایط کاری مناسب، دستمزد کافی، تدوین سیاست‌های کافی برای نیروی کار و فراهم نمودن زمینه‌های رشد حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

ماماها قهرمانان ما و ستون اصلی بهداشت باروری هستند. بگذارید که از آنان و از زنان و نوزادانی پشتیبانی کنیم که تحت مراقبت ایشان قرار می‌گیرند.

105105

کد خبر: 641203

وب گردی

وب گردی