به ازای هر ۱۰ هزار دانشجو، یک کارشناس بهداشت در دانشگاه ها

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: به ازای هر ۱۰ هزار دانشجو، یک کارشناس بهداشت در آموزش عالی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دکتر حمید یعقوبی امروز در چهارمین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی، گزارشی از فعالیت مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها به همراه آمار سالهای ۹۲ و ۹۳ ارائه کرد.

او گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده ۴۴ درصد از دانشجویان دارای خواب منظم بوده و مابقی خواب منظمی ندارند. همچنین ۱۹.۵ درصد پسران و ۱۲.۵ درصد دختران و نزدیک به ۱۶ درصد کل دانشجویان اصلاً صبحانه نمی خورند. همچنین ۳۰ درصد یک روز درمیان صبحانه می خورند.

یعقوبی گفت: همچنین ۶۶ درصد دانشجویان حداقل هفته ای یک یا دو بار از فست فود استفاده می کنند.

او با اشاره به تحرک دانشجویان گفت: ۲۷ درصد دانشجویان هیچگونه تحرکی ندارند. همچنین ۳۰ درصد دختران ورزش نمی کنند.

یعقوبی به اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد دانشجویان تنها ۲ ساعت اوقات فراغت دارند که بر اساس نتایج به دست آمده، این اوقات فراغت نیز فعالانه نیست.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در بخش استفاده دانشجویان از اینترنت بیش از ۵ ساعت، نتایجی که بهدست آمده اینگونه بود که بیش از یک چهارم دانشجویان بیش از ۵ ساعت از اینترنت استفاده می کنند که ضرورتاً مطالعات علمی و فرهنگی را شامل نمی شود.

یعقوبی گفت: مدل زندگی دانشجویی نیاز به تغییر دارد و اگر ما بتوانیم آن را تغییر دهیم، کار چند ساله فرهنگی را انجام داده ایم.

او گفت: سال گذشته تنها ۴۹ دانشگاه عملکرد مراکز بهداشت خود را ارسال کردند.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، ۴۸ درصد دانشگاهها کارشناس بهداشت ندارند و به طور کلی می توان گفت در نیمی از دانشگاه های دولتی، مرکز بهداشت وجود ندارد. این در حالی است که راه اندازی مرکز بهداشت بسیار کم هزینه است.

یعقوبی گفت: باید در دانشگاه ها به سمت تقویت بخش بهداشت حرکت کنیم.

او با اشاره به کارگاه های آموزشی بهداشتی که طی سالهای ۹۲ و ۹۳ در دانشگاه ها برگزار شده است، گفت: بر اساس آمار موجود، ۴۵ درصد دانشگاه ها حتی یک جلسه آموزشی-بهداشتی برگزار نکرده اند.

او گفت: طی سالهای مذکور، ۱۴۸ هزار ویزیت دانشجویی صورت گرفته است و همچنین ۶۷ هزار ویزیت دندانپزشکی انجام شده است.

یعقوبی خطاب به کارشناس و روسای مراکز بهداشت دانشگاه ها گفت: به دنبال گسترش بخش درمان نباشید، ما نمی توانیم هیچ دخالتی در این زمینه داشته باشیم. وزارت علوم وظیفه اش تربیت نسل آینده است و ما می توانیم تعداد کارشناسان مراکز بهداشت را تعیین کنیم.

او در ادامه به تعداد بازدید از اماکن دانشگاهی اشاره کرد و گفت:‌ ۵ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از اماکنی مانند سلف، سالن ورزشی، آزمایشگاه و کارگاه ها صورت گرفته که این بازدیدها در سال ۹۳ رشد بیشتری داشته است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: به ازای هر هزار دانشجو، ۰.۱۱ کارشناس بهداشت وجود دارد که به عبارتی می توان گفت: به ازای هر ۱۰ هزار دانشجو یک کارشناس بهداشت در آموزش عالی وجود دارد.

یعقوبی گفت: همچنین به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو یک پزشک در مراکز بهداشتی وجود دارد که به دانشجویان خدمت رسانی می کند و به ازای هر هزار دانشجو، ۱.۱ پرسنل بهداشت-درمانی در دانشگاه ها وجود دارد.

او گفت: در واقع می توان گفت ۱۰ درصد نیروهای موجود در مراکز بهداشتی، نیروی بهداشتی بوده و ۹۰ درصد درمانی و اجرایی هستند.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان به فضای فیزیکی مراجع بهداشتی اشاره کرد و گفت: به ازای هر هزار دانشجو، ۱۸.۶ متر مربع فضای بهداشت و درمانی وجود دارد.

یعقوبی به انتظارات سازمان دانشجویان از مراکز بهداشت اشاره کرد و گفت: ما از مراکز بهداشت، گسترش آموزش بهداشت فردی، تاکید بر بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای، پیگیری جدی کارنامه سلامت و توجه بیش از پیش به امر نظارت به اماکن دانشجویی، آموزشی و پژوهشی را خواستاریم.

20104

کد خبر: 641268

وب گردی

وب گردی