پشت پرده یک تجمع دربرابر نهاد ریاست جمهوری/رئیس اتحادیه پرنده و ماهی: مرغداران مقصر اند

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: کاهش صادرات تخم مرغ به عراق باعث کاهش نجومی قیمت این محصول در بازار شده است.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره کاهش بی رویه قیمت تخم مرغ در چند روز گذشته گفت: طی روزهای اخیر کشور عراق با بحران شدیدی مواجه شده است. این امر منجر به نامطلوب شدن وضعیت جوی عراق و همچنین کاهش صادرات تخم مرغ از ایران به کشور عراق شد که در نتیجه زمینه ساز کاهش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

او با بیان اینکه صادرات ایران به عراق در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد، گفت: در حال حاضر ترکیه وارد بازار کشور عراق شده و بیش از نیمی از بازار این کشور را در دست گرفت است.

کاهش صادرات تخم مرغ به عراق به دلیل شرایط جوی ایجاد شده

یوسف خانی با اشاره به کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محصولات ترکیه گفت: شرایط جوی ایجاد شده در کشور عراق باعث شده تا عراقی ها بیشتر محصولات خود را از ترکیه خریداری کرده و دیگر تمایلی به خرید مرغ و تخم مرغ از کشور ایران را نداشته باشند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در ادامه بیان کرد: تولید کنندگان هیچ گونه توازن و تعادلی را در جوجه ریزی در راستای عرضه و تقاضا رعایت نمی کنند، به گونه ای که می توان گفت تولید بسیار بیشتر از مصرف متقاضیان است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: عدم خرید عراق از کشور ایران و همچنین تولید بیش از حد متقاضیان منجر به ازدحام بار در ایران شده که این عوامل زمینه کاهش قیمت تخم مرغ طی روزهای گذشته در بازار را فراهم کرده است.

یوسف خانی درباره قیمت تخم مرغ در بازار گفت: در حال حاضر قیمت این محصول در بازار به 3800 تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته تقریبا در هر کیلو 400 تومان ارزان شده است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که تا هفته آینده شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد و زمینه صادرات محصولات ایران به عراق فراهم نشود قیمت تخم مرغ بیش از روز جاری کاهش خواهد داشت و شرایط بسیار نامطلوبی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

تجمع مرغداران مقابل نهاد ریاست جمهوری نتیجه مثبتی نخواهد داشت

او همچنین به تجمع مرغداران در هفته گذشته مقابل نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مرغداران در صدد بودند تا بتوانند از طریقی اعتراض خود را به گوش دولت برسانند که این امر دلیلی برای تجمع آنها در مقابل نهاد ریاست جمهوری شد اما به راحتی می توان پیش بینی کرد که این اعتراضات و تجمع ها با نتیجه مثبتی همراه نخواهد بود.

یوسف خانی با بیان اینکه مرغداران تا حدودی در ضرر و زیان هایی که متقبل شده اند مقصر هستند، گفت: مرغداران بدون هیچ گونه پیش بینی و ارزیابی اقدام به تولید کردند و از طرفی هم سازمان دامپزشکی بدون در نظر گرفتن میزان تولید و تقاضا، مجوزهای بی رویه ای را در جهت افزایش ظرفیت مرغداری صادر کردند.

یوسف خانی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که مرغداران با عدم تقاضا و خرید محصولاتشان در بازار مواجه می شوند نباید بیش از اندازه محصول خود را در بازار توزیع کنند زیرا بازار کشش این حجم وسیع توزیع را نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: یکی از عواملی که منجر به ایجاد مشکلات برای مرغداران و همچنین ضرر و زیان های کلان شده، جوجه ریزی به محض تخلیه سالن و نیز تحویل به کشتارگاه ها است.

او با اشاره به اینکه مرغداران می بایست اقداماتی را در راستای جلوگیری از مازاد تولید انجام دهند، گفت: مرغدارها باید فاصله ای 1 ماه را مابین جوجه ریزی ها ایجاد کنند و به طور حتم یک دوره از جوجه ریزی ها را حذف کنند در صورت انجام چنین اقدامی می توان گفت تا حدودی از ضرر و زیان های مرغداران کاسته خواهد شد و زمانی که عرضه و تقاضا در بازار با یکدیگر هماهنگ باشند قیمت ها هم معقول تر خواهد شد.

کاهش ارزش مرغ در بازار به دلیل تولید فراوان

یوسف خانی با بیان اینکه از ارزش مرغ در بازار به جهت تولید فراوان کاسته شده است، گفت: در حال حاضر عرضه مرغ در بازار مازاد بر تقاضا است که مرغداران در این خصوص باید به فکر چاره ای باشند و میزان تولید خود را تا جایی که امکان دارد کاهش دهند.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه دولت به هیچ عنوان نقشی در ضرر و زیان هایی که شامل مرغداران شده است ندارند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید تدبیری را بیندیشد و طی جلسه ای با اتحادیه مرغداران اجازه جوجه ریزی های بی رویه را از مرغداران سلب نماید.

او به مشکلات مالی که گریبان گیر مرغداران شده است اشاره کرد و گفت: زمانی که مرغداران فاصله یک ماه بین جوجه ریزی ها ایجاد کنند و به جای 5 دوره 4دوره جوجه ریزی کنند به هیچ عنوان جوابگوی تعهدات مالی نخواهد بود.

یوسف خانی با بیان اینکه مرغداران در تلاش هستند تا مشکلات مالی خود را به طرق مختلف برطرف نمایند، گفت: ادامه جوجه ریزی ها منجر به عمیق تر شدن مشکلات مالی تولیدکنندگان خواهند شد، در صورتی که مرغداران تنها یک دوره از جوجه ریزی های خود را کاهش دهند به طور قطع تا 2 سال آینده تمام بدهی خود را جبران خواهند کرد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان گفت: ما از دولت خواستار برگزاری جلسات متعدد به جهت راهنمایی لازم برای مرغداران هستیم که با راهنمایی های لازم مرغداران را به سمت تولید کمتر هدایت کنند.

10401/601

کد خبر: 641367

وب گردی

وب گردی