پیشگیری  نشود آمار ساکنان سکونت گاه  های فقیر نشین سه برابر می شود/یک میلیارد نفر در سکونتگاه‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه آمار ساکنان در سکونتگاه‌های فقیرنشین جهان امروز به یک میلیارد نفر رسیده است، گفت: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام نشود این روند افزایش یافته و در سال 2050 سه برابر خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا سیامک مقدم، امروز (15 اردیبهشت) در آیین افتتاحیه همایش بین المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین در کردستان با اشاره به اینکه جوامع مختلف با افزایش شهرنشینی روبرو هستند گفت: در سال 1996 میلادی 750 میلیون نفر در سکونتگاه‌های فقیرنشین در سراسر جهان زندگی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه این آمار امروز به یک میلیارد نفر رسیده است، افزود: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام نشود این روند افزایش یافته و در سال 2050 سه برابر خواهد شد.

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران گفت: سیاست‌ها و رویکردهای نامتناسب با وضعیت شهرها، روند افزایش سکونتگاه‌های فقیرنشین را افزایش داده است.

او گفت: طیف وسعی از عوامل مختلف از جمله فقر، مهاجرت به شهرها، دسترسی محدود به بازار مالی، در اختیار نداشتن زمین و مالکیت، سبب ایجاد روند افزایشی سکونتگاه‌های فقیرنشین شده است.

مقدم با اشاره به اینکه ساکنان این مناطق از محرومیت‌های فضایی رنج می‌برند، اعلام کرد: معیشت متزلزل و آسیب‌پذیری بالا از جمله مشکلاتی است که ساکنان مناطق حاشیه‌نشین با آنها روبرو هستند.

او رفع مشکلات این مناطق را نیازمند همکاری دولت، شهرداری‌ها و ساکنان این مناطق دانست و بر رفع موانع حل این مشکلات تاکید کرد.

نماینده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران به اقدامات انجام شده توسط هبیتات (برنامه اسکان سازمان ملل متحد در ایران) اشاره کرد و تقویت نهادهای ملی و محلی و منطقه‌ای مدیریت و سیاست‌گذاری را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا اعلام کرد.

او ادامه داد: امسال کتابی با عنوان راهنمای بین‌الملل برنامه‌ریزی شهری و سرزمینی تدوین شده است که از جمله استناد موثر در این زمینه است.

مقدم از ارائه دستور کار جدید شهری در سال 2016 خبر داد و افزود: برای توسعه شهرها و مقابله با چالش‌های حاشیه نشینی در ایران، سازمان عمران و بهسازی اقدامات جدی انجام داده است و در حال حاضر پیگیر تدوین سیاست‌های ملی برای رسیدگی به امور سکونتگاه‌ها هستیم.

105105

کد خبر: 641385

وب گردی

وب گردی