اینجا تهران است عوارضی اتوبان  قم، شهر آفتاب/گشت و گذاری در نمایشگاه بین المللی کتاب

مکان برپایی نمایشگاه کتاب امسال بسیار دورتر از محل همیشگی سال های گذشته است؛ عوارضی اتوبان تهران-قم. حداقل مزیت دوری از شهر، نبود ترافیک است. برای رسیدن به شهر آفتاب باید مدت بیشتری در مترو بمانی. بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در حالی برگزار می شود که مکان آن از مصلی تهران به شهر آفتاب جایی نزدیک به عوارضی قم منتقل شده است.

نیوشا یعقوبی، ناهید سمیعی: متروی خط قرمز که به شهر آفتاب و نمایشگاه می رسد، مانند سال های قبل در ایام برگزاری نمایشگاه های کتاب، شلوغ نیست. شاید هم روز اول برگزاری نمایشگاه است و مردم ترجیح می دهند که آخر هفته خود را به بازدید از نمایشگاه اختصاص بدهند.اگر برای اولین بار است که می خواهید به شهر آفتاب بروید، باید دقت کنید که اشتباهی در ایستگاه مترو شاهد پیاده نشوید، چون بیشتر مسافران به شما نگاه می کنند و در این ایستگاه پیاده می شوند و مجبور می شوند به راننده تاکسی 2 هزار و 500 تومان بپردازند، البته کرایه ون ها 2 هزار تومان بود. هر چند اگر مثل ما بد شانس باشید سوار تاکسی هایی می شوید که مقصدشان نمایشگاه نیست و شما را کنار عوارضی جاده قم پیاده می کنند، آن وقت مجبور می شوید مسافت 7 دقیقه ای را برای رسیدن به در غربی، پیاده طی کنید.

به گزارش ایسکانیوز؛ فاصله در اصلی نمایشگاه (پارکینگ مراجعه کنندگان ) تا محل قرار گرفتن غرفه ها 5 دقیقه است البته در مقابل مترو شهر آفتاب ،ماشین های برقی درنظر گرفته شده بود تا مسافران را به صورت رایگان به غرفه ها برساند. برای دوستداران ورزش نیز دوچرخه هایی در نظر گرفته شده بود تا بتوانند این مسیر را با دوچرخه طی کنند.

غرفه های دانشگاه آزاد اسلامی از اولین غرفه هایی بود که در بلوار اصلی قرار دارد و سالن اصلی در امتداد آن واقع شده است.

جایی برای استراحت مراجعه کنندگان وجود ندارد

مساحت سالن ‌های نمایشگاه تقریبا 120 هزار مترمربع است و به صورت یک سالن بزرگ سه قلو ،چهار سالن متوسط دو قلو و چهارسالن تکی طراحی شده است و سقف بسیار زیبا از نوع سازه فضاکار دارد که در آن تهویه های مناسبی درنظرگرفته شده است. این سالن ها با استفاده از راهروهایی با عرض تقریبی 6 متر به یکدیگر مرتبط می شود.

سالن ناشران عمومی نسبت به سایر سالن ها خنک تر است وبازدید کنندگان ترجیح می دهند در گرمای شدید بیشتر دراین سالن بمانند کف سالن را با موکت های قرمز پوشانده اند و راه رفتن را راحت تر می کند.

جدای از خودپرداز های بانک شهر که در محوطه در نظر گرفته شده دستگاه های خود پرداز ATMدر راهرو های میان غرفه ها برای سهولت خرید مشتریان نیز تعبیه شده است اما مهمترین مشکل این سالن ها عدم وجود محلی برای استراحت در بین غرفه ها است و مسن ترها نمی دانند کجا بنشینند و نفسی تازه کنند.

سالن ناشران بین المللی توسط قسمتی به سالن ناشران عمومی مرتبط می شد که این فضا شامل بخش اطلاعات، غرفه هایی با کاربری خاص مانند خیرین مدرسه ساز و نمایش اسناد و مدارک تاریخی و سرویس بهداشتی است.

سالن ناشران بین المللی در 2 طبقه طراحی شده که در طبقه همکف کافی شاپ در نظرگرفته شده د که با پله برقی و آسانسور به سالن ناشران بین المللی مرتبط می شود.

سالن های ناشران دانشگاهی در کنار سالن اصلی قرار دارد وبا وجود گرمای زیاد با استقبال دانشجویان روبرو شده است.

معماری شهر آفتاب عالی است

"علی حکیم زاده" دانشجوی رشته برق دانشگاه تهران، درباره برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران و کیفیت این نمایشگاه می گوید: در نگاه اول خارج از شهر قرار گرفتن نمایشگاه کتاب کمی دشوار به نظر می رسید. اما پس ازگرفتن اطلاعات لازم متوجه راه های ارتباطی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس به این منطقه شدم.

او درباره امکانات حاضر در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران افزود: معماری و سالن های اصلی شهر آفتاب توجه ما را به خود جلب کرد اما هر چه تهویه مناسب سالن ناشران عمومی و بین المللی خوب است به غرفه های ناشران دانشگاهی و آموزشی توجهی نشده و این سالن ها بسیار گرم هستند و تهویه مناسبی ندارند.حتی برخی از غرفه های این سالن ها نیز راه اندازی نشده است.

این دانشجو اضافه می کند: حضور ناشران موفق و با اعتبار باعث افزایش سطح کیفی نمایشگاه خواهد شد و این افزایش به نفع جامعه خواهد بود.

با تخفیف دانشجویی کتاب های خوبی خریدم

"زهره صفاریان" دانشجوی هنر و معماری دانشگاه آزاد درباره علت حضور خود در نمایشگاه می گوید: می دانستم روز اول نمایشگاه نسبت به روز های دیگر خلوت تر است به همین دلیل با مادرم با وسیله نقیله شخصی به نمایشگاه آمدیم.

او می گوید: ترافیک ابتدای درب ورودی پارکینگ سنگین بود همچنین عدم وجود تابلو راهنما باعث سردرگمی برخی از بازدید کنندگان شده بود.البته پس از پارک کردن خودرو در پارکینگ، خودروهای ون به صورت رایگان مردم را تا مقابل سالن ها می رساندند. در نظر گرفتن چنین امکاناتی برای افراد سالمند و معلول بسیار مناسب بود.

صفاریان می گوید: من با استفاده از تخفیف دانشجویی موفق به تهیه اکثر کتاب های مورد نظرم شدم . البته غرفه های ناشران داشگاهی و آموزشی در انتهای بلوار اصلی قرار دارد و در صورت عدم وجود ماشین های برقی دسترسی به آنها برای افراد میانسال سخت است همچنین موضوع دیگر که متاسفانه باید به صورت جدی به آن توجه شود، عدم وجود سیستم های خنک کننده برای غرفه های دانشگاهی و آموزشی است در طول مدتی که من در غرفه های برای خرید حضور داشتم مادر از شدت گرما نتوانست در داخل این غرفه ها بماند.

همچنین تعدادی از غرفه ها نام و عنوان ندارند و مشخص نیست مربوط به کدام انتشارات است.

مشکل ترافیک نداشتیم

"محمد علی کیامهر" دانشجوی رشته اقتصاد است که در یکی از غرفه ها با او هم صحبت شدیم و نظر او را درباره برگزاری و میزان رضایت مندی از امکانات نمایشگاه جویا شدیم.

او درباره علت حضور خود در روز اول نمایشگاه می گوید: سال گذشته در روزهای پایانی به نمایشگاه رفتم و متاسفانه کتاب مورد نظرم تمام شده بود به همین دلیل امسال تصمیم گرفتم در روز اول به نمایشگاه کتاب بیایم.

او ادامه می دهد: درست است که مسافت بیشتری را باید برای رسیدن به نمایشگاه طی کنیم ولی خوشبختانه مشکل ترافیک نداریم و همین طور پارکینگ های مجموعه رضایت بخش تر از سال های گذشته در مصلی امام خمینی است.

کیامهر می گوید: به نظر می رسد این مکان پس از گذشت چندین سال برای نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است و به اصطلاح شاهد صاحب خانه شدن نمایشگاه هستیم!

او در مورد سایر امکانات رفاهی و خدماتی و... مجموعه می گوید: به جز مشکل گرما که در برخی از غرفه های طاقت فرسا است همه چیز مورد رضایت من بود. البته هنوز روز اول است و تا پایان تاریخ برپایی نمایشگاه 9روز دیگر مانده است و نمی توان امروز به طور کلی در مورد تمامی ابعاد این مجموعه و میزان کیفیت و یا رضایت مندی مردم صحبت کرد.

سرویس های بهداشتی نیز به صورت کانکس و در تعداد چشمه های زیاد در نظر گرفته شده بود.

غرفه های سرگرمی

برای سرگرمی مراجعه کنندکان و غرفه داران نیز امکاناتی در نظر گرفته شده که "رصد اجرام آسمانی" و" بازی های شهری- فکری" ازآن جمله است.

مسئول غرفه باری های فکری می گوید: ما دانشجویان معماری دانشگاه تهران هستیم که سازمان زیبا سازی این فضا را در اختیار ما گذاشته است تا بتوانیم با استفاده از وسایل دور ریختنی بتوانیم بازی های شهری که در ایران رایج نیست را احیا کنیم.

او ادامه می دهد: این بازی ها در سه بخش "خرگوش و گرگ"،" ماز شمارشی بزرگسالان "و "ماز شمارشی کودکان" در نظر گرفته شده است که درست کردن آن با فوم و وسایل مورد نیاز هزینه های بسیار بالایی داشت که با استفاده از وسایل دور ریز مانند لاستیک و سبدهای پلاستیکی میوه درست کرده ایم.

سردرگمی نیروهای خدماتی و ماشین های آتش نشانی

در اولین روز از برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در رفتار نیروهای و نیروهای امدادی دیده می شود و ماشین های آتش نشانی جای مشخصی برای استقرار نداشتند و به صورت پراکنده در فضای شهر آفتاب مستقر بودند.

همچنین نیود نقشه راهنما باعث سردرگمی بسیاری از مراجعه کنندگان شده بود و به گفته یکی از مسئولان اطلاع رسانی نقشه راهنما فردا در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد.

ایستکاه شکم

بخش خوشمره نمایشگاه شهر آفتاب همیشه زودتر و بهتر از غرفه های نمایشگاه شروع به کار می کند شاید دلیلش این است که شکم تعطیلی بردار نیست و نمی توان گرسنگی را تحمل کرد .

این ایستگاه شامل غرفه هایی برای فروش انواع و اقسام فست فودها و آیس پک و بستنی بود و که آنها هم در محوطه نمایشگاه پراکنده بود و همین امر باعث دسترسی راحت تر بازدید کنندگان شده بود.

میانگین قیمت غذاهای نمایشگاه شهر آفتاب تفاوت چندانی با غذاخوری های سطح شهر ندارد.

یکی از فروشندگان به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: امروز با اینکه روز اول نمایشگاه است و بسیاری از غرفه ها راه اندازی نشده است فروش قابل قبولی داشتیم و دو روز آخر هفته شلوغتر می شود و فروش بهتر می شود.

او می گوید: با توجه به گرم بودن هوا استقبال از غذاهای سرد بیشتر است به عنوان مثال ساندویچ سرد بیشتر از پیتزا و هات داگ سیبزمینی سرخ کرده مشتری دارد.

قیمت یک عدد ساندویچ ژامبون بین 7 تا 8 هزار و 500 تومان و قیمت پیتزا بسته به نوع آن از 10 تا 15 هزار تومان است.

قیمت یک بطری آب معدنی کوچک 500 تومان و نوشابه کوچک 1200 تومان است.

مانند سال های گذشته نمایشگاه بین المللی کتاب این بخش با استقبال بیشتری روبرو است با این تفاوت که مشتریان در مصلی تهران روی چمن اطراف می نشستند و اینجا تعداد میز و صندلی های در نظر گرفته شده بسیار کمتر از تعداد مشتریان است.

بیست و نهمین نمایشگاه بی المللی کتاب با همه انتقاداتی که به آن وارد شده است از نظر معماری و ساخت و ساز و فضای سبز بهتر و زیباتر از مصلی تهران است و علیرغم دوری راه با وجود مترو راحت تر می توان به آنجا رسید.

20106

کد خبر: 641399

وب گردی

وب گردی