افزایش تولید نفت ایران به 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز/ صادرات 2.1 میلیون بشکه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه به احتمال زیاد، کنفرانس لندن برگزار نمی شود، از افزایش تولید نفت خام ایران به 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، رکن الدین جوادی ظهر امروز (پنجشنبه، ١٦ اردیبهشت ماه) در نشستی خبری در نخستین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گار، پالایش و پتروشیمی

با بیان این که تولید نفت خام ایران به روزانه سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسیده است، گفت: در ماه آوریل (١١ فروردین ماه تا ١١ اردیبهشت ماه) میانگین صادرات نفت خام این کشور از دو میلیون بشکه در روز گذشت.

جوادی با بیان این که ما به تعهدهای پیش از تحریم در بخش تولید و صادرات نفت خام دست یافتیم، افزود: مقدار تولید نفت خام ایران به سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رسید که بزودی این رقم به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

وی با بیان این که میانگین صادرات نفت خام ایران به روزانه دو ملیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است، به مقدار صادرات میعانات گازی اشاره کرد و گفت: صادرات میعانات گازی پیش از تحریمها روزانه ٢٥٠ هزار بشکه بود که این رقم هم اکنون به ٤٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است و امیدواریم با توسعه میدان گازی پارس جنوبی این رقم افزایش یابد.

وی با بیان این که خوشبختانه فضای باز سیاسی در کشور فراهم شده و امکان حضور نمایندگان شرکتهای خارجی در ایران فراهم است، گفت: به احتمال زیاد، کنفرانس لندن برگزار نمی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که این کنفرانس به بعد از دریافت اسناد مناقصه از سوی شرکت های متقاضی موکول شود، در زمان نیز صرفه جویی می شود.

** قراردادهای مشترک با دانشگاهها عملیاتی می شود

جوادی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضع قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با دانشگاهها و مراکر تحقیقاتی کشور گفت: تا پایان سال گذشته، برای هر میدان حداقل یک طرح پیشنهادی (RFP) نهایی شد و امسال دانشگاهها می توانند کار عملیاتی تحقیقاتی خود را آغاز کنند.

وی با ابراز خرسندی از این که در قالب این قراردادها و در فضای پسابرجام، زمینه برای پیدا کردن شرکای صاحب فناوری بین المللی برای دانشگاهها فراهم شده است، افزود: این قراردادها امسال با روند سریعتری ادامه می یابد.

** آغاز تولید نفت از میدان آزادگان شمالی

جوادی درباره زمان افتتاح فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، گفت: هم اکنون تولید از این میدان به میزان ٣٥ هزار بشکه در روز آغاز شده است و ظرف ٢ تا ٣ هفته آینده این رقم به ٧٥ هزار بشکه افزایش می یابد.

وی با بیان این که هنوز مذاکرات با چینیها در خصوص فاز دوم توسعه این میدان به جمع بندی نرسیده است، تصریح کرد: ممکن است تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ شود.

معاون وزیر نفت در مورد احتمال همکاری توتال در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: شرکت توتال ظرفیتهای فراوانی دارد، اما در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

جوادی همچنین در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت به خبرنگاران گفت که جزییات اجرای قانون 2 نرخی کردن نرخ بنزین پس از ابلاغ قانون آن اعلام می شود.

402/601

کد خبر: 641470

وب گردی

وب گردی