انتخاب رشته صحیح نیازمند توجه به اقتضائات بازار کار است

اردبیل –معاون متوسطه آمورش و پرورش استان اردبیل گفت: انتخاب رشته صحیح نیازمند توجه به اقتضائات بازار کار و شرایط جامعه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، شهداد عبداللهی پشی در جمع مشاوران مدارس متوسطه اردبیل تصریح کرد: انتخاب رشته در زمینه تحصیل دانش‌آموز فرایند سرنوشت سازی است و در واقع آینده دانش‌آموز را شکل می‌دهد.

او با بیان اینکه در شاخه نظری چهار رشته ریاضی، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی گزینه‌های انتخاب رشته است گفت: دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش نیز برای انتخاب رشته دانش‌آموزان پیش بینی شده است.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان گفت: در گذشته تمرکز مدرسه و دانش‌آموز در انتخاب رشته توجه به علایق و سلیقه دانش‌آموز بود اما بررسی خروجی این دیدگاه نشان می‌دهد امروز علاوه بر سلیقه و علاقه باید به امکانات و اقتضائات جامعه نیز توجه داشت.

عبداللهی گفت: چه بسا گرایش به رشته تجربی در بین دانش‌آموزان اردبیلی بالا است و بااین‌وجود نه در دانشگاه‌ها و نه بازار کار ظرفیت پذیرش این تعداد دانش‌آموز وجود ندارد.

او بیان کرد: در سیستم۳-۳-۶ انتخاب رشته به نوعی هدایت تحصیلی دانش‌آموز محسوب می‌شود و با توجه به تغییرات جدید نظام آموزشی در پایان پایه نهم به کمک مدیران متوسطه اول و مشاوران انجام می‌شود.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان تهران گفت: مسئولیت مشاوران در وضعیتی که موضوع اشتغال بعد از تحصیل اهمیت یافته به مراتب سنگین‌تر است.

به گفته عبداللهی مشاوران باید با کسب اطلاع جامع، مشاغل مختلف و رشته‌های تحصیلی مختلف را به دانش‌آموزان معرفی کنند و در عین حال اطلاعات لازم را در خصوص مشاغلی که بازار کار مطلوب دارند در اختیارشان قرار دهند.

او با ذکر مثالی به مشکلات گرایش بیش از حد به رشته تجربی اشاره کرد و افزود: متأسفانه گرایش به این رشته افزایش یافته در حالی که در فنی و حرفه ای و کاردانش رشته‌هایی متعددی با بازار کار مطلوب فراهم است.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان با بیان اینکه هدایت تحصیلی از اول تا ۱۵ تیرماه اجرا می‌شود، خواستار کسب اطلاعات جامع رشته‌ها توسط مشاوران و هدایت صحیح تحصیلی آن ها شد.

20104

کد خبر: 641496

وب گردی

وب گردی