توافق ایران و بلاروس برای راه اندازی خط مونتاژ اتوبوس و کامیون دیزلی و گازی ماز

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و بلاروس در مینسک گفت که دو کشور توافق کرده اند، خط مونتاژ اتوبوس و کامیون دیزلی و گازی ماز را در تبریز راه اندازی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا نعمت زاده در باره بندهای مختلف نقشه راه توسعه روابط دو کشور که امروز (چهارشنبه) در مذاکرات هیات 50 نفری ایران با همتایان بلاروسی در مینسک امضا شد، گفت: راه اندازی خط مونتاژ کامیون و اتوبوس ماز در تبریز نهایی شده که زمان بهره برداری از آن شهریور سال جاری در نظر گرفته شده است و شرکت بلاروسی امکان فروش محصولات را با قیمت ویژه و در صورت افزایش میزان خرید، عرضه اقساطی را نیز در دستور کار دارد.

نعمت زاده همچنین با اشاره به سطح عالی روابط سیاسی دو کشور و برنامه پیش بینی شده سفر رسمی الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس به تهران، اظهار کرد: روابط اقتصادی دو کشور همسان همکاری های سیاسی نیست و از این رو در نقشه راه توسعه روابط، ارتقای آن از 75 میلیون دلار کنونی در هر سال به 250 میلیون دلار برنامه ریزی شده است.

وی همچنین به برنامه تولید سمند در بلاروس به عنوان یکی از طرح های مشترک بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: در مذاکرات انجام شده زمینه های مختلف سرمایه گذاری متقابل بررسی شد.

نعمت زاده در ادامه طرح تولید ماشین آلات سنگین معدنی در ایران با همکاری بلاروس را از دیگر موارد توافق بر شمرد که می تواند ابعاد جدیدی به گسترش همکاری های تهران و مینسک بدهد

وزیر صنعت انتقال فناوری، افزایش همکاری های گردشگری، پرواز بین دو کشور و همچنین ایجاد تسهیلات برای شرکت های ایرانی در بلاروس و برقراری روابط بانکی با توجه به رفع تحریم ها علیه هر دو کشور را از دیگر موارد پیش بینی شده در نقشه راه توسعه همکاری ها خواند.

نعمت زاده همچنین با اشاره به برنامه سفر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مینسک در آینده ای نزدیک، از برنامه ارتقای همکاری های دو کشور در این حوزه و همچنین کمیته علمی و فناوری خبر داد

وزیر صنعت، معدن و تجارت و و ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس در پایان نشست امروز کمیسیون مشترک دو کشور، نقشه راه همکاری های دو کشور با هدف توسعه روابط تا سال 2017 و افزایش روابط اقتصادی به سطح سالانه 250 میلیون دلار را امضا کردند.

تکمیل چندین پروژه نیمه تمام در بلاروس توسط شرکت های ایرانی، سرمایه گذاری متقابل همکاری در عرصه تجارت متقابل کالا، فناوری پیشرفته،برگزاری نمایشگاه، صادرات خشکبار و محصولات غذایی از ایران، امضای سند همکاری سازمان استاندارد ایران با دو موسسه مرتبط بلاروسی و همکاری بورس های کالایی دو کشور در نشست مینسک تدوین شد.

همچنین در مجموعه نقشه راه امضا شده، تولید بیوسنسور برمبنای نانو تکنولوژی و میکرو پرسسورهای مورد نیاز در صنایع پزشکی، ساخت مشترک تراکتور، همکاری های پتروشیمی، شیلات و کشوری در نظر گرفته شده است.

حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالی و بانکی، گردشگری، آموزش و آموزش عالی، علمی و فناوری، ورزشی،حقوقی، گمرکی،حقوقی و همکاری های بین استانی نیز از دیگر طرح های مورد توافق است.

در جلسه مقدماتی سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک، هیات بلاروس از توجه ویژه رییس جمهوری این کشور به افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بر اساس آن با اجرای برنامه های در نظر گرفته شده و توافق های دوجانبه ارزش روابط تجاری دو کشور در دو سال آینده به 250 میلیون دلار برسد.

ویتالی واووک وزیر صنایع بلاروس نیز در افتتاحیه این نشست، توافق برجام را عامل مهمی در گسترش روابط تهران و مینسک خواند و گفت: تلاش می کنیم با استفاده از فرصت ایجاد شده، روابط دو کشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی گسترش یابد.

نعمت زاده در این اجلاس با تاکید بر اهمیت ارتقای روابط ایران و بلاروس از سطح کنونی به لزوم بهره برداری از عرصه های مختلف در این زمینه تاکید کرد.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و معدن و ولی الله افخمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت در مذاکرات کمیسیون مشترک ایران و بلاروس، نعمت زاده را در این سفر همراهی می کنند.

اجلاس قبلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر کرده بود.

سفیر ایران در بلاروس در این رابطه اعلام کرده است که تهران برای توسعه ساختار همکاری ها با مینسک مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی کرده است و آمادگی دارد.

402/601

کد خبر: 641498

وب گردی

وب گردی