تازه‌ترین موضع‌گیری‌های سیاسی در عراق

ابتکار سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و اظهارات نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون از مهمترین خبرهای روند سیاسی عراق به شمار می‌رود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت در سخنانی به مناسبت عید مبعث نبوی(ص) اعلام کرد: طرح ملی فراگیر دیگر فقط یک نیاز سیاسی نیست، بلکه یک ضرورت ملی است، بنابراین با توجه به رسیدن رخدادها به مراحل خطرناک در تهدید دولت‌سازی، ما در جریان شهید محراب خود را ملزم به تلاش برای تشکیل ائتلاف ملی فراتر از طایفه‌‌ای و قومیتی ملزم می‌دانیم که در زمینه هایی که همفکری و هم نظری بین آنها وجود دارد، اتفاق نظر و در زمینه هایی که اختلاف نظر هست، تفاهم داشته باشند.

وی تاکید کرد ما برای وضع راه حل‌های واقعی برای پشت سر گذاشتن بحران‌های بزرگی که عراق طی دو سال آینده با آن روبرو می‌شود، تلاش می‌کنیم تا آغازی برای خروج از حصار طایفه‌ای و قومیتی باشد.ما باید ائتلاف ملی واقعی و منظمی را تشکیل دهیم تا بتواند افکار و ایده‌‌ها و طرح‌ها را به واقعیت ملموس و عینی یعنی قوانین تبدیل کند و اکثریت مطلوب برای حمایت از تدابیر درست دولتی را به وجود آورد.

ابتکار سید عمار حکیم با استقبال برخی جریان‌های عراقی روبرو شده است.

جوزف صلیوا از نمایندگان مسیحی پارلمان عراق گفته است ابتکار رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق یک ابتکار بسیار خوب است و اکثر گروه‌های سیاسی، آن را تایید خواهند کرد.

شیخ محمد تقی المولی از اعضای فراکسیون المواطن هم گفت ابتکار رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، راهی برای حل مشکلات بوده و تمام فراکسیون‌ها و طیف‌ها را دور هم جمع می‌کند.

از سوی دیگر یک عضو فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر از تحرکات سیاسی طرف‌های مختلف برای برگزاری نشست پارلمان عراق خبر داد.

به گزارش الفرات، علی شویلیه از تحرکات سیاسی و گفت‌وگوهای فراکسیون الاحرار و فراکسیون المواطن(وابسته به مجلس اعلا) با طرف‌های کُردی خبر داد و هدف از آن را دستیابی به توافق برای برگزاری نشست پارلمان در هفته آتی اعلام کرد.

وی در عین حال برگزاری نشست پارلمان در هفته آینده را با وجود جایگاه و وزن بالای سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق بعید دانست.

طرف‌های متعدد سیاسی در حال حاضر سرگرم گفت‌وگو برای حل تنش میان گروه‌های سیاسی و تلاش برای برگزاری نشست پارلمان پس از حوادث شنبه یازدهم اردیبهشت هستند که تظاهرات‌کنندگان طرفدار جریان صدر وارد منطقه الخضراء و ساختمان پارلمان شدند و در پی این حوادث بود که برخی گروه‌های سیاسی تاکید کردند تا زمانی که امنیت کامل پارلمان تامین نشود، در جلسات حضور نخواهند یافت.

خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی عراق، تدابیر امنیتی را در اطراف منطقه الخضراء‌ تشدید کردند.

یک منبع امنیتی عراقی گفت نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی را در خیابان محمد القاسم، منطقه باب الشرقی و منطقه اطراف منطقه الخضراء بغداد با هدف تامین امنیت تظاهرات روز شنبه تشدید کرده‌اند و نیروهای واکنش سریع و نیروهای موسوم به سوات در این مناطق بدون این‌که خیابانی را ببندند، مستقر شده‌اند.

نوری المالکی نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف دولت قانون در تازه‌ترین اظهارنظر خود به حمله اخیر گروهی از تظاهرات‌‌کنندگان به ساختمان پارلمان عراق گفت کسانی که به پارلمان حمله کردند، تا زمانی که سر عقل نیایند، نباید نقشی در روند سیاسی داشته باشند.

وی اعلام کرد بحران‌های سیاسی‌ای که عراق شاهد آن است، به مواضع متغیر و فرصت‌طلبانه و زندگی به خاطر کسب رهبری برمی‌گردد.
303300

کد خبر: 641553

وب گردی

وب گردی