باز ماندگی دانشگاه‌ها در عرصه تولید فناوری از تحولات جهانی

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو با انتقاد از کیفیت نامناسب تحصیلات دانشگاهی گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در عرصه تولید فناوری از تحولات جهانی باز مانده‌اند و همچنان روش سنتی در دانشگاه‌های کشور حاکم است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، سعید سرکار در همایش توسعه و تجاری سازی فناوری نانو از سلسله همایش های تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری، از فعالیت 2600 استاد دانشگاه در حوزه فناوری‌های نانو خبر داد و گفت: امروز حدود 30 هزار نفر متخصص فناوری نانو در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری در کشور فعال هستند و این درحالی است که در 15 سال گذشته این تعداد تنها 10 متخصص بود.

او گفت: 5.5 درصد از سهم جهانی تولیدات علمی فناوری نانو از آن ایران است و ما توانسته‌ایم در سال‌های گذشته کشوری همچون ژاپن را در این خصوص پشت سر بگذاریم.

سرکار، خاستگاه توسعه فناوری نانو را کشورهای آسیایی دانست و گفت: ایران پای ثابت جلسات نانو تکنولوژی جهان است و این حاصل تلاش های چندین ساله محققان ایرانی است و بیش از 25 درصد از تولیدات علمی کشور در حوزه فناوری نانو است.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از کیفیت نامناسب تحصیلات دانشگاهی، گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در عرصه تولید فناوری از تحولات جهانی جا مانده‌اند و همچنان روش سنتی در دانشگاه‌های کشور حاکم است باید تغییر نگرش جدی در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد تا شاهد تغییر رفتار در دانشگاه‌ها باشیم.

او ادامه داد: در حوزه پژوهش، دانشگاه‌ها حرفی برای گفتن ندارند آن‌ها زبان صنعت را نمی‌فهمند و در موضوعات فناوری بدون برنامه پیش می روند و آموزش در نازلترین سطح در دانشگاه‌ها ارائه می شود.

سرکار، با تاکید بر توانایی در کنار دانایی گفت: ما در دانشگاه ها هرچند افراد دانا تربیت می کنیم ولی این افراد توانایی کافی برای ورود به عرصه کار و فعالیت را ندارند و هر دانایی به معنایی توانایی نیست.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو کشور، توجه به اقتصاد مبتنی بر خلاقیت را ضرورت جامعه امروز دانست و گفت: تحقق برنامه ها و اهداف اقتصاد دانش بنیان با برنامه مدون و مشخص ممکن خواهد بود اما متاسفانه ما در این خصوص نیز بی برنامه هستیم و افرادی که امروز در دانشگاه ها پرورش می‌دهیم توان پاسخگویی به نیازهای ده سال آینده کشور را ندارند.

سرکار، با اشاره به لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه باید خود را برای ارتباط با صنعت مهیا کند این ارتباط در غرب به خوبی شکل گرفته است بقای دانشگاه و صنعت در با هم بودن است و صنعت برای ادامه حیات خود در بازارهای جهانی نیاز به ارتباط با دانشگاه را دارد.

او گفت: دانشگاه برای خودکفایی و توسعه فعالیت های مرتبط با تحقیق و توسعه مجبور به فعالیت با صنعت است و نباید این دو دور از هم باشند.

دبیر ستاد ویژه فناوری نانو کشور، توسعه فعالیت‌های نانو در بخش‌های مختلف علمی، صنعتی و تخصصی را یادآور شد و افزود: امروز دانشمندان ما به این باور رسیده‌اند که می‌توانند مجهزترین تجهیزات نانوفناوری را در کشور تولید کنند.

او ادامه داد: توصیه ما به صنعتگران کشور این است که حفظ و توسعه بازار با فناوری نانو ممکن است و اگر امروز در بکارگیری فناوری نانو توجهی صورت نگیرد رقابت پذیری خود را از دست خواهد داد.

20104

کد خبر: 641621

وب گردی

وب گردی