موبایل و سرطان مغز چه رابطه‌ای دارند؟

بر اساس مطالعات 31 ساله استرالیایی‌ها، هیچ رابطه‌ای میان استفاده از موبایل و سرطان مغز وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، در سال 2009 مقامات سان فرانسیسکو در آمریکا سازندگان موبایل را مجبور کردند تا با نصب برچسب مخصوص، این هشدار را به کاربران بدهند که از خطرات استفاده از موبایل و ایجاد سرطان به دلیل تابش امواج الکترومغناطیسی به مغز آگاه شوند.

اما این برچسب‌های دستوری در سال 2013 طبق قانون جدید از روی موبایل‌ها حذف شد تا داستان جنجالی رابطه میان موبایل و سرطان مغز مردود اعلام شود.

در آن سوی دنیا، محققان استرالیایی نیز که تعداد مبتلایان به سرطان مغز را مورد سنجش قرار داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ رابطه مستقیمی میان استفاده از موبایل و سرطان مغز وجود ندارد.

جامعه آماری آنها تعداد مبتلایان بین سال‌های 1982 الی 2013 بوده است و آمار آنها نشان می‌دهد که رابطه افزایشی معناداری که بتوان از آن استنباط کرد که موبایل‌به‌دستان سرطان مغز گرفته‌اند، وجود ندارد.

در این مدت، این بیماری در بین زنان روند افزایشی نداشته و فقط در مردان 70 مورد افزایش در مقایسه با سال‌های قبل دیده‌ شده و با توجه به استفاده همگانی مردم از موبایل، رقم مذکور چیزی را ثابت نمی‌کند.

از سوی دیگر از دهه 1980 به این سو، با فناوری‌هایی مانند سی تی اسکن و ... راه‌های تشخیص سرطان نیز آسان‌تر شده است و بنابراین رابطه‌ای بین افزایش وقوع سرطان و استفاده از موبایل مشاهده نشده است.

اما همچنان بسیاری از سازمان‌ها رابطه ذهنی بین استفاده از موبایل و افزایش بیماری‌هایی مانند سرطان را مردود ندانسته‌اند ولی کاربران علی‌رغم این دغدغه علمی همچنان حاضر نیستند از موبایل خود دل بکنند.

20106

کد خبر: 641694

وب گردی

وب گردی