رای نیاوردن بیش از دو سوم نمایندگان فعلی مجلس چه دلیلی دارد؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی شدید در کشور به نظر می رسد رای نیاوردن بیش از دو سوم نمایندگان فعلی به برخی دلایل است و مردم احساس کردند نمایندگان نتوانستند وظایف خود را انجام دهند. که این هم به تعریف نامشخص نمایندگی در کشور برمی گردد. البته باید گفت مجلس نهم مجلسی کم حاشیه بود که سیاست زدگی در آن کمتر دیده می شد البته بعضا برخی جریان ها سر ناسازگاری داشتند اما بر مصوبات و سیاست های کلی مجلس عقلانیت حاکم بود.

به گزارش ایسکانیوز، محمدعلی اسفنانی در ارزیابی از عملکرد زگفت: مجلس نهم در مجموع از حیث تصمیم گیری ها و مصوباتی که داشت، عملکرد قابل دفاعی دارد. به خصوص برخی کمیسیون ها کارهای کارشناسی خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه مجلس نهم 5 بودجه سالانه را به تصویب رساند، تصریح کرد: این در حالی است که برخی مجالس حتی 4 بودجه زمان خود را نیز به تصویب نرساندند، اما مجلس فعلی بودجه سال 91 را نیز بررسی و تصویب کرد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: احکام دائمی شدن بودجه نیز برای اولین بار در مجلس نهم از لایحه بودجه جدا، بررسی و تصویب شد به همین دلیل تصویب بودجه سال جاری زمان زیادی از مجلس نگرفت.

اسفنانی افزود: هر ساله بررسی احکام تکراری وقت زیادی از نمایندگان می گرفت اما با تصویب احکام دائمی شدن بودجه اتفاق بسیار خوبی افتاد. بررسی احکام دائمی برنامه توسعه نیز رو به پایان است که این موارد همگی از کارهای بزرگ انجام شده در مجلس نهم است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین اظهار کرد: این مجلس با دولت دهم که رفتاری پرتنش و در ادامه با دولت یازدهم که نگاهی جدید به مسائل کشور داشت، کار کرد. این در حالی است که دولت فعلی نگاه مثبتی به مجلس نداشت اما نمایندگان سعی کردند تعامل مثبتی با دولت داشته باشند و در ابتدای کار نیز از 18 وزیر پیشنهادی به 15 وزیر رای اعتماد دادند.

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرآنلاین یادآور شد: مجلس در مسائلی همچون بررسی و تصویب برجام نیز عملکرد قابل دفاعی داشت.

نماینده مردم فریدن و فریدون شهر در مجلس در ادامه گفت: طبیعتا هر مجلسی در کنار نقاط قوت و عملکرد مثبت نقاط ضعفی نیز دارد که البته این موارد ضعف به سیستم قانونگذاری کشور برمیگردد.

اسفنانی تصریح کرد: متاسفانه کشور ما از معدود کشورهایی است که سیاست تقنینی مشخصی ندارد و افق تصویب قوانین مشخص نیست. در عین حال ضعف بزرگی همچون تکثر تصویب قانون در مجلس وجود دارد که حاصل آن تورم قوانین است و چنین چیزی به نفع کشور نیست.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: ضعف دیگر مجلس این است متاسفانه جلسات بررسی طرح ها و لوایح در صحن علنی تخصصی نبوده و هر نماینده اجازه دارد درباره هر موضوعی اظهار نظر کرده و پیشنهاد دهد که چنین چیزی با روح قانونگذاری تناسب ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی شدید در کشور به نظر می رسد رای نیاوردن بیش از دو سوم نمایندگان فعلی به همین دلایل است و مردم احساس کردند نمایندگان نتوانستند وظایف خود را انجام دهند. که این هم به تعریف نامشخص نمایندگی در کشور برمی گردد. البته باید گفت مجلس نهم مجلسی کم حاشیه بود که سیاست زدگی در آن کمتر دیده می شد البته بعضا برخی جریان ها سر ناسازگاری داشتند اما بر مصوبات و سیاست های کلی مجلس عقلانیت حاکم بود.

202/201

کد خبر: 642165

وب گردی

وب گردی