مرگ  سالانه 15هزار زن در کشور در اثر سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس از برگزاری پنجمین سمینار بین المللی سلامت زنان 29 و 30 اردیبهشت ماه در شیراز خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر جنوبٰ، دکتر لنکرانی در جمع خبرنگاران گفت: سرطان در زنان محور اصلی این گردهمایی است و بیش از درمان سعی داریم به پیشگیری، غربالگری و تشخیص به موقع سرطان بپردازیم.
او افزود: سالانه 120 هزار زن در کشور می میرند که 15 هزار مورد از این مرگ ها در اثر سرطان است و طبق بررسی ها30 درصد آنها قابل پیشگیری است.
دکتر لنکرانی گفت: شایع ترین سرطانها در زنان سرطان های دستگاه گوارش است و سالانه بیش از 2 هزار و 500 زن در کشور بر اثر سرطان مری، 2 هزار زن به دلیل ابتلا به سرطان معده و یک هزار و 400 نفر بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ می میرند.

شایع ترین سرطانها در زنان سرطان های دستگاه گوارش است و سالانه بیش از 2 هزار و 500 زن در کشور بر اثر سرطان مری، 2 هزار زن به دلیل ابتلا به سرطان معده و یک هزار و 400 نفر بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ می میرند


او گفت: سالانه یک هزار و 200 زن در کشور بر اثر سرطان ریه می میرند که عامل اصلی آن مصرف دخانیات توسط اطرافیان است.
دکتر لنکرانی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش سلامت زنان یادآور شد: 740 مقاله به دبیرخانه سمینار رسیده که 430 مورد به شکل پوستر و 30 مقاله به صورت سخنرانی ارایه میشود، همچنین 3 استاد برجسته از آمریکا و هلند در این گردهمایی سخنرانی می کنند.


60 درصد زنان میانسال کشور چاق اند و یا اضافه وزن دارند
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس گفت: 60 درصد زنان میانسال کشور چاق اند و یا اضافه وزن دارند و ریشه چاقی در زنان به عادات نادرست غذایی و عدم تحرک برمی گردد و با وجود هشدارها بسیاری از زنان از ورزش کردن غفلت می کنند و در این همایش راهکارهایی از این وضعیت نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
دکتر لنکرانی افزود: با اعتبارات موجود عمرانی شاید اضافه کردن ورزشگاه ویژه زنان امکان پذیر نباشد اما با مدیریت مطلوب تر و ایجاد انگیزه می توان زنان شاغل را به سمت ورزش کردن سوق داد، زنان شاغل در بخشهای درمانی نیز کمتر مجالی برای ورزش پیدا می کنند.
او گفت: مصرف دخانیات در زنان کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی که 50 درصد است بسیار کمتر و 5 درصد و بیشتر شامل مصرف قلیان است.
او ادامه داد: متاسفانه افزایش مصرف قلیان در بین بانوان مشاهده می شود و طی تحقیقات مصرف سیگار در بین بانوان زیر 5 درصد است اما مصرف قلیان رو به افزایش است که در این خصوص در آینده با مشکلاتی مواجه می شویم و این مساله در افزایش سرطان ریه در بین زنان هم تاثیر دارد.

طی تحقیقات مصرف سیگار در بین بانوان زیر 5 درصد است اما مصرف قلیان رو به افزایش است که در این خصوص در آینده با مشکلاتی مواجه می شویم و این مساله در افزایش سرطان ریه در بین زنان هم تاثیر دارد


دکتر لنکرانی افزود: طی 50 سال آینده 40 درصد جمعیت کشور را افراد مسن، 20 درصد جمعیت قبل سنین فعال جامعه خواهند بود، پس تنها 40 درصد جمعیت کشور باید کار کنند و زندگی 60 درصد مابقی را تامین نمایند.
او گفت: طی تحقیقات موجود سلامت زندگی به هزار روز اول بازمی گردد که باید در این مدت بهترین روش ها برای داشتن فرد سالم مورد استفاده قرار گیرد.
او ادامه داد: در حال حاضر امید به زندگی برای زنان کشور 76 و برای مردان 74 سال است که البته این میزان از سوی موسسات بین المللی تحقیقاتی و صاحب نظران 80 سال برای زنان و 76 سال برای مردان بیان شده است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس افزود: اشکالی که در فرآیند سیاستگذاری با آن مواجه ایم این است که سیاست گذاری ما در برخی موارد مبتنی بر مستندات نیست و شاید یکی از دلایل این وضع عدم وجود مستندات مورد نیاز است البته گاهی هم مستندات موجود مورد توجه سیاستگذار قرار نمی گیرد.
لنکرانی گفت: ما در مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت استان تلاشمان بر این بوده که در خصوص موضوعات مهم کشور پژوهش های موثری را انجام دهیم و همچنین مستندات بومی خود را تقویت نماییم که مراکز تحقیقاتی باید به این سمت بروند.
او گفت: در کشور ما شاهد کاهش روند مرگ و میر ناشی از تصادفات هستیم به طوری که این میزان از 30 هزار مورد به 17 هزار مرگ در سال گذشته رسیده است؛ با این وجود مرگ و میر عابرین پیاده در شهرهای بزرگ روند صعودی داشته است.
دکتر لنکرانی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش بودجه های پژوهشی نیز افزود: با توجه به وضعیت بودجه ای موجود پیش بینی می شود افزایش چشمگیری در بودجه های تحقیقاتی نداشته باشیم اما امیدواریم از همین بودجه ها با بهره وری بیشتری استفاده شود.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی برای شرکت در امور تحقیقاتی را ضروری دانست و گفت: تحقیقات ثروت آفرین باید افزایش یابد تا زمینه فعالیت بخش خصوصی نیز در این حیطه افزایش یابد.

دکتر لنکرانی افزود: فرسودگی شغلی دلایل مختلفی دارد به طوری که محیط کار و انگیزش از جمله عوامل موثر در این خصوص است اما یک معضل تاثیرگذار در این خصوص تفاوت درآمدها بین برخی افراد است به طوری که مثلاً در یک بیمارستان تفاوت درآمد بین اطبا ممکن است به حدود 30 برابر برسد و این مسائل در نظام انگیزشی و فرسودگی شغلی نقش دارد. او گفت: اما تنها قسمتی از رضایتمندی شغلی با پول فراهم میشود و بخش عمده ای به احساس مفید بودن در اداره امور بر می گردد.

20103

کد خبر: 642181

وب گردی

وب گردی