حکایت رِنجرهای نجات که حرفه شان شغل نمی شود/۲۰۰ رنجر نجات در امداد و نجات

رئیس جمعیت هلال احمر تاکید دارد که اساس حضور در خانواده پر جمعیت هلال، خدمات داوطلبی است و اگر روزی فعالیت در آن به عنوان «شغل» تلقی شود، بی‌تردید محلی خواهد بود برای آسیب بزرگ‌ترین سازمان امداد و نجات کشور.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان خدمات امداد و نجات در کشوری مانند ایران دامنه گسترده‌ای دارد، چرا که کشور ما حداقل از نظر بلایای طبیعی در معرض انواع و اقسام حوادث است. هر چند در حال حاضر در همه کشور‌ها از جمله ایران امداد و نجات به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و دولت‌ها امداد رسانی به گرفتار شدگان را وظیفه خود می‌دانند، اما نباید گمان کرد این تنها خدمات دولتی و حرفه‌ای است که می‌تواند پاسخگوی نیاز‌ها در این زمینه باشد. فرض کنید زمین لرزه‌ای نقطه ای از ایران را لرزانده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است. هر چند نیرو‌های امدادی سعی می‌کنند در اولین فرصت به کمک حادثه دیدگان بروند، اما حتی به شرط اینکه خود را به موقع به محل حادثه برسانند، باز هم در صورت گستردگی ابعاد حادثه‌ای که اتفاق افتاده ممکن است به کمک افراد مختلف از جمله شهروندان عادی نیاز داشته باشند. بر این اساس امداد و نجات باید فراگیر و گسترده شود.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران همزمان با هفته هلال احمر، خانواده هلال احمر را پرجمعیت می‌خواند و درباره اعضای آن می‌گوید: جمعیت هلال احمر حدود ۸۰۰۰ نفر پرسنل رسمی در کل کشور دارد و حقوق دریافت می‌کنند. ۲۰۰۰ نفر هم به صورت قراردادهایی به جمعیت هلال احمر وصل هستند. بنابراین می‌توان گفت که در مجموع ۱۰هزار نفر پرسنل در هلال احمر مشغولند و سایر افراد در قالب امدادگران، نجاتگران، داوطلبان و جوانان در جمعیت مشغول فعالیت هستند که البته جمعیت زیادی را شامل می‌شوند؛ به طوری که حدود دو میلیون نفر «داوطلب» و همچنین حدود ۶۰۰ هزار نفر از خانواده «جوانان» هستند که خود را عضو مجموعه هلال احمر می‌دانند. امیر محسن ضیائی می‌افزاید: البته ممکن است همه این ۲میلیون داوطلب یا ۶۰۰هزار عضو سازمان جوانان، فعال نباشند و برخی از آنها در طول دوره حضورشان شاید تنها یک خدمت انجام داده باشند. در مجموع امدادگری «شغل» نیست. او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه جدا از خدمات داوطلبانه نیروهای هلال احمر، جمعیت برای نگه‌داشت تیم ثابت و حرفه‌ای خود و بهره بردن از خدمات آنها در عملیات‌های امداد و نجات از چه تسهیلات یا برنامه‌های انگیزشی استفاده می‌کند؟ می‌گوید: اساس خدمت در جمعیت هلال احمر، خدمت داوطلبانه است؛ وجود پرسنل ثابت در جمعیت به این منظور است که شالوده اصلی جهت ارائه خدمات داوطلبانه، تامین شود. بنابراین هر کسی به جمعیت هلال احمر می‌پیوندد، خدمتش داوطلبانه خواهد بود. هر چند ممکن است فردی سالیان سال در جمعیت کار کند و در این راه تخصص‌های متعددی پیدا کند، اما اگر به عنوان کارمند یا پرسنل جمعیت محسوب شود، این موضوع همان محل آسیب جمعیت هلال احمر خواهد بود.او در این‌باره می‌افزاید: یعنی اگر روزی فرض کردیم که داوطلبان جمعیت، پرسنل هلال احمر هستند، بی‌تردید هلال احمر به سازمانی دولتی بدل شده و اساسا مزیتی نسبت به سایر نهادها نخواهد داشت و آن گاه باید تشکیلاتی نظیر یک وزارتخانه، در دولت داشته باشد. البته در بسیاری از کشورهای دنیا ماموریت اصلی امداد و نجات را یک وزارتخانه یا بخشی مهم زیر نظر حاکمیت انجام می‌دهد و هلال احمر و صلیب سرخ به صورت بازوی کمکی در شرایط بحران‌های بزرگ حضور می‌یابند تا از بدنه داوطلبی خود استفاده کنند. ضیایی می‌گوید: ادبیات علمی دنیا معتقد است که در بحران‌های بزرگ، خود مردم باید حضور داشته باشند و بی‌تردید این موضوع همان ظرفیت و مزیت هلال احمر است. جمعیت هلال احمر در سوانح مانند یک بازوی حاکمیتی عمل می‌کند و در حوادث بزرگ نیز از جنبه داوطلبانه و بسیج مردمی وارد می‌شود. بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم به فعالیت در آن به عنوان «شغل» نگریسته شود، امکانپذیر نیست و نباید هم این چنین باشد. بنابراین وقتی در زمره «شغل» تعریف نمی‌شود، مباحثی نظیر بیمه و بیکاری و ... هم که مربوط به شغل است، در آن شکل نمی‌گیرد. اما برای اینکه خدمات داوطلبانه به بهترین شکل ارائه شود، هزینه‌هایی تحت عنوان ایاب ذهاب و ... در ارائه خدمات داوطلبانه تعریف شده است.

استخدام ۷۰۰ تن از داوطلبان فعال؛ به زودی

ضیائی به فعالیت ۱۰۰۰ پایگاه هلال احمر و همچنین پرسنل فعال در این پایگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: در هر پایگاه باید دو تا سه نفر نیروهای حاضر از آنها در کادر اصلی هلال احمر باشند. بر همین اساس در برنامه داریم که در همین سه ماهه اول سال ۹۵ حدود ۷۰۰ نفر از کسانی که سال‌ها در جمعیت هلال احمر کار کرده‌ و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند را جذب می‌کنیم. به این ترتیب آزمونی برگزار می‌شود و فقط هم برای پایگاه‌ها، جذب نیرو صورت خواهد گرفت. جمعیت هلال احمر در ستاد و بخش‌هایی دیگر نیرویی جذب نخواهد کرد. بنابراین استخدام‌ها تنها برای پایگاه‌های هلال‌احمر در خطوط مقدم خواهد بود.

از امدادگر یک تا ایثار

او درباره آموزش‌های حرفه‌ای برای امدادگران نیز به ایسنا می‌گوید: سیستم منظمی برای آموزش امدادگران وجود دارد. اولا برای اینکه هر فردی که به پایگاه هلال احمر وارد شود، باید دوره‌هایی را بگذراند تا امدادگر یک شود و به این ترتیب درجه‌ای از امدادگری را داشته باشد. در حین خدمت نیز درجه‌شان افزایش می‌یابد تا حدی که در جمعیت به آن «ایثار» گفته می‌شود و شامل کسانی است که همه آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، تجربه کافی دارند، از همه تست‌ها عبور کرده‌اند و به رنجر نجات تبدیل شده‌اند. این افراد در بالاترین سطح آموزش هستند، در واقع معلم سایرین محسوب می‌شوند و در ماموریت‌های بزرگ به عنوان فرماندهان تیم‌های عملیاتی شرکت می‌کنند.

۲۰۰ رنجر نجات در امداد و نجات

ضیائی در این باره می‌افزاید: این آموزش‌ها آنقدر سنگین است که در حال حاضر تنها ۲۰۰ نفر از این افراد را در کشور داریم. کسی که می‌خواهد به این نقطه برسد طبیعی است که آموزش‌هایش سنگین خواهد بود. بنابراین برنامه منظم آموزش برای این امدادگران در حال انجام است. ترکیبی از نیروهای جوان با تجربه کمتر و نیروهای با تجربه بالاتر در کنار یکدیگر قرار دارند و این ترکیب همیشه بوده و خواهد بود.او همچنین با بیان اینکه درصددیم بخش‌های جدیدی از آموزش را به آموزش‌های امدادگران و نجاتگران هلال احمر اضافه کنیم، می‌گوید: امیدواریم با وزارت بهداشت به توافق برسیم که دوره‌ای به آموزش‌های امداد و نجات اضافه کنیم تا خدمات حیاتی برای مصدومان و انتقال صحیح آنها نیز به درستی صورت گیرد و به این ترتیب تیمی که به صحنه حوادث می‌رسد، بتواند هر دو خدمت نجات و خدمات اولیه احیا و اورژانس را انجام دهد و در این میان فرصت طلایی برای مصدوم از دست نرود. بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنیم تا تمام امدادگران ما عملیات اولیه احیا را بدانند، مدرک آن را داشته باشند و بتوانند مصدوم را به شکلی صحیح به مراکز درمانی انتقال دهند. تلاش‌مان بر این است که این برنامه را امسال عملیاتی کنیم. به گزارش ایسنا، رئیس جمعیت هلال احمر درباره حضور امدادگران زن نیز می‌گوید: حضور زنان امدادگر بسیار موثر و کارایی‌شان بسیار بالاست. افزایش تعداد امدادگران زن و استفاده بیش از پیش از حضور آنها، جزو برنامه‌هایی است که آن را پیگیری می‌کنیم.

105105

کد خبر: 642246

وب گردی

وب گردی