گره  کور خیابان های تهران  باز می شود؟/ سالانه ٤٠٠ هزار خودرو به پایتخت افزوده می‌شود

«ترافیک» تهران از آن مقوله‌های پیچیده و گره‌های کوری است که با وجودی که تاکنون خیلی‌ها ادعا کرده‌اند می‌توانند مشکل آن را حل کنند، این گره همچنان بسته باقی مانده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اعتماد حجم بالای خودروها در پایتخت باعث شده تا تقریبا هر روز شاهد ترافیک‌های سنگین و نیمه سنگین در اکثر خیابان‌های شهرمان باشیم. شاید به همین دلیل هم باشد که سردارسید تیمور حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران معتقد است که حل مشکل ترافیک پایتخت اگر غیر ممکن نباشد، حداقل به این سادگی‌ها، ممکن نیست.

او در بازدیدی که از روزنامه «اعتماد» داشت، بر این نکته تاکید کرد که تنها کلید حل مشکل ترافیک این کلانشهر، همان شعار همکاری تمام سازمان‌های مرتبط است. اما اینها تنها بخشی از سخنان سردار حسینی با محوریت موضوعات مختلف راهنمایی و رانندگی بود. برخورد با کامیون‌ها، کارایی افزایش جریمه‌ها و برنامه‌های این سازمان در مورد افزایش دوربین‌ها و... از دیگر موضوعاتی بودند که دراین مصاحبه، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در موردشان توضیحاتی داد؛ گفت‌وگویی دو ساعته که خلاصه آن را می‌خوانید.


سردار، ابتدای سال معمولا سازمان‌های مختلف برنامه‌هایی را به عنوان خط خود اعلام می‌کنند تا در طول سال هم در همان مسیر حرکت کنند. امسال یعنی سال ٩٥، خط مشی راهنمایی و رانندگی، تکیه برکدام اصل و محور و حل کدام مشکل است؟
همانطور که گفتید ما هم مانند بسیاری دیگر از سازمان‌ها هر سال چند موضوع را در اولویت کاری خودمان قرار می‌دهیم. به عنوان مثال بحث انضباط ترافیکی که سال‌ها است در دستور کار ما قراردارد از اولویت‌های کاری ما محسوب می‌شود.
خود این موضوع بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. بخش‌هایی چون انضباط ترافیکی موتور سوارها، عابرین پیاده، حوزه حمل و نقل عمومی، وسایل نقلیه سنگین و... اینها خودشان به بخش‌های ریزتری تقسیم می‌شود، مثلا بحث کمربند، تخلفات حادثه ساز و... که هر کدام مستلزم برنامه‌ریزی گسترده و دقیقی است. اینها همه در بحث کلان می‌شود انضباط ترافیکی. در کنار این انضباط ترافیکی ما بحث هوشمند‌سازی را هم داریم و از اولویت‌های ما است چراکه معتقدیم اگر قرار است دراین شهراتفاقی بیفتد و در بحث ترافیک به جایگاه قابل قبولی برسیم باید تجهیزات و امکانات‌مان را به روز کنیم. در بحث درون سازمانی هم یکی از اولویت‌های ما توجه به مقوله آموزش و ارتقای رفتار و منش درست به همکاران‌مان است. این همان چیزی است که به عنوان تعالی فردی و سازمانی معروف است. اینها از جمله اولویت‌های ما در سال جدید است که امیدواریم بتوانیم در پایان سال به دستاوردهای خوبی در این زمینه‌ها برسیم.


به موضوع خوبی اشاره کردید. درکنار بحث انضباط ترافیکی، سال گذشته شهرداری موضوعی با عنوان انضباط شهری را در دستور کار خود قرار داد و تبلیغ زیادی هم روی آن کرد. ولی در نهایت معلوم نشد که اجرای این طرح چقدر در تغییر نگرش‌های شهروندان در مقوله‌های مختلف شهری موثر بوده است. به عنوان فرمانده راهور تهران بزرگ، آیا فکر می‌کنید این طرح در برقراری انضباط ترافیکی موفق بوده است ؟
حتما نتیجه داشته است. دلیل آنهم همان عکسی بود که چند وقت پیش در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. عکسی که تعداد زیادی از خودروها را نشان می‌داد که پشت ترافیک، به شکلی منظم بین خطوط سفید توقف کرده بودند. ما ابتدا این فرهنگ‌سازی را با طرح توقف پشت چراغ قرمز با عنوان «توقف پشت خط ایست، احترام به زندگی» آغاز کردیم که بعدا با طرح «خط سفید» شهرداری ادغام شد. این طرح‌ها نتایج بسیار خوبی را در مورد تغییر فرهنگ و دیدگاه مردم به دنبال داشت که واقعا غیر قابل انکار است. مثلا الان راننده‌ها توقف پشت چراغ قرمز را به خوبی رعایت می‌کنند، حتی بسیاری از موتورسوار‌ها توقف پشت چراغ‌های قرمز را رعایت می‌کنند. هرچند در مورد موتورسوارها معتقدیم که هنوز وضعیت‌مان چندان رضایتبخش نیست ولی در مورد خودروها به جرات می‌توانم ادعا کنم که بالای ٩٨- ٩٧ درصد راننده‌ها امروز، پشت چراغ قرمز‌ها توقف می‌کنند.


پس با این حساب باید آمار تخلفات ثبت‌شده توسط دوربین‌ها نیز کاهش پیدا کرده باشد.
بله. در سال ٩٤ با وجودی که تعداد دوربین‌های ثبت سرعت ما نسبت به سال ٩١دو برابر شده بود، تعداد تخلفات ثبت شده برای سرعت غیرمجاز نصف شده بود. این به معنای آن است که تخلفات کمتر شده است.


برای طرح زوج وفرد و طرح ترافیک مرکزی، هم تعداد دوربین‌ها افزایش پیدا کرده است ؟
نه. از همان روز اول برای تعیین محدوده طرح زوج و فرد و همین طور طرح ترافیک اصلی، یک کار تحقیقاتی انجام شده است و برهمان اساس و برمنبای مبادی ورودی این محدوده‌ها تعداد دوربین‌ها محاسبه و نصب شده است. معبر جدیدی هم باز نشده که بخواهیم دوربین‌های جدیدی نصب کنیم. کمبودی در این موارد نداریم. اما در عوض در مورد دوربین‌های ثبت تخلف حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها یا دوربین‌هایی که تردد بین خطوط را ثبت می‌کنند، باید تعداد دوربین‌های‌مان را افزایش دهیم که امیدواریم این امر درآینده‌ای نزدیک محقق شود.
یکی از مواردی که واقعا مردم تهران و کلانشهرها را کلافه کرده، سرعت بسیار بالا و ویراژهای کامیون‌ها در خیابان‌هاست. چرا فکری برای این معضل قدیمی نمی‌کنید؟
برای این موضوع هم برنامه داریم. شاید شنیده باشید که برای ثبت سرعت کامیون‌ها در بزرگراه‌ها دوربین‌های مخصوصی نصب شده است. همین مساله باعث شده تا کامیون‌ها دیگر جرات نداشته باشند تا در خط سوم تردد داشته باشند چون هر لحظه ممکن است دوربین‌های ما آنها را شکارکند.
یعنی تخلف کامیون‌ها چند درصد کاهش پیدا کرده است؟
آمار ما حاکی از کاهش ٢ درصدی تخلفات کامیون‌ها در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣ دارد.
ولی دو در صد که آمار چندان قابل توجهی نیست !
چرا قابل توجه نیست ؟ حتی اگر یک درصد هم از مقدار تخلفات کاسته شود، رقم قابل قبولی است چرا که هر تخلفی می‌تواند منبع یک حادثه باشد و حتی جان انسانی را بگیرد.


به طور کلی الان چند دوربین ثبت تخلف در تهران داریم؟
سال گذشته آمار دوربین‌های ثبت تخلف ما نسبت به سال ٩٣ رشد ٧٠ درصدی را داشته است به طوری که هم‌اینک تخلف راننده‌ها در تهران با ٩٧٦ دوربین ثبت می‌شود. ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کنم که در سال گذشته با هماهنگی‌هایی که با شهرداری تهران داشتیم، کنترل هوشمند طرح زوج و فرد با جدیت بیشتری دنبال شد و موفقیت‌های چشمگیری هم در این حوزه داشتیم.
و در حوزه ثبت سرعت غیرمجاز چطور؟
در حال حاضر سرعت غیرمجاز خودروها در تهران توسط ٣٢٣ دستگاه دوربین ثبت و رصد می‌شود که البته به دنبال آن هستیم در تعاملی که با شهرداری داریم این آمار را افزایش دهیم.


یعنی آمار دوربین‌های ثبت تخلف‌ها با دوربین‌های ثبت تخلف سرعت غیرمجاز متفاوت است؟
نه. همان طور که گفتم ما در تهران کلا حدود هزار دستگاه دوربین ثبت تخلف داریم که شامل انواع تخلفات ورود به طرح ترافیک، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت حق تقدم، سرعت غیرمجاز و... است.
و این تعداد دوربین برای اینهمه خودرو و خیابان‌های کلانشهری مانند تهران کافی است؟
نه، به هیچ عنوان. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که دوربین‌های موجود، تنها در حد ١٥ درصد از نیازهای شهر تهران به دوربین‌هاست.
یعنی با این حساب تهران به چیزی بیشتر از ٧ هزار دوربین دیگر نیاز دارد. درست است؟
دقیقا. البته برنامه‌هایی برای افزایش کمی و کیفی دوربین‌ها داریم که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، این اهداف محقق شود.
افزایش کمی به معنای افزایش تعداد دوربین‌هاست. ولی افزایش کیفی به چه معنایی است ؟
ببینید، الان دوربین‌های ما فقط می‌توانند تعداد کمی از انواع تخلف‌ها را ثبت کنند. مثلا هنوز قادر نیستند تخلف‌هایی چون استفاده از تلفن همراه، یا پارک دوبله در خیابان یا حرکت نکردن بین خطوط سفید را ثبت کنند. ما به دنبال این هستیم که دوربین‌های‌مان را طوری برنامه‌ریزی کنیم که تمام این تخلف‌ها را ثبت کند.
سال گذشته بحث خودروهایی که در خیابان‌ها «دور دور» می‌کنند و برخورد پلیس با آنها در برهه‌ای خبرساز شد. اما بعد از مدتی به ناگهان دیگر خبری از ادامه برخورد با این خودروها نشد. این به آن معناست که این طرح هم متوقف شده است ؟
نه. به هیچ‌وجه. این طرح همچنان با قدرت ادامه دارد. ما کلا با تخلفاتی که به هر طریق بخواهد مخل آسایش مردم شود، برخورد می‌کنیم. دور دور کردن هم مصداق یکی از این تخلفات است. نوع خودرو و مدل آن و نقطه‌ای که تخلف در آن انجام می‌شود برای ما مهم نیست. دور دور کردن چه از طریق خودرویی لوکس باشد یا از طریق یک خودروی ارزان‌قیمت ایرانی، ما با آن برخورد می‌کنیم. امسال هم به این رویه ادامه خواهیم داد.
مثلا در طول نوروز امسال نسبت به نوروز ٩٤، آمار توقیف و برخورد با خودروهایی که دور دور می‌کنند افزایش پیدا کرده است؟
بله. امسال نوروز، برخورد پلیس با خودروهایی که درتهران دور دور می‌کرده‌اند،؛ نسبت به مدت مشابه سال ٩٤، ١٨ درصد افزایش داشته است.
از ٢٥ اسفندماه و بعد از مدت‌ها کشمکش، بالاخره نرخ جریمه‌ها افزایش پیدا کرد. آن هم به شکلی صعودی و پلکانی. آیا این افزایش، در طول یک ماهی که از اجرای آن می‌گذرد آمار تخلفات را کاهش داده است؟
هنوز کار دقیق و موثقی در این زمینه انجام نداده‌ایم ولی به محض چنین اقدامی، نتایج آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.
یعنی آماری از تصادفات نوروزی سال ٩٥ و خسارت‌های ناشی از آن هم ندارید؟
چرا. براساس آمار موجود در مدت زمان اجرای طرح نوروزی یعنی از ٢٥ اسفند ٩٤ تا ١٥ فروردین ٩٥، آمار تصادف‌های فوتی در صحنه ٤٥ درصد، تصادفات جرحی ٢١ درصد و تصادفات خسارتی ٦٠ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.
تا همین چند سال قبل، با فرارسیدن نوروز، شاهد خلوت شدن خیابان‌های تهران بودیم ولی در چند ساله اخیر، در ایام عید هم خیابان‌های تهران مملو از ماشین و ترافیک‌های نیمه‌سنگین و سنگین هستند. فکر نمی‌کنید این مساله زنگ خطر جدید برای ترافیک تهران باشد؟
کلا الگوی ترافیکی تهران، الگوی جالبی است. در شش ماهه اول سال، خیابان‌های پایتخت از خودروها اشباع هستند و در شش ماهه دوم سال، به مرز فوق اشباع می‌رسند. یعنی تهران همیشه ترافیک دارد. ما تمام تلاش‌مان این است که همیشه انضباط ترافیکی را برقرار کنیم. مشکل اصلی مردم همین بی‌نظمی است نه ترافیک. یعنی تا الان کسی به من نگفته از این همه ترافیک خسته شده‌ام ولی در عوض می‌گویند: این بی‌نظمی حاکم بر خیابان‌ها کلافه‌شان کرده است. شما در خیابان‌های تهران شاهد انواع جورواجور بی‌نظمی‌ها هستید. یکجا ماشین در ایستگاه اتوبوس توقف کرده، یکجا در یک خیابان شلوغ، خودروها دوبله پارک کرده‌اند و... من تکلیفم به عنوان پلیس، برخورد با این بی‌نظمی‌هاست.
سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣، آمار فوتی‌های ناشی از تصادف‌های رانندگی کمتر شده یا بیشتر؟
براساس آمار موجود، آمار فوتی‌ها در سال گذشته کمتر شده است به طوری که تهران در سال گذشته برای ششمین سال متوالی در بحث کاهش تصادف‌ها و تلفات ناشی از آن رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
یعنی چقدر کاهش داشته است؟
حدود ١٠ درصد کاهش تلفات داشته‌ایم.
بالاخره تکلیف طرح lez (طرح تردد خودروها براساس میزان آلودگی آنها) چه خواهد شد ؟ گویا در اجرای این طرح، شما با شهرداری مقابل هم قرار داشتید و موافق اجرای آن نبودید. بالاخره با شهرداری برای اجرای آن به توافق رسیدید؟
این طرح دیگر از حوزه کاری ما خارج شده است. الان این طرح در شورای عالی ترافیک در دست بررسی است و هر حکمی که صادر شود ما به آن احترام می‌گذاریم و آماده اجرای آن هستیم.
ولی مدیران ارشد پلیس راهنمایی و رانندگی که گفته بودند پلیس امکان اجرای این طرح را ندارد.
ما با دلایل منطقی اعلام کردیم که فعلا بسترهای اجرای این طرح مهیا نیست. ولی اگر مسوولان و متولیان بالادست ما براجرای این طرح اصرار داشته باشند، با تمام توان تلاش می‌کنیم تا آن را اجرایی کنیم.
و بالاخره اینکه وضعیت ترافیک سال ٩٥ تهران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
ترافیک یک فاکتور سیال است و متغیرهای مختلفی در بروز آن دخیل هستند. مثلا روز به روز متغیر تعداد خودروها افزایش پیدا می‌کند یا متغیر کاربران خودروها نیز، با توجه به آمار صدور گواهینامه‌ها، در حال افزایش است. در مقابل این دو متغیر، متغیر طول راه‌های ما ثابت است. ضمن اینکه تقاضای سفر هم رو به افزایش است. آمارها حکایت از آن دارد که طی ١٠سال گذشته تقاضای سفرهای درون‌شهری نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. اینها همه نشانه‌هایی است از اینکه امسال ترافیک تهران اگر بیشتر از سال گذشته نباشد، کمتر نخواهد بود. به همین دلیل هیچ مدیر و مسوولی هم نمی‌تواند مدعی باشد که ما می‌خواهیم مشکل ترافیک تهران را حل کنیم. چون واقعا نمی‌شود. به همین دلیل، هدف ما برقراری نظم و انضباط ترافیکی است.
مگر سالانه چقدر گواهینامه در تهران صادر می‌شود؟
به طور متوسط حدود ١٦٠ هزار گواهینامه.
و چند خودروی جدید وارد خیابان‌های پایتخت می‌شود؟
به طور متوسط بیش از ٤٠٠ هزار خودرو.
یکی از موضوعاتی که امروز با انتقادهایی مواجه شده است، بحث افتتاح شهر کتاب و انتقال نمایشگاه کتاب به این مکان است. نمایشگاه کتاب و ترافیک آن همیشه یکی از مواردی بوده که پلیس از آن گلایه داشته است. بدین‌ترتیب فکر می‌کنم شما از جمله افرادی هستید که کاملا با این اقدام موافقید. درست است ؟
بله. اصولا ما با هر گونه تمرکز زدایی در تهران موافقیم. به نظر ما برای بهبود شرایط ترافیکی، باید مراکزی چون پادگان‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز دانشگاهی و... از شهر بیرون روند. البته به شرط اینکه پایانه‌های حمل و نقل کافی و مناسب برای آن درنظر گرفته شود. نمایشگاه کتاب هم از جمله مواردی بود که هر ساله به دلیل استقبال مردم، ترافیک‌های سنگینی را به وجود می‌آورد و همه را کلافه می‌کرد.
در بحث طرح LEZ، یکی از دلایلی که پلیس برای اجرا نکردن آن می‌آورد این بود که می‌گفت مراکز معاینه فنی ما، کارایی و تجهیزات لازم را برای انجام آزمایش و تست خودروهای تهران ندارند. هنوز هم همین عقیده را دارید؟
بله. البته وضعیت مراکز معاینه فنی تهران نسبت به خیلی از شهرهای دیگر بهتر است ولی هنوز تا استانداردهای معاینه فنی فاصله زیادی دارد. برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید تجهیزات این مراکز به روز شود چون تجهیزاتی که امروز در مراکز معاینه فنی به کار گرفته می‌شود، می‌تواند خودروهای تا یورو٢ را چک کند در حالی که الان خودروهایی که در تهران تردد دارند، استانداردهای یورو ٤ و حتی یورو ٥ را دارند و تجهیزات مراکز فنی ما نمی‌تواند آنها را تست کند.
همیشه گفته می‌شود که ترافیک، حقوق شهروندان را تضییع می‌کند. حتی گفته می‌شود که در برخی از کشورها شهروندان می‌توانند به خاطر اینکه حقوق شهروندی‌شان پایمال شده، شکایت کنند. در ایران همچنین قوانینی برای حمایت از حقوق شهروندی وجود دارد؟
نه. البته من تاکنون نشنیده‌ام که در هیچ شهری مردم بخواهند به خاطر ترافیک از شهرداری یا دولت شکایت کنند. چون اصلا این معنا ندارد. ترافیک برای همه وجود دارد و خود شمایی که خودرو هم دارید در آن دخیل هستید. در ایران شما زمانی می‌توانید شکایت کنید که مثلا ماشین‌تان در چاله‌ای بیفتد و آسیب ببیند یا مثلا می‌بینید که جلوی یک پاساژ یا یک واحد صنفی تعداد زیادی خودرو توقف کرده‌اند و ترافیک به وجود آمده است. آن وقت می‌توانید شکایت کنید. چون نظم شهر به هم خورده است و پلیس هم موظف است که این بی‌نظمی را رفع کند. این موارد در تبصره ٣ ماده ١٤ رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است. براین اساس اگر شهروندی بنابر اهمال شهرداری، پلیس یا هر سازمان دیگری دچار خسارت و ضرر و زیان شود می‌تواند از نهاد مربوطه شکایت کند. البته باید بتواند ادعای خود را ثابت کند. ولی اینکه بخواهیم به خاطر ترافیک از شهرداری شکایت کنیم، چنین امکانی وجود ندارد.

105105

کد خبر: 642307

وب گردی

وب گردی