برنامه‌های دانشگاه علم‌ و صنعت برای گسترش ارتباط با صنعت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، مطالعه و الگوبرداری از سیستم‌های موفق در کشورهای پیشرفته را لازمه استفاده از منابع غیرنفتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر تورج محمدی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان به‌کارگیری‌ نتایج دستاوردهای علمی تحقیقاتی و مدیریت فعالیت‌ها و منابع اقتصادی و انعکاس آنها در فعالیت‌های جاری کشور است. متاسفانه در سال‌های گذشته چندان از نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها استفاده نشده است، در دانشگاه‌ها نیز معمولا همکاران دانشگاهی مشغول فعالیت‌های علمی خود هستند و بازار بیرون دانشگاه نیز توجه چندانی به دستاوردهای آنان نمی‌کند، همچنین در زمان تصمیم‌گیری به نتایج این تحقیقات استناد نمی‌شود و این عدم وابستگی بین فعالیت‌های داخل دانشگاه و تصمیماتی که بیرون از دانشگاه در دستگاه‌های اجرایی گرفته می‌شود، باعث شده است که نتوانیم از نظر اقتصادی از منابع خود به خوبی استفاده کنیم.

او افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه باید آمادگی این را داشته باشیم تحت هر شرایطی روی پای خودمان بایستیم و از منابع غیرنفتی به عنوان پشتوانه کشور استفاده کنیم، باید سیستم‌های موفق در کشورهای پیشرفته را مورد مطالعه قرار داده و از آنها الگوبرداری کنیم، زیرا نگاه غلط به این مساله می‌تواند ما را به چاه بزرگی بیندازد که بیرون آمدن از آن خیلی سخت است. باید سعی کنیم از روش‌های موفق استفاده کنیم. به یافته‌های علمی دانشگاه‌ها اهمیت بیشتری دهیم تا دانشگاه‌ها بتوانند روی پای خودشان بایستند و استقلال بیشتری پیدا کنند و کار خودشان را پیش ببرند تا ارتباط بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به صورت سیستماتیک برقرار شود.

محمدی با اشاره به این‌که باید ظرفیت‌های دانشگاه به درستی شناسایی شود، افزود: هر دانشگاهی در یک یا دو زمینه می‌تواند ماموریت ویژه بگیرد و در این راستا از ظرفیت‌های دانشگاه‌های دیگر نیز استفاده کند. در این شرایط یافته‌های پژوهشی در این دانشگاه‌ها باید مبنای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این پروژه‌ها در کشور باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در ادامه با اشاره به برنامه‌های دوره پنج ساله بعدی این دانشگاه گفت: برای دوره پنج ساله بعدی، در حوزه‌های آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی‌هایی در دانشگاه انجام شده است. در ارتباط با آموزش، توسعه روابط فرهنگی و آموزشی با کشورهای دیگر و پذیرش دانشجویان خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

او با اشاره به حضور اخیر تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های اقلیم کردستان در این دانشگاه افزود: در پی این دیدار، قرار است سال آینده ارائه خدمات آموزشی به این دانشگاه‌ها عملیاتی شود.

محمدی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه در حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت ادامه داد: برنامه‌های دانشگاه در حوزه پژوهش و ارتباط با صنعت به گونه‌ای تدوین شده است که بتوانیم در محورهای مشخصی که توانمندی‌های لازم را داریم با صنایع مادر ارتباط برقرار کنیم، در این صورت می‌توانیم شرایط قبلی را که بر اساس آن اعضای هیات علمی دانشگاه به صورت انفرادی به صنایع مراجعه می‌کردند و با پذیرش پروژه‌ای مسؤولیت اجرای آن را برعهده می‌گرفتند، تغییر دهیم تا دانشگاه، پیشنهاد دهنده انجام پروژه‌های بزرگ ملی در حوزه صنعت و تجارت باشد، ضمن اینکه از ظرفیت کارهای گروهی در دانشگاه استفاده کنیم، چرا که اگر این ظرفیت‌ها کنار هم قرار بگیرد، طبیعتا شانس اینکه بتوانیم پروژه‌های خیلی بزرگی را انجام دهیم، فراهم می‌شود.

محمدی با بیان این که فعالیتهای دانشگاه در حوزه توسعه روابط دانشگاه با صنعت، زمینه‌ساز رشد کمی شرکتهای دانشگاهی است، گفت: هم‌اکنون دانش‌آموختگان و دانشجویان ما در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه یافته‌ها و دستاوردهایی دارند که مورد تائید علمی بوده و شانس تجاری‌شدن برای آن‌ها وجود دارد. به منظور فراهم کردن فرصتهای تجاری‌سازی این یافته‌ها دفاتری را در دانشگاه راه‌اندازی کردیم تا خدماتی را با توجه به ظرفیتهای دانشگاه به این محققان ارائه کنیم تا آن یافته پژوهشی به یک محصول قابل عرضه و تجاری تبدیل شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به عملکرد دانشگاه در فراهم کردن زیرساختهای لازم برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گفت: ما باید بپذیریم که برای حرکت در این مسیر در ابتدای راه هستیم و باید شهامت و ضریب خطرپذیری دانشجویان را بالا ببریم و مسؤولیت مقداری از ریسک کار آن‌ها را نیز بپذیریم و در انتقال دستاوردهای پژوهشی به بازار به عنوان یک محصول و تجاری‌سازی آن‌ها حمایت‌های مالی لازم را داشته باشیم. ما حاضریم در این مسیر به تیم‌های دانشگاهی خود کمک کنیم.

محمدی با اشاره به شرکتهای حاضر در مرکز رشد دانشگاه گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صورت مستقل و یا در کنار اعضای هیات علمی شرکتهایی با خدمات فنی، تولید، علمی و آموزشی تشکیل داده‌اند که ما در نظر داریم این ظرفیتها را ارتقاء داده و تعداد شرکتهای مورد حمایت دانشگاه را بیشتر کنیم. همچنین اگر دانش‌بنیان شدن این شرکتها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز شود، حمایت دانشگاه از آن‌ها بیشتر خواهد شد و این شرکتهای دانش‌بنیان در تعامل با دانشگاه می‌توانند از امکانات بیشتری استفاده کنند و دانشگاه نیز می‌تواند از نتایج کار آن‌ها بهره‌مند شود.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به حجم قراردادها و تفاهم‌نامه‌های دانشگاه با شرکتها و صنایع گفت: گزارش عملکرد سال 93 در این زمینه آماده شده است اما گزارش سال 94 هنوز قطعی نشده است. بر این اساس درآمد دانشگاه در سال 93 از قراردادهای صنعتی حدود 10 میلیارد تومان بوده است که البته در آن سال ارتباط خوبی بین صنایع و دانشگاه‌ها وجود نداشت، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با باز شدن فضای کسب و کار در دانشگاه و رونق اقتصادی در کشور، صنایع مجددا به دانشگاه‌ها روی بیاورند و این فرصت را به دانشگاه‌ها بدهند که مشکلاتشان را حل کنند.

محمدی گفت: امیدواریم در سال 95 با تغییر رویکرد، بتوانیم با صنایع بیشتری ارتباط برقرار کنیم. به هرحال تعدادی تفاهم‌نامه با بعضی صنایع به امضا رسانده‌ایم و به دنبال گسترش ارتباط با صنایع نیز هستیم. ضمن آن‌که دانشگاه علم و صنعت در رتبه‌بندی تایمز در سال 2015 بالاترین رتبه را در بین دانشگاه‌های ایران کسب کرده است که نشان می‌دهد می‌توان به این دانشگاه اعتماد بیشتری کرد و مسؤولیتهای بزرگتری را به آن واگذار کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: مهمترین فاکتوری که می‌تواند وابستگی دانشگاه را به منابع دولتی کم کند، استقلال است؛ یعنی ما باید به دانشگاه‌های بزرگ که اعتبار ملی و بین‌المللی مشخصی دارند، استقلال کامل دهیم که البته در این زمینه نیازمند توسعه همه جانبه هستیم.

20104

کد خبر: 642622

وب گردی

وب گردی