دانشجویان دانشگاه یزد پدیده نادر قرن را رصد می‌کنند

دانشجویان دانشگاه یزد عصر امروز در پردیس مهریز این دانشگاه گذر عطارد از مقابل خورشید را رصد می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، اسدالله قمری‌نژاد عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با بیان اینکه گذر معمولا برای سیارات زهره و عطارد رخ می‌دهد، ادامه داد: در زمان‌هایی این سیارات در گره مداری خود با زمین قرار می‌گیرند و در این حالت این سیارات از مقابل دیسک خورشید عبور می‌کنند.

او تعداد گذرهای سیاره عطارد را نسبت به سیاره زهره بیشتر عنوان کرد و افزود: در هر قرن ۱۳ تا ۱۴ بار شاهد گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید هستیم.

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه در روز ۲۰ اردیبهشت ماه شاهد گذر عطارد از مقابل خورشید هستیم، گفت: این پدیده نجومی خاطره گذر زهره از مقابل خورشید را دوباره زنده خواهد کرد و هیجان بسیاری را برای رصد یک گذر دیگر ایجاد می‌کند.

به گفته قمری نژاد، رصد دوباره گذر زهره از مقابل خورشید نیازمند بیش از ۱۰۰ سال زمان است.

او با اشاره به جزئیات پدیده نجومی گذر عطارد از مقابل خورشید، گفت: شروع این گذر (تماس اول) در ساعت ۱۵ و ۴۱ دقیقه روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و تماس دوم در ساعت ۱۵و ۴۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه روی خواهد بود.

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با تاکید بر این که در تماس دوم قرص عطارد به طور کاکل وارد دیسک خورشید خواهد شد، اضافه کرد: تماس‌های دوم و سوم این گذر از ایران قابل مشاهده نخواهد بود؛ چراکه در آن زمان خورشید در ایران غروب می کند.

20104

کد خبر: 642704

وب گردی

وب گردی