كامبیز درمبخش


آشنایی و سپس دوستی من با آقای صابری برمی گردد به دهه 40 شمسی و سالهای 1344 -45 شروع این آشنایی محسوب می شود.


آن وقت در توفیق كار می كردیم و من و ایشان با هم در یك اتاق می نشتیم. او آن زمان معلم بود و صبح ها در مدرسه درس می داد و بعد از ظهرها برای ترجمه مطالب فرانسوی به دفتر توفیق می آمد. البته بعدها گاهی شعری می سرود و مطلبی می نوشت.


آن وقت‌ها هنوز تا این حد معروف نشده بود. در چند سالی كه در توفیق با هم بودیم می توانستم به راحتی دریابم كه شخصیت آرام و سازنده‌ای دارد.


اواخر دهه پنجاه كه من به خارج مسافرت كردم و مدتی بیرون از ایران زندگی كردم یكی از كسانی كه همواره من را همواره به بازگشت و كار در ایران تشویق می كرد صابری بود. او به من می گفت برگرد و كار كن، آن وقت‌ها او گل آقا را راه انداخته بود و من را تشویق می‌كرد كه در مجله‌اش كار و آثارم را منتشر كنم.


بعد از مدت‌ها من تصمیم گرفتم برگردم و در گل آقا شروع به كار كردم.


صابری با راه اندازی گل آقا لبخند را پس از فراز و نشیب‌هایی كه در آن سالیان بود به لب مردم باز گرداند وبه خوبی هم موفق به این كار شد. یكی از كارهای مفید او آشنا كردن سیاسیون با طنز و كاریكاتور بود. در ضمن او ارتباط خوبی با بسیاری از سیاسیونی كه كاریكاتورشان روی جلد گل آقا كار می شد داشت و آنها به دفتر مجله رفت و آمد می كردند این خود بخ خود باعث شده بود تا آنها نگاهی منفی به طنزها و كاریكاتورهای گل آقا نداشته باشند.


او همیشه معتقد بود طنز باید زیركانه و هوشمندانه باشد و كلمات ركیك و توهین آمیز جایی در طنز ندارند. او طنز را روشی درست برای انتقاد می دانست نه انتقام. البته انتقادی سازنده
او بسیار دوست داشت كه در عین صداقت برنده تر بنویسد كه متاسفانه در آخر به همین دلایل و كسانی نگذاشتند كه گل آقا ادامه پیدا كند.


آقای صابری چون مدتی در توفیق كار می‌كرد، تحت تاثیر آن نیز قرار گرفته بود به شكلی كه ظاهر مجله گل آقا هم بی شباهت به ظاهر مجله توفیق نبود.


او نمونه یك انسان اخلاق مدار بود، صابری شخصی بود كه به راحتی به بسیاری از اطرافیانش كمك می كرد بدون آنكه دیگران چیزی از آن بدانند. او نشان داد كه كاریكاتوریست‌ها دوست هستند و نباید به چشم دشمن به آنها نگریست، نگاهی كه گاهگداری شاهد آن هستیم كه با كاریكاتوریستی برخوردی می شود كه از جایگاه و شخصیت او بدور است.


صابری كاری كرد كه امروز حتی با نبود مجله گل آقا تاثیرش را در فرهنگ و اندیشه این سرزمین می بینیم.

کد خبر: 64278

وب گردی

وب گردی