نخستین مقاله مشترک اساتید واحد گرمسار و دانشگاه مهمت آکف ارسوی ترکیه ارائه شد

نخستین مقاله مشترک اساتید واحد گرمسار و دانشگاه مهمت آکف ارسوی ترکیه ارائه شد.

به گزارش ایسکانیوز، برای نخستین بار، اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار و دانشکده دامپزشکی دانشگاه مهمت آکف ارسوی ترکیه مقاله ای مشترک تولید کردند.

دکتر کیوان جمشیدی، عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ویکی از نویسندگان این مقاله، با اعلام این خبر گفت: این مقاله، اولین مقاله مشترک با یک دانشگاه خارجی است که با همکاری دو تن از اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه مهمت آکف ارسوی ترکیه ارائه شده است.

او افزود: این مقاله تحت عنوان یافته های پاتولوژیک و ایمنوهیستوشیمی در بره ها و بزغاله های مبتلا به کریپتوسپوریدیوزیس، کار مشترک Özlem ÖZMEN و Nilay SERPİN اعضاء هیات علمی گروه پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه مهمت آکف ارسوی ترکیه و کیوان جمشیدی، عضو هیات علمی گروه پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار است که به صورت سخنرانی در سومین کنگره دامپزشکی VetIstanbul Group 2016 در کشور بوسنی و هرزگوین پذیرفته شده است.

جمشیدی در خصوص این مقاله گفت: کریپتوسپوریدیوزیس یک بیماری زونوتیک است که عامل آن انگل پروتوزوآیی از خانواده کریپستوریدیا می باشد و در نوزادان نشخوارکنندگان این بیماری با اسهال و مرگ و میر بالا مشخص می شود.

او ادامه داد: در این مطالعه لزیون های پاتولوژِک میکروسکپی و ماکروسکپی و یافته های ایمنوهیستوشیمی بیماری در بره ها و بزغاله های مبتلا به کریپتوسپوریدیوزیس مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته و 17 بزغاله و 10 بره جمعا 27 نوزاد نشخوارکننده کوچک با علائم اسهال، آنورکسی، بی حالی، رشد کم و مرگ در سن 1 تا 14 روزگی مورد مطالعه قرار گرفتند.

جمشیدی افزود: گونه های کریپتوسپوریدیوم با استفاده از رنگ آمیزی fucsin Carbol در نمونه های مدفوع شناسایی و مرگ و میر 30 تا 50 % در گله ها گزارش شد که به لحاظ کلینیکی شایع ترین یافته ها عبارت بودند از دزهیدراتاسیون، انقباضات عضلانی، تورم شکمی و اسهال آبکی زرد رنگ. در نکروپسی، شیر هضم نشده و موکوس در روده ها مشاهده شد.

او گفت: روده ها بدلیل تجمع گاز و محتویات آبکی متورم دیده شدند وغدد لنفاوی مزانتر ادماتوز و متورم و در برخی خونریزی درون مخاط شیردان مشاهده و مطالعات هیستوپاتولوژیک هیپرمی، ادم، کنده شدن مخاطات، اروزیون، السر و واکنش های آماسی در روده ها را نشان دادند که در برخی چسبندگی خمل های روده ای نیز مشاهده و تعداد زیادی عوامل کریپتوسپوریدیایی روی سطح خمل و یا بصورت آزاد درون مجرای روده ای یافت شدند.

جمشیدی افزود: بیشترین محل تجمع این میکروارگانیزم ایلئوم بود و در مطالعات ایمنوهیستوشیمی تعداد قابل توجهی Cryptosporidium parvum روی سطح خمل های روده ای مشاهده شد و این مطالعه نشان داد که Cryptosporidium parvum می تواند سبب اسهال شدید و مرگ و میر در نوزادان نشخوارکنندگان کوچک شد.

20104

کد خبر: 642814

وب گردی

وب گردی