پلیس هشدار داد:  مراقب کلاهبرداری با ترفند دوستیابی در شبکه های اجتماعی باشید

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به جعلی و سرقتی بودن بسیاری از اسامی وعکس های موجود در شبکه های اجتماعی به شهروندان هشدار داد: مراقب کلاهبرداری و اخاذی با ترفند دوست یابی در شبکه های اجتماعی باشید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش گفت: متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت می دهند و با توجه به پروفایل ها و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی برای بسیاری از کاربران درخواست دوستی می فرستند.
او افزود: مهم ترین نکته ای که کاربران در بستر شبکه های اجتماعی باید رعایت کنند محدود سازی دوستی هاست، چرا که بسیاری از اسامی و عکس های موجود در شبکه های اجتماعی جعلی و سرقتی است و حتی در خصوص جنسیت خود نیز صادق نیستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا،‌ آذردرخش گفت: با توجه به این موضوع، ضرورت دارد کاربران به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت ندهند و برای هر کسی درخواست دوستی نفرستند.
این مقام مسئول انتظامی در تشریح این موضوع گفت: با جواب مثبت دادن برای دوستی ها در برخی گروه های شبکه های اجتماعی، نمایش تمام اطلاعات و کامنت های شما برای این افراد مقدور می شود و این افراد می توانند از اطلاعات شما سوءاستفاده کنند.
آذردرخش ادامه داد: کاربران در درخواست دوستی ها باید بسیار مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند. در پلیس فتا شاهد تشکیل پرونده هایی هستیم که همین دوستان در شبکه های اجتماعی برای دیگران ایجاد کرده اند و این جرائم از سوءاستفاده از عکس و هویت شخصی تا اخاذی بوده است.
او گفت: برخی کاربران فکر می کنند هر چه دایره دوستان آنها در شبکه های اجتماعی گسترده تر باشد بهتر شناخته می شوند که این امر ، اشتباه است.این شناخته شدن برای کاربر چه سودی دارد؛ در حالی که زیان های این امر بسیار بیشتر از منفعت های آن است.
آذردرخش افزود: کاربران باید بدانند در شبکه های اجتماعی نیز دوستی های آنان همچون فضای حقیقی شناخته شده و محدود باشد و با هر کسی دوست نگردند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد : این تفکر که مطالب و عکس های قرار داده شده من در شبکه های اجتماعی از طریق دوستان به اشتراک گذاشته می شود مبنای درستی ندارد؛ چرا که این امر می تواند ناقض حقوق دیگر کاربران باشد. به عنوان مثال یک مطلب یا عکس شما می تواند از نظر برخی کاربران دیگر توهین آمیز بوده باشد وعلیه شما شکایت کنند و شما باید در محاکم قضایی پاسخگو باشید.
او ادامه داد: زمانی که شما با چند تن، عکس می گیرید و در شبکه های اجتماعی انتشار می دهید و از طریق دوستان آن را به اشتراک می گذارید حریم خصوصی دیگر حاضران در آن عکس را رعایت نکرده اید و آنها می توانند از شما شکایت کنند.
سرهنگ آذردرخش در توصیه به کاربران شبکه های اجتماعی گفت: به هیچ عنوان به درخواستهای کاربران ناشناس پاسخ مثبت ندهید و برای کاربران ناشناس درخواست دوستی نفرستید؛ در انتشار و به اشتراک گذاری مطالب و عکس ها مراقب باشید که به حریم خصوصی افراد تعرض نکنید و مطالب توهین آمیز منتشر نکنید.
او اضافه کرد : پلیس فتا از تمام کاربران می خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن موارد را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
20103

کد خبر: 642832

وب گردی

وب گردی